8p

Merre tart az e-mobilitás? Erről is kérdeztük a Klasszis Média által szervezett E, mint energia konferencia kerekasztal-beszélgetésén szakértő vendégeinket: Balogh Szabolcsot, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetőjét, Lévai Gábort, a PhenoGyde Kft. ügyvezetőjét, Fekete Csabát, a CIB Lízing vezérigazgatóját, Antalóczy Tibort, a villanyautosok.hu ügyvezetőjét, Kovács Ákost, a Porsche Hungaria Moon Brand managerét. 

Történelmi időket élünk az e-mobilitásban. Az Európai Unió 2035-től betiltja a hagyományos belsőégésű motorral gyártott új autók értékesítését, miközben itthon a gazdasági válság nyomán elszabadultak az energia- és az autóárak is. Mégis négy év alatt hétszeresére, 55 256 darabra nőtt itthon a tisztán elektromos hajtású autók állománya. Miközben az európai eladások enyhe mínuszban voltak az idei első negyedévben, nálunk a korábbinál is több, 6723 darab új villanyautót helyeztek forgalomba.

Történelmi időket élünk az e-mobilitásban
Történelmi időket élünk az e-mobilitásban
Fotó: Dala Gábor / Klasszis Média

Kovács Ákos, a Porsche Hungaria – az e-autók infrastruktúrájával foglalkozó – Moon Brand managere szerint megmozdította a hazai e-autópiacot az év elején bejelentett támogatási program, bár ettől majd csak a második félévre nőnek meg a kiszállítások. Az uniós piacra viszont a Németországban kivezetett e-autóvásárlási támogatásnak olyan drámai volt hatása, hogy az uniós kikötőkben már tömegével várnak a távol-keleti villanyautók a reménybeli vevőkre. Annak ellenére, hogy a kínai gyártók – nyomott árakkal – agresszíven építik a piacukat az EU-ban is. De lehet, hogy csak átmeneti ez az olcsóság. Kovács Ákos szerint, ha a piacszerzéshez ők is kiépítik az igényes európai vevőszolgálatot, akár már a közeljövőben eltűnik a kínai e-autók árelőnye.

Antalóczy Tibor, a villanyautosok.hu ügyvezetője szerint azonban egyelőre nem az új e-autók ára csökken, hanem az inflációval a többi járművé növekszik. Ma egy kis teljesítményű – hálózatról is tölthető – plug in hibrid ára mintegy 20 millió forint. Ennyiért azonban már nagyon jól felszerelt felső-középkategóriás új villanyautót is kapni. Ez az ár pedig csaknem annyi, mint 10 éve, de ennyiért már kétszer-háromszor nagyobb hatótávolságot kapunk. Vásárlás előtt azért érdemes figyelni, mert a szalonokban 4-5-10 millió forintos eseti árengedményekkel is találkozhatnak a vevők. Ha pedig az akkumulátorok ára kilowattóránként (kWh) száz dollár alá esik, az e-autó is annyiba kerül majd, mint egy hagyományosé.

Egyelőre nem az új e-autók ára csökken, hanem az inflációval a többi járművé növekszik - mutatott rá Antalóczy Tibor, a villanyautosok.hu ügyvezetője
Egyelőre nem az új e-autók ára csökken, hanem az inflációval a többi járművé növekszik - mutatott rá Antalóczy Tibor, a villanyautosok.hu ügyvezetője
Fotó: Dala Gábor / Klasszis Média

Más résztvevők szerint egyes e-modellek máris olcsóbbak lettek, például a Teslanál. A Model 3-nál csaknem 30 százalékos árcsökkenést tapasztaltak a 2023 eleji árhoz képest. Pedig az árverseny már nehéz döntésekre kényszeríti a gyártókat. Mint hallhattuk, az egyik európai prémium márkánál, amely 2030-ra már elektromos autókra tervezte a gyártási volumene felét, a nagy árkedvezmények miatt az e-autó gyártása – a mai technológiával és bekerülési árral – jelenleg nem versenyképes a belsőégésű motorral szerelt járművekkel szemben. 

