4p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A brit belügyminisztérium szombati bejelentése szerint március végéig vállalhatnak munkát azok az uniós kamionsofőrök, akik a súlyos üzemanyagellátási fennakadásokat okozó sofőrhiány enyhítésére meghirdetett kedvezményes engedélyezési program keretében érkeznek Nagy-Britanniába.

A tárca ismertetése szerint a gyorsított munkavállalási elbírálás feltételei közé tartozik, hogy a sofőröknek október 15-ig meg kell érkezniük Nagy-Britanniába. A határon üzemanyagszállító teherautók vezetésére érvényes - C vagy C+E kategóriás - jogosítványt kell felmutatni, amelyet az Európai Unió vagy az Európai Gazdasági Térség (EEA) országaiban, vagy Svájcban állítottak ki. Be kell szerezni emellett a brit üzleti, energiaügyi és iparstratégiai minisztériumtól egy engedélyező okiratot is.

Azok a munkavállalók, akik teljesítik e feltételeket, 2022. március 31-ig dolgozhatnak üzemanyagszállító tartályautók vezetőjeként Nagy-Britanniában. A belügyminisztérium szombati ismertetése hangsúlyozza: a beléptetést intéző határőrizeti illetékes elbírálásán múlik, hogy a munkavállalásra érkező kamionsofőrök megfelelnek-e a kiírt feltételeknek és beutazhatnak-e Nagy-Britanniába munkavállalás céljából.

Az elbírálás során a határvédelmi szolgálat tisztviselője a felmutatott vezetői engedélyek ellenőrzése mellett megvizsgálja, hogy a jelentkező valóban üzemanyagszállító tartályautók vezetésére kiírt állások betöltése végett kíván-e beutazni, képes-e saját megélhetéséről és szállásáról közpénzből származó juttatások igénybevétele nélkül gondoskodni, és azt is, hogy a munkavállalási engedély lejárta után szándékában áll-e elhagyni Nagy-Britanniát - áll a brit belügyminisztérium szombati tájékoztatásában.

A tárca hangsúlyozza azt is, hogy ha az így szerzett átmeneti munkavállalási engedély birtokosa az engedély lejárta előtt távozik az országból - például rövid időre hazalátogat -, engedélye érvényét veszti, de az illető visszatérhet Nagy-Britanniába, és ha felmutatja az eredeti elbíráláshoz használt okmányait, újból munkavállalási engedélyt kap üzemanyagszállító teherautók vezetésére. Az így újból megadott engedély is azonban csak március 31-ig érvényes.

A brit EU-tagság tavaly január 31-én szűnt meg. A brit kormány az ezután életbe lépett 11 havi átmeneti időszak lejártával, idén januártól új szabályozást honosított meg, amely főleg a szakképzettség és az angol nyelvtudás alapján pontozásos kritériumrendszert alkalmaz a külföldiek nagy-britanniai munkavállalási kérelmeinek elbírálásához, függetlenül attól, hogy a kérelmezők az EU-ból vagy máshonnan érkeznek. Előnyt jelent az is, ha a kérelmező hiányszakmának számító területeken tud állásokat betölteni, de a kamionsofőri foglalkozás eddig nem szerepelt ezek hivatalos listáján.

A múlt hét közepén azonban országszerte pánikszerű vásárlási roham kezdődött a benzinkutaknál, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal. Az ország jelentős térségeiben azóta is folyamatosak a hosszú, esetenként több órás sorok a benzinkutaknál.

A brit lakossági piac 65 százalékát ellátó független kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazók szakmai szervezete, a Petrol Retailers Association (PRA) szombaton közölte, hogy az általa képviselt 5500 nagy-britanniai töltőállomás 26 százalékában még mindig nem lehet semmiféle üzemanyagot kapni. A PRA felmérése szerint változatlanul Londonban és Délkelet-Angliában a legrosszabb - sőt valószínűleg még romlott is - a helyzet, más országrészekben viszont egyértelmű javulás észlelhető.

A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint azonban a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban azért, mert a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából. A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) legutóbbi becslése szerint csak az új munkavállalási szabályok januári életbe lépése óta 30 ezer külföldi kamionsofőr hagyta el az országot.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Beütött a krach a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 21. 09:59
Nem elég a szombati közel 10 forintos áremelkedés, a jövő héten további drágulásra számíthatunk.
Makro / Külgazdaság Ez a magyar kománynak is rossz hír – meggyötrik az amerikai vámok a német autógyártókat
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 17:31
Az amerikai vámok csak áprilisban mintegy 500 millió euró többletköltséget okozhattak a német autóiparnak – közölte Hildegard Müller, a német autóipari szövetség (VDA) vezetője a Funke médiacsoportnak adott interjúban.
Makro / Külgazdaság Sokakat meghökkentésre késztető üzenetet küldött Luxemburgból Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 12:54
A nemzetgazdasági miniszter szerint a pénzügyek stabil lábakon állnak, a nemzetközi bizalom töretlen, a 2026-os költségvetési hiányt 3,7 százalékon tartják.
Makro / Külgazdaság GKI: Az idei kormányzati várakozások nem állnak a realitás talaján
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 12:33
A gazdaságkutató részletes elemzést tett közzé arról, miért nem fenntartható a 2026-os költségvetés.
Makro / Külgazdaság Nem kell harakirit elkövetniük a japánoknak, de azért még nem múlt el a veszély
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 10:06
Féléves mélypontra esett a távol-keleti szigetország fogyasztóiár-indexe, de az élelmiszerek nélküli áremelkedés gyorsult.
Makro / Külgazdaság Óriási drágulás köszönt be a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:48
A benzin nagykereskedelmi ára bruttó 8 forinttal, a gázolaj ára bruttó 9 forinttal nő szombaton.
Makro / Külgazdaság Fellélegezhetnek a németek?
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:18
Csökkentek az ipari termelői árak májusban.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: A gazdaság nem bírja sokáig a nyomást
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:05
A Magyar Nemzeti Bank elnöke elmondta, hogy mit gondol a friss bérstatisztikáról.
Makro / Külgazdaság „Ezeket kilakoltatnák” – Orbán Viktor az adósokról beszélt
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:37
A miniszterelnök az állami médiában fejtette ki véleményét.
Makro / Külgazdaság Levágják a svájciak aranytojást tojó tyúkját?
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:22
Nagyot esett a független európai állam óraexportja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG