Akár vásárlási mániában szenved valaki, akár nem, az áruházak mindegyikünk számára vonzerővel bírnak. Ezeket, akárcsak a szállodákat, rendszeresen rangsorolják a szakértők, elsősorban a megcélzott vevőkör vásárlási szokásainak megfigyelésével. A hírnév, a luxus érzete-élvezete, magának az épületnek a történelme, építészeti vonzereje és művészeti értéke miatt a fogyasztás eme templomai egy idő után turisztikai látványossággá válnak.
Mr. Selfridge bizonyára meglepődne, hogy a számára elképzelhetetlenül távoli 2021-es évben áruháza még mindig az elsők között szerepel. Annál is jobban csodálkozna azon, hogy ezt a népszerűséget nem csupán a bevétellel, hanem számára teljesen ismeretlen módokon és eszközökkel méri a XXI. század embere. Gordon Selfridge imádta egyébként a technikai újdonságokat: az 1909-ben nyílt gyönyörű áruház tulajdonosa először ismerte fel a repülés óriási jelentőségét, a marketing fontosságát hírességek szerepeltetésével, és 1925-ben elsőként mutatott be az áruház első emeletén kezdetleges televíziós felvételeket.
A Stokemont.com ingatlanszakértői összeállították a világ 47 leghíresebb üzletének listáját, méghozzá elsősorban a közösségi médiára és az internetre támaszkodva, figyelve az Instagram hashtagek, és a TikTok megjelenések számát, valamint az internetes globális keresési adatokat.
A New York-i Macy's vezet, mely legyőzte a Seattle Nordstrom-ot az első helyért folytatott harcban. A győztes története 1858-ban kezdődött, amikor Rowland H. Macy megnyitotta boltját a Hatodik Sugárúton, a 13. és 14. utca között. Üzlete a környék legmenőbb boltjai közé tartozott, azonban az 1880-as évek végére egyértelművé vált, hogy a divatvilág feljebb, a 34. utca felé terjeszkedik. Erre Macy is mozgásba lendült és egymás után vásárolta meg a telkeket a 34. utca és Hatodik sugárút találkozásánál. Sok viszontagságot megélt áruháza New York egyik jelképe, akárcsak a hatalmas piros bevásárlószatyor, amely az épület homlokzatán látható. A Macy’s ma is a legnagyobb a világon, nem beleszámítva természetesen a plázákat, és kihagyhatatlan turisztikai látványosság.
Az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok kiemelkedik az áruházak versenyében. Az európai üzletházak a 10 legnépszerűbb között öttel szerepelnek, ilyen a Selfridges, a Harrod’s és a Galeries Lafayette. A neveket böngészve egyértelmű, hogy nem a plázaszerű üzletközpontokat elemezték, ezért is hiányzik a listáról például a moszkvai GUM, hanem a klasszikus áruházakat.
A New York-i Macy's nem meglepő módon a legnépszerűbb áruház, őt követi szorosan a Nordstrom Seattle-ben és a londoni Selfridges.
Összességében a Top 10-ben 4 az Egyesült Államokban, 2 áruház pedig az Egyesült Királyságban található. A teljes listán az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság 6-6 áruházzal szerepel, Németország és Olaszország 5-tel.