Abban nem volt vita, hogy az általános drágulás megrostálta itthon a vevőket, pedig az európai járműgyártókra nagy beruházások, fejlesztések várnak. Az EU-ban ugyanis 2035-től nem lehet hagyományos, benzin-, dízelmotoros új autót értékesíteni.

Rózsaszín köd

Bár az unió már a zöld átállás lázában ég, Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója szerint a 2018-tól hangoztatott nyilatkozatok (ígéretek) „a rózsaszín köd ellenére, Európa – és hazánk is – az e-autó-boom nagy vesztese”. Az unióban „nem kapott lábra” az elektromos autó. Pedig az EU-ban 2024-re is az összes újautó-eladásban 25 százalékos „zöld” arányt terveztek. Ezzel szemben az idei első negyedév is csak 14 százalékot hozott. Azért is, mert az elektromos hálózatról tölthető plug in hibridekre átállt céges autóflottáknál a féléves átlagfogyasztás költsége nagyon megemelkedett. A hibridtulajdonosok 90 százaléka ezért következő autónak már vagy tisztán elektromosra, vagy éppen benzinesre, dízelre vált majd a felmérések szerint.

Eközben itthon – a szerény bázishoz képest – egyre keresettebb a villanyautó, bár az európai 13 százalékos átlaghoz képest így is csak a fele az értékesítésnek. Fekete Csaba ezt a nem jól megfogalmazott támogatási feltételeknek is tulajdonította. Az ügyfélnek ugyanis választani kell: vagy lízingeli az új elektromos járművet, vagy igénybe veszi a támogatást, de a kettő együtt nem megy. 

A szakember szerint az elektromos autók értékesítése jelenleg amúgy is nehezen finanszírozható, mert a piaci árak változása miatt a maradványérték nehezen kalkulálható. Gondot okoz az is, hogy itthon mindössze 2-3 biztosítótársaság foglalkozik elektromos autókkal, és csak egynél lehet – hasonló középkategóriás kocsi díjának háromszorosáért – biztosítást kötni. 

Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója szerint nincsenek jól megfogalmazva a támogatási feltételek
Fekete Csaba, a CIB Lízing vezérigazgatója szerint nincsenek jól megfogalmazva a támogatási feltételek
Fotó: Dala Gábor / Klasszis Média

Sok hazai autós azonban még támogatással sem vesz villanyautót, mert nem bízik a töltőhálózatokban. Nincs mindenhol elég és korszerű töltőpont, sokat kell várni a töltésre, ezért inkább tölthető hibridet vásárolnak.  

Balogh Szabolcs, az országszerte 1600 töltőpontos hálózatát üzemeltető MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője is tapasztalja, ha az e-autós éppen nem talál szabad töltőt, szidja a hálózatot. A töltőpontot üzemeltetők viszont az alacsony kihasználásra panaszkodnak. A társaság ezért a kihasználtság alapján dönt, hol fejleszti a kapacitást, a töltőpontok számát. A hálózatfejlesztés hatalmas költség. Egy-egy új e-töltőállomás százmilliós beruházás, amelyet több száz kilowattatos, akár egy-egy megawattos teljesítménnyel kell ellátni. Az adatok azt mutatják, minél nagyobb egy-egy töltőállomás, annál nagyobb számban érkeznek oda az ügyfelek, mert hamarabb találnak szabad töltőpontot, gyorsabban sorra kerülnek. Egyre inkább az ultragyors, 100-150 kW-os töltők megjelenését várják az autósok, amelyekkel 200-300 kilométerre csak 15-20 perc a töltés. A következő két évben ezekből fog sokat átadni a társaság, amely a dinamikusan bővülő töltőpiacon meg akarja őrizni 25-30 százalékos részesedését. Ehhez azonban a hétszeresére, 240-250 megawattra kell növelni a jelenlegi 40 megawattos töltőkapacitását.

Pedig – főleg az országos tranzitútvonalakon – már így is óriási a verseny, és egymás után érkeznek a külföldi szolgáltatók. Például a Tesla is nyakló nélkül fejlesztette az itteni hálózatát, az olajtársaságok üzemanyagtöltő-állomásain is megjelentek az e-töltők.

