3p

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Budapest és Belgrád közötti vasútvonal építéséhez vennének fel hitelt.
Orbán Viktor miniszterelnök és Li Ko-csiang kínai kormányfő az Országházban tavaly novemberben (Fotó forrása: MTI Fotó, Kovács Tamás)

Orbán Viktor miniszterelnök szerdán azt mondta, ha az EU nem tud pénzügyi támogatást adni, Kínától kérük.

"Forrásokra van szükségünk az új utak vagy vezetékek építéséhez. Amennyiben az Európai Unió nem tud pénzügyi támogatást adni, Kínához fordulunk" - mondta.

A kijelentésre csütörtökön Szijjáró Péter külgazdasági és külügyminiszter is ráerősített. Hasonló európai támogatás híján a kínai források a legkedvezőbbek a Budapest-Belgrád vasútvonal megépítéséhez, de ennek költségét csak a közbeszerzés végeztével lehet pontosan felmérni - mondta a miniszter az MTI tudósítása szerint.

Ez lenne a legversenyképesebb

A miniszter szerint dolláralapon, 2,5 százalékos kamatra 18 éves futamidővel infrastrukturális beruházásra nincs a kínaival versenyképes hitellehetőség. Szijjártó Péter az ajánlatok beérkezéséig nem akarta az építési költségek becsléseit kommentálni és hangsúlyozta, hogy a beruházók versenye leszoríthatja az árakat, ezért Magyarország érdeke az, hogy minél többen versenyezzenek a projektért.

A Budapest-Kelebia vasútvonal (Forrás: hu.wikipedia.org)


Nem érti

Szijjártó Péter szerint egy óránként 160 kilométer megtételére alkalmas, villamosított vasúti összeköttetés a szomszédos állam fővárosával mindenképpen nyereség Magyarország számára, ezért érthetetlennek nevezte azokat az érveket, amelyek Magyarország érdekét kérdőjelezik meg a beruházásban. 

A miniszter szerint a megvalósíthatósági tanulmány titkosításáról a titokgazda, vagyis a MÁV Zrt. döntött és érthető, ha ezt a dokumentumot nem kívánja a regionális versenytársakkal megosztani.

A Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása

A Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasútvonal 135 éves, az utolsó felújítása az 1960-as években történt. A Soroksár és Kelebia közötti, 152 kilométer hosszú vasútvonalra újjáépítéséről és finanszírozásáról a magyar és a kínai kormány 2015-ben, Szucsouban kötött egyezményt. Orbán tavaly november végén a Kína és 16 kelet-közép-európai ország vezetőivel tartott csúcstalálkozón jelentette be, hogy megjelent a a vasútvonal kínai finanszírozással történő felújítására vonatkozó közbeszerzési felhívás.

Budapest és Belgrád között jelenleg mintegy nyolc óra a vasúti menetidő, ez a két főváros között 3,5 órára csökken. Belföldön a távolsági személyszállító vonatok egy órával rövidebb idő alatt teszik majd meg a hazai szakaszt.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Fed: nem okoztak meglepetést az amerikai fogyasztói inflációs adatok
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 17:12
Novemberben stagnáltak a fogyasztók inflációs várakozásai az előző havihoz képest az Egyesült Államokban a Federal Reserve (Fed) New York-i részlege által készített Survey Of Consumer Expectations havi felmérésének adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Tagadja Donald Trump, hogy Orbán Viktor pénzügyi védőpajzsot kapott volna tőle
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 14:15
Az amerikai elnök szerint nem állapodtak meg semmiféle esetleges pénzügyi mentőcsomagról.
Makro / Külgazdaság Érdekes döntést hozott Trump a kínai chipeladásokkal kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 12:59
Kedvező döntést hozott Trump az Nvidia számára. 
Makro / Külgazdaság Ez lehet Orbán Viktorék következő húzása az áremelkedés megállítására?
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 12:11
Ezekkel a termékekkel bővülhetne az árrésstop.
Makro / Külgazdaság Fontos bejelentést tett Szijjártó Péter a Török Áramlatról
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 11:36
Magyarországra költözik a Török Áramlatot üzemeltető vállalat Hollandiából, ezzel a földgázvezeték működése továbbra is biztosított lesz minden jogi és pénzügyi támadás ellenére – jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Moszkvában.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton most joggal büszkélkedhet
Csabai Károly | 2025. december 9. 08:30
Viszonylag nagyot csökkent az infláció novemberben.
Makro / Külgazdaság Erről tárgyalt ma Orbán Viktor a török elnökkel
Imre Lőrinc | 2025. december 8. 17:55
A cél, hogy a jövőben 10 milliárd dollárra emelkedjen a magyar-török kereskedelmi forgalom értéke.
Makro / Külgazdaság Még mindig Németország Európa betege, ami nekünk is nagyon rossz hír
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 17:00
Az elemzők által vártnál jelentősebben erősödött a Sentix GmbH gazdaságkutató intézet euróövezeti befektetői hangulatindexe decemberben. A németországi befektetői bizalom alakulását tükröző konjunktúraindex ugyanakkor csökkent.
Makro / Külgazdaság 26 az 1 ellen: nem hazudtolta meg magát a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 15:30
Hétfőn az európai uniós kormányok képviselői megszavazták az Európai Védelmi Ipari Programot (EDIP-et) létrehozó rendeletet – közölte az EU miniszteri Tanácsa.
Makro / Külgazdaság Nem a sertésmájas fogja helyrebillenteni a magyar gazdaságot
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 14:45
Az árrésstop kiterjesztésével végre elérte a kormány, hogy letörje az élelmiszer-nagybevásárlás árát – ehhez az kellett, hogy bő három évtizeddel a rendszerváltás után a családi kosár fele nem piaci logika alapján árazódik. Erről és a választási kampányüzenetekről is volt szó a Trend FM reggeli műsorában, ahol munkatársunk volt a vendég.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG