3p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy gazdaságkutató intézet szerint az eddigi számítások figyelmen kívül hagyják az elektromos áram iránti megnövekedett igényt.

Az elektromos mobilitásra való átállás növeli a károsanyag-kibocsátást a kieli IfW gazdaságkutató intézet tanulmánya alapján, amely szerint az elektromos autózás üvegházhatású gázkibocsátása a jelenlegi németországi energiamix mellett közel háromnegyedével múlja felül a modern dízelmotorokét.

Az IfW (Institut für Weltwirtschaft) elemzése abból indul ki, hogy számos más kutatóintézet tanulmánya szerint az elektromos autók károsanyag-kibocsátása már a jelenlegi energiamix mellett valóban kisebb ugyan a belsőégésű motorokénál, ez a kalkuláció azonban figyelmen kívül hagyja az elektromos áram iránt az elektromos mobilitásra való átállással megnövekedő igényt. A megnövekedett áramkeresletet ugyanis a meglévő energiamix-szel lehet csak kielégíteni ahelyett, hogy a megújuló energiaforrásokat a fosszilis energiaforrások kiváltására használnák fel.

A villanyautókra való átállás megnövekedett áramigényét figyelembe véve viszont az aktuális energiamix mellett az elektromos autózás 73 százalékkal több károsanyag-kibocsátással jár, mint a legmodernebb dízelmotoroké - állapítja meg a kutatóintézet. A Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung és a Heidelberger Institut für Energie und Umweltforschung kutatóintézetek tanulmányai szerint a jelenlegi energiamix mellett az elektormos autózás károsanyag-kibocsátása 15-30 százalékkal kedvezőbb a belsőégésű motorokénál. A Joanneum Research kutatóintézetnek az ADAC autóklub megbízásából készített tanulmánya szerint pedig nagyjából megegyezik.

Németországban a közlekedés felelős a károsanyag-emisszió 20 százalékáért, ami az energiatermelés és a feldolgozóipar után a harmadik legnagyobb kibocsátási forrás. Csak a személygépkocsik futásteljesítménye 630 milliárd kilométer volt 2018-ban Németországban a szövetségi gépjármű-felügyelet (Kraftfahrt-Bundesamt) nyilvántartása szerint. Az elektromos autók 100 kilométerenkénti átlagosan 15 kilowattórás energiafelhasználásával számolva a teljes átállás 95 terawattórás áramigényt teremtene, ami az 515 terawattórás nettó németországi áramtermelés 18 százalékának felel meg. Ehhez hozzá kell adni még az elektromos autók előállításának a hagyományos autóknál magasabb energiaigényét is.

Az elektromos autók átlagos károsanyag-kibocsátásának számításakor az IfW azzal a feltételezéssel élt, hogy a megújítható energiaforrások kiépítése a jelenlegi ütemben halad tovább. A zéró-emissziós atomenergia szerepét pedig figyelmen kívül hagyták az áramtermelésben, mivel az 2022-ben kikerül az energiamixből. A számítások alapján az elektromos autózás károsanyag-kibocsátása mindaddig meghaladja a robbanómotorokét, amíg az energiamixben 20 százalék felett van a fosszilis energiahordozók aránya. Az Európai Bizottság prognózisa szerint a fosszilis energiahordozók aránya még 2050-ben is 40 százalék felett lesz. Az IfW megállapítása szerint az emissziós mérlegen tehát nem az elektromos mobilitás forszírozásával, hanem a fosszilis energiahordozóknak a megújuló forrásokkal való kiváltásával lehet javítani.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A magyarok lecserélik a ruhatárat – életjelet adott a kiskereskedelem
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 08:30
Főként a nem élelmiszer-kiskereskedelem bővülésének köszönhetően növekedett a kiskereskedelmi forgalom októberben – a ruhaüzletekben és az illatszereknél nőtt leginkább a forgalom.
Makro / Külgazdaság Elég lesz? A kormány eldöntötte, hány vendégmunkás érkezhet jövőre
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 08:14
Se több, se kevesebb? Tavalyhoz képest biztos.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor egy tollvonással megemeli a jövő évi béreket
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 07:36
Itt a bejelentés: csütörtökön aláírják a minimálbér és a garantált bérminimum emeléséről szóló megállapodást.
Makro / Külgazdaság Trump rálép a gázra: 35 milliárdot spórolhatnak az autógyártók
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 06:57
Enyhítene az üzemanyagfogyasztási szabályozásokon az amerikai elnök. A gyártók nagyon jól járhatnak.
Makro / Külgazdaság A magyar növekedés a legrosszabb lehet a régióban az idén, és a béke sem hozza majd el a Kánaánt
Imre Lőrinc | 2025. december 4. 05:46
Egy, a korábban vártnál lassabb növekedési pályára állhat rá a világgazdaság az OECD előrejelzése szerint, miközben szűkülhet a különbség az euróövezet és az Egyesült Államok között. A szervezet Magyarországról alkotott képe inkább pesszimista, miközben reformokat sürget a nyugdíjrendszerrel és az energiapiaci támogatásokkal kapcsolatban. Elemzőket kérdeztünk a friss OECD-jelentésről.
Makro / Külgazdaság Vučić: Pánikra semmi ok, január végéig van üzemanyag-tartaléka Szerbiának
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 17:46
Nem kapta meg a pancsovai olajfinomító működéséhez szükséges engedélyt Szerbia, ezért az ország kénytelen az üzemanyag-tartalékaira hagyatkozni. A szerb elnök szerint várni kell majd a benzinkutakon, de ellátási hiány nem várható. A Kormányinfón a Privátbankár megkérdezte Gulyás Gergelyt, egyeztetett-e a kormány a Mollal a NIS esetleges felvásárlásáról.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter perrel fenyegetőzik, hogy továbbra is érkezhessen orosz gáz Magyarországra
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 15:11
Az Európai Tanács és a parlament is áldását adta arra, hogy a jövő év végétől ne lehessen orosz cseppfolyós gázt vásárolni az uniós tagállamoknak. A vezetékes gázt 2027 őszétől vezetnék ki, ez azonban nem tetszik a magyar külügyminiszternek, aki hangot is adott az elégedetlenségének.
Makro / Külgazdaság Versenyt fut Brüsszel az idővel, hogy bevihessen egy gyomrost Orbán Viktornak és Vlagyimir Putyinnak
Litván Dániel | 2025. december 3. 14:39
Alig két hete maradt Ursula von der Leyennek, hogy keresztülverjen a tagállamokon egy működő tervet Ukrajna további támogatására. De a részletek még zavarosak, és nem csak Orbán Viktort kellene beállítani a sorba.
Makro / Külgazdaság Megnyitott, és oroszul üdvözölte vásárlóit a budapesti Basket Plusz
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 14:03
Több száz boltból álló hálózatot alakítani az orosz Svetofor-csoport, amely szerdán megnyitotta első magyarországi üzletét Budapesten. A Basket Plusznál három hete járt a Privátbankár, akkor még csak a raklapokat és a kasszasorokat láttuk. 
Makro / Külgazdaság Lemondott a fordító- és tolmácsegyesület elnöke a moszkvai fordításbotrány után – frissítve
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 13:43
Az egyesület tagja volt az az orosz-magyar tolmács is, aki Orbán Viktor mellett ült a miniszterelnök moszkvai látogatása során, és Vlagyimir Putyin szavait fordította. Az egyesület elnöksége reagálni akart volna az esetre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG