Bőséges jutalmazásban részesültek jónéhány, nyereséges légitársaság alkalmazottai. A tavalyi évben elért rekordbevétel – és profit! – szokatlan bőkezűségre késztette a Singapore Airlines, az Emirates és a Qatar tulajdonosait. A legtöbbet, nyolchavi (!) bónuszt a Singapore Airlines Group (SIA) utalta alkalmazottainak. A csoport – amelyhez az anyacégen kívül a Scoot diszkont légitársaság és a Singapore Airline Engineering is tartozik – gazdálkodása három év veszteség után fordult jövedelmezőbe. A 2022/23-as üzleti évben kimutatott 17,7 milliárd dolláros árbevétel után 2,1 milliárd dolláros nettó profitot értek el – ez utóbbi a 2020/21-es üzleti évben még mínusz 962 millió dollárra rúgott. A roppant kedvező számok az utaslétszám robbanásszerű emelkedésének köszönhetők – és a SIA Group gépeinek load faktora már meghaladta a 85 százalékot.
Rekordokat döntött tavaly az Emirates is. A dubaji székhelyű légitársaság 3 milliárd dolláros nettó profitot könyvelhetett el tavaly, amelyből hathavi bónuszpénzt fizetett az alkalmazottaknak. (Egy évvel korábban a veszteség 1,1 milliárd dollár, 2020-ban pedig 5,5 milliárd dollár volt!) Az extrapénzt, más néven bónuszt a vélhetően boldog munkavállalók a májusi fizetéssel együtt kapták kézhez. Amúgy az Emirates bevételi adatai is csillogtak tavaly: 33 milliárd dolláros árbevételük 81 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi szintet. A load-faktor ez esetben is meghaladta a 80 százalékot.
Nem volt ilyen nagylelkű a térség másik nagy légitársasága a Qatar, amely csak ötheti pluszpénzzel jutalmazta munkatársait. A dohai központú társaság a 2022/23-as évben 45 százalékkal növelte bevételeit, amely meghaladta a 21 milliárd dollárt. Ennek köszönhetően 1,2 milliárd dolláros nettó profitot realizáltak – ebből futotta az alkalmazottak extra juttatására. A Qatar tavaly 71 százalékkal több, összesen 31,7 millió utast szállított – közülük 1,4 millióan a Katarban rendezett foci-vb-re érkeztek.
Ha nem is ilyen mértékben, de a szintén nyereséges amerikai légitársaságok is bónusszal hálálták meg munkatársaik igyekezetét. A Delta Airlines idén Valentin-napra időzítette a pluszjárandóság kifizetését. Közel 90 ezer alkalmazottjuk éves járandósága 5,6 százalékát kapta kézhez. A másik, szintén nyereséges amerikai légifuvarozó, a Southwest Airlines viszont csak a pilótáknak adott bónuszt, összesen 45 millió dollárt. Hogy ez mennyit jelentett egy alkalmazottra nézve, arról nem közöltek részleteket.