Persze, hogy milyen ütemben bővül majd a piac, azon is múlik, miként lehet a különböző hálózatokat uniószerte fizetni a töltésért vagy az e-autóbérlésért. Lévai Gábor, a digitális fizetési rendszerekre szakosodott PhenoGyde Kft. info-tech tanácsadó cég ügyvezetője szerint tíz-húsz év múlva sokkal kevesebben fogunk autót tulajdonolni, mint most. Ezzel szorosan összefügg majd, hogy az autózással kapcsolatban miért és hogyan fogunk fizetni. Új fizetési stratégiákat kell alkotni. „Ez alapvetően meg kell, hogy határozza a termék-, szolgáltatásfejlesztést” – figyelmeztetett a szakember. Sok autógyártó ezért próbál saját kártyát és ehhez programot fejleszteni, amelyhez kedvezményeket, úgynevezett interoperabilitást kapcsolhat. Mint mondta, a világ afelé tart, hogy „ne annál legyen a vas, a szoftver, az intelligencia, a biztonság, aki a fizetést kezdeményezi, hanem annál, aki fizet”. Ez az online térben már működik.

Lévai Gábor, a PhenoGyde Kft. info-tech tanácsadó cég ügyvezetője szerint tíz-húsz év múlva sokkal kevesebben fogunk autót tulajdonolni, mint most
Lévai Gábor, a PhenoGyde Kft. info-tech tanácsadó cég ügyvezetője szerint tíz-húsz év múlva sokkal kevesebben fogunk autót tulajdonolni, mint most
Fotó: Dala Gábor / Klasszis Média

A beszélgetésen az is szóba került, hogy a gazdaság és vállalkozások érdekében hogyan kellene a logisztikai szolgáltatást, a szállítást a fenntarthatóság jegyében „elektrifikálni”. A teherautók elektromossá alakítása, költséges hálózatépítés helyett Balogh Szabolcs szerint ez már egyértelmű, erre való a bevált vasúti technológia, vasúton kell szállítani. Vállalni kell a kényelmi, anyagi áldozatokat, ha gyerekeinknek, unokáinknak jobb világot szeretnénk teremteni.

Üzemanyag-cella, vagy akkumulátor?

 

Miközben az ezermilliárdokban mérhető kormányzati e-mobilitási gazdaságfejlesztési stratégia lázában ég az ország, és az iparágban – a BMW-től a BYD gyárig – 39 beruházás van napirenden, még az sem dőlt el egyértelműen, hogy a lítiumion akkumulátoros villanyautóé, vagy a hidrogénhajtásé a jövő? Antalóczy Tibor, a villanyautosok.hu ügyvezetője a kerekasztalbeszélgetésen erre a kérdésre kérdéssel válaszolt. „Szeretnél-e háromszor annyit fizetni minden egyes kilométer megtételéért, hogy 18 perc helyett csak 5 perc legyen a töltés?” A hidrogén-üzemanyagcellás rendszer – a vízbontástól az elektromos motorig – ugyanis sokkal pazarlóbb és rosszabb hatásfokú. Miközben 100 kilowatt energiával az e-autóval 500 kilométert tud megtenni, a hidrogén-üzemanyagcellás rendszerrel ennek legfeljebb csak az egyharmadát (vagy még kevesebbet). 

