3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A Budapest és Belgrád közötti vasútvonal építéséhez vennének fel hitelt.
Orbán Viktor miniszterelnök és Li Ko-csiang kínai kormányfő az Országházban tavaly novemberben (Fotó forrása: MTI Fotó, Kovács Tamás)

Orbán Viktor miniszterelnök szerdán azt mondta, ha az EU nem tud pénzügyi támogatást adni, Kínától kérük.

"Forrásokra van szükségünk az új utak vagy vezetékek építéséhez. Amennyiben az Európai Unió nem tud pénzügyi támogatást adni, Kínához fordulunk" - mondta.

A kijelentésre csütörtökön Szijjáró Péter külgazdasági és külügyminiszter is ráerősített. Hasonló európai támogatás híján a kínai források a legkedvezőbbek a Budapest-Belgrád vasútvonal megépítéséhez, de ennek költségét csak a közbeszerzés végeztével lehet pontosan felmérni - mondta a miniszter az MTI tudósítása szerint.

Ez lenne a legversenyképesebb

A miniszter szerint dolláralapon, 2,5 százalékos kamatra 18 éves futamidővel infrastrukturális beruházásra nincs a kínaival versenyképes hitellehetőség. Szijjártó Péter az ajánlatok beérkezéséig nem akarta az építési költségek becsléseit kommentálni és hangsúlyozta, hogy a beruházók versenye leszoríthatja az árakat, ezért Magyarország érdeke az, hogy minél többen versenyezzenek a projektért.

A Budapest-Kelebia vasútvonal (Forrás: hu.wikipedia.org)


Nem érti

Szijjártó Péter szerint egy óránként 160 kilométer megtételére alkalmas, villamosított vasúti összeköttetés a szomszédos állam fővárosával mindenképpen nyereség Magyarország számára, ezért érthetetlennek nevezte azokat az érveket, amelyek Magyarország érdekét kérdőjelezik meg a beruházásban. 

A miniszter szerint a megvalósíthatósági tanulmány titkosításáról a titokgazda, vagyis a MÁV Zrt. döntött és érthető, ha ezt a dokumentumot nem kívánja a regionális versenytársakkal megosztani.

A Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása

A Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasútvonal 135 éves, az utolsó felújítása az 1960-as években történt. A Soroksár és Kelebia közötti, 152 kilométer hosszú vasútvonalra újjáépítéséről és finanszírozásáról a magyar és a kínai kormány 2015-ben, Szucsouban kötött egyezményt. Orbán tavaly november végén a Kína és 16 kelet-közép-európai ország vezetőivel tartott csúcstalálkozón jelentette be, hogy megjelent a a vasútvonal kínai finanszírozással történő felújítására vonatkozó közbeszerzési felhívás.

Budapest és Belgrád között jelenleg mintegy nyolc óra a vasúti menetidő, ez a két főváros között 3,5 órára csökken. Belföldön a távolsági személyszállító vonatok egy órával rövidebb idő alatt teszik majd meg a hazai szakaszt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kijött a várt inflációs adat, egészen meglepő
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 16:51
Az Egyesült Államokban váratlanul több mint négyéves mélypontra lassult az éves fogyasztóiár-emelkedés üteme áprilisban, havi szinten pedig a vártnál kisebb mértékben emelkedett a fogyasztói árindex.
Makro / Külgazdaság Jogi kiskapuval vágna vissza az EU a magyar vétónak
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 15:53
Július végén lejárnak az Oroszországgal szembeni szankciók.
Makro / Külgazdaság Évtizedek óta nem jött ilyen hír a tengerentúlról
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 15:33
Az amerikai költségvetés 258,4 milliárd dollár többlettel zárt áprilisban, ami 23,3 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi 209,5 milliárd dollár aktívumot. 
Makro / Külgazdaság Kitört a jókedv Németországban
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 13:13
Májusban a ZEW gazdaságkutató intézet németországi és euróövezeti gazdasági hangulatindexe egyaránt az elemzők által vártnál jobban javult.
Makro / Külgazdaság Az orosz árnyékflotta csak a kezdet volt, még veszélyesebb, ami utána jöhet
Litván Dániel | 2025. május 13. 05:59
Az orosz árnyékflotta továbbra is hatalmas mennyiségekben szállítja az orosz olajat. De úgy tűnik, valami még rosszabb is jön: a teljesen illegálisan közlekedő tartályhajók.
Makro / Külgazdaság Megfizetjük az árát, ha bizonytalanságba taszítjuk a magyar cégeket
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 19:06
Az árrésstop és más, a piaci működést korlátozó intézkedések rövid távon segíthetik az infláció visszaszorítását, de hosszabb távon alulbecsülik ezek negatív hatását – mondta munkatársunk a TrendFM műsorában, ahol az amerikai gyorsjelentési szezon is szóba került.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij ennek a hírnek biztosan nem örült
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 16:23
Rossz adat jött az ukrán gazdaságból.
Makro / Külgazdaság Megszólalt a minisztérium a költségvetési hiányról
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 11:38
Nőnek az állami bevételek, de a költségvetés április végéig így is közel 3000 milliárd forintos hiánnyal zárt.
Makro / Külgazdaság Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság? Lengyel Lászlótól ezt is megkérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 11:09
A Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója május 20-án, kedden délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Égető problémára lehet megoldás a bevándorlás?
Kollár Dóra | 2025. május 11. 17:11
A kedvelt nyaralóhelyek munkaerőpiacán is megjelent a hiány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG