Az utazási irodák jutalékot kaptak a helikopteres cégektől és a kórházaktól a szándékosan előidézett légi mentések és gyógykezelések után. A túravezetők szándékosan, az ételükbe rejtett anyagokkal betegítették meg utasaikat, és rábírták őket, hogy akár enyhe tünetek esetén is légi mentést kérjenek. A biztosítóknak később felszámolták a helikopteres mentések költségeit, valamint a szükségtelen és túlárazott gyógykezeléseket is.
A külföldi biztosítótársaságok a nepáli piacról való kivonulással fenyegették meg a katmandui kormányt arra az esetre, ha szeptemberig nem vet véget a kiterjedt csalásnak. Az ellenőrzések során több mint 50 céget vizsgáltak. A biztosítók felmérése a helikopteres mentések 30 százalékát találta szükségtelennek. A hatóságok azt mondták, hogy fontolóra veszik állami hegyimentő-szolgálat bevezetését a csalások megelőzésére.