Hogy az ismert technológiák közül a gazdaságossága miatt egyedül az akkumulátoros elektromos hajtás versenyképes, azzal Balogh Szabolcs, a CNG-töltőhálózatot is üzemeltető MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője is egyetértett, aki szerint a csak tíz százalékos hatásfokú hidrogén-üzemanyagcellás rendszer mindig drágább lesz a 90 százalék feletti akkumulátorosnál, ha nem lesz áttörés. Ráadásul éppen az akkumulátor-technikában várnak máris áttörést a szakemberek, amellyel a lítiumot felváltja majd egy olcsóbb, de hatékonyabb, például szilárdtestes megoldás, amelynek nagyobb az energiasűrűsége és a kisütési ciklusok számára is érzéketlen. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az angol válogatott mellesleg megmentett egy brit iparágat
Bózsó Péter | 2024. július 15. 15:01
A labdarúgó-Eb 3 milliárd fonttal lendíti fel a brit gazdaságot, noha a kiskereskedelmi kilátások nem rózsásak.
Makro / Külgazdaság Két uniós biztos is lemondott
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 12:44
A román és a litván biztos július közepétől távozik posztjáról. 
Makro / Külgazdaság A választási show azonnal folytatódott a merénylet után: Trump egy ketrecharcos, aki nem fogja vissza magát, ha harapni kell
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 11:20
Rövid távon nyilván együttérzést, szimpátiát kelthet a Donald Trump ellen elkövetett merényletkísérlet, ám hosszabb távra van fontosabb kérdés. 
Makro / Külgazdaság Adatcunami jött Kínából
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 10:37
Kínában a lassult a kiskereskedelmi forgalom és az ipari termelés éves növekedése júniusban, amikor stagnált a munkanélküliség.
Makro / Külgazdaság Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség? Horn Gábort kérdezzük a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 09:58
A Republikon Alapítvány kuratóriumának elnöke július 24-én, szerdán 15 óra 30-kor lesz a vendégünk. Akit nemcsak arról kérdezünk, hogy az önkormányzati és az európai parlamenti választások eredményeként mi várható a jövőben. Például Karácsony Gergely képes lesz-e az előző mandátumához képest nagyobbnak tűnő ellenszélben irányítani Budapestet és kitölteni az újabb öt évet, hanem azt is, hogy Magyar Péter mennyire tud profitálni az EP-sikerből, valóban ő és a pártja lehet az, aki leváltja Orbán Viktor Fideszét? Ugyanakkor – már csak tanári végzettsége és gyakorlata, valamint pedagógiai vezetői tapasztalatai okán is – a hazai oktatás helyzetét is kivesézzük.
Makro / Külgazdaság Závecz Tibor: Magyar Péter világosan látja, hogyan lehet a 2026-os választást megnyerni
Csabai Károly | 2024. július 15. 09:31
A ZRI Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet alapító-ügyvezetője még azelőtt volt a Klasszis Klub vendége, hogy kiderült volna, a második újraszámlálás is Karácsony Gergely választási győzelmét hozta Vitézy Dáviddal szemben. Ám a beszélgetés egy része már a jövővel foglalkozott és nemcsak a fővárost illetően, hanem arról is bőven szó esett, milyen eredményt hozhatnak a 2026-os országgyűlési választások, például megbuktathatja-e Magyar Péter Tisza Pártja Orbán Viktor Fideszét. A Klasszis Klub 4. évfolyamának 54. adását most visszahallgathatja.
Makro / Külgazdaság Bojkottot hirdetnének Magyarországgal szemben
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 09:04
Nem kérnek a Magyarország által rendezendő találkozóból. 
Makro / Külgazdaság Féloldalas bővülés a magyar építőiparban
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 08:30
Több mint 7 százalékkal nőtt az építőipari termelés májusban az egy évvel korábbihoz képest. 
Makro / Külgazdaság Trump hatalomra kerülése atomfegyverkezési versenyt indíthat el
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 07:13
Ha Donald Trump újra az Egyesült Államok elnöke lesz, és visszavonhatja a USA védelmi ernyőjét Európa fölül, az számos országot újfajta biztonsági garancia szerzésére ösztönözné.
Makro / Külgazdaság Elbukni látszik Orbán Viktor missziója
Csabai Károly | 2024. július 15. 05:42
Hiába tesz meg ugyanis kormánya a saját állítása szerint mindent az infláció leszorításáért, és hirdeti hónapról hónapra fennen, hogy ez sikerült is, továbbra is azt látjuk, hogy Európában még mindig jóval több országban alacsonyabb az éves szintű fogyasztóiár-index, mint ahányban magasabb – derül ki az eddig napvilágra került júniusi adatok alapján készült Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG