3p

Románia nem éppen a kiterjedt autópálya-hálózatáról ismert, de az Erdélyt és Moldvát összekötő sztráda megépítése az egész közép- és kelet-európai régió úthálózatában hoz jelentős bővülést.

Öt év telt el azóta, hogy Klaus Iohannis, Románia államfője kihirdette a Moldvát Erdéllyel összekötő, a Székelyföld északi részét átszelő autópálya megépítéséről szóló törvényt. A jogszabály négy évet adott a sztráda megépítésére, ám a szakértők már akkor arra figyelmeztettek, hogy ez a határidő komolytalan, teljesíthetetlen. Azóta hét miniszter fordult meg a szállításügyi tárca élén, de a munkák még egyetlen szakaszon sem kezdődtek el. Időközben az átadási határidőt 2030-ra módosították - írja a "rendhagyó" sztrádatörténetről a Maszol kolozsvári magyar nyelvű hírportál. 

Annak ellenére, hogy még egyetlen kapavágást sem végeztek az A8-as sztrádán, vannak figyelemre méltó eredmények. A Leghin-Târgu Neamț szakasznak megvan a kivitelezője, a Marosvásárhely és Nyárádszereda közti részre kiírt tendernek is van nyertese, ám óvást nyújtottak be a közbeszerzés eredménye ellen.

Talán lesz előrelépés a romániai A8-as sztráda építésében. Forrás: Wikipedia
Talán lesz előrelépés a romániai A8-as sztráda építésében. Forrás: Wikipedia

Az A8-as legnehezebb szakasza a Nyárádszereda és Leghin közti hegyvidéki út. Ennek építési költségvetését jelenleg tárgyalja a bukaresti kormány. A beruházás becsült értéke 32 milliárd lej, azaz több mint hatmilliárd euró (2285 milliárd forint). A kiadás több mint 40 százalékát uniós forrásból szeretné finanszírozni a kormány. Az egyik román gazdaság portál, az economedia.ro értesülései szerint még idén kiírják a közbeszerzési eljárást ennek a 159 kilométeres sztrádaszakasznak a tervezésére és megépítésére.

A kétségtelen előrelépések ellenére a nagy, bonyolult projektnek már a kezdeti fázisában jelentős csúszások jelentkeztek. A Motca-Iași-Ungheni szakasznak még nincs környezetvédelmi engedélye és a megvalósíthatósági tanulmánya sem készült el. A tervező cég máris 19 hónapos késésben van. A Moldova Autópályát Akar Egyesület szerint ez a vállalat késést késésre halmoz, lassúsága átlagon felüli, amire nincs észszerű magyarázat. Az Erdélyt Moldovával összekötő autópálya megépítésének ötlete több mint 16 évvel ezelőtt, 2007 májusában merült fel először. Ezen az úton a régió távoli keleti része is könnyebben elérhetővé válna az autósok számára.

(A szóban forgó autópálya Erdéllyel kötné össze a Moldvát - más néven Moldovát -, amely az egykori fejedelemség területét jelöli, nem pedig Moldova országot. A két terület egyébként határos egymással.) 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kéri László: Még az is lehet, a bombariadóval Orbán Viktorék tesztelték azt, mennyire vevő a társadalom ilyen pánikreakciókra
Csabai Károly | 2025. január 24. 15:12
A politológus, szociológus, tanár a Klasszis Klub legutóbbi élő adásának volt a vendége. A minapi aktualitás, a több száz hazai iskolának külldött bombariadón túl egyebek mellett körbejártuk, hogy a Tisza Pártnak vagy a Fidesznek lehet érdeke a Magyar Péter által bedobott előrehozott választások. Megpróbáltuk azonosítani, kikből állhat a Tisza szavazóbázisa, hány százalékuk csalódott fideszes, hányan „érkeztek” az óellenzéktől és hányan vannak olyanok, akik eddig bizonytalankodtak. S arról is kikértük vendégünk véleményét, miért pont Magyar lett Orbán fő kihívója, van-e realitása annalk, hogy ő csak az úgynevezett klónja, a „korai Orbán”, a Tisza meg a Fidesz 2.0? A Klasszis Klub Live 4. évfolyamának 68. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Valami mocorog a német gazdaságban
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 13:06
A pezsgősüvegeket azért nem érdemes még behűteni. Itt van a német kormány előrejelzése.
Makro / Külgazdaság Meglepő fordulat: szombattól olcsóbb lesz a tankolás, de senki sem tudja, mennyivel
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 11:52
Odaszólt a miniszterelnök, lépett a Mol, de hogy pontosan mennyivel is csökkennek az árak, azt még a szakértők sem tudják belőni előre.
Makro / Külgazdaság Hoppá, itt a repülőrajt? Csak éppen egy kicsit nyugatabbra
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 11:04
A vártnál jobb adatok jöttek – az euróövezetből.
Makro / Külgazdaság Százezrek áram nélkül, leállt a repülőközlekedés, példátlan károkat okoz az Éowyn
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 10:24
Az utóbbi évek legpusztítóbb vihara zúdult a Brit-szigetekre.
Makro / Külgazdaság Aggasztó hírek jöttek a magyar állampapírokról
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 10:02
Ezt komolyan megérezheti a költségvetés is.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor a történelem főutcáján érzi magát, szerinte jól vizsgázott a magyar állam a bombariadóknál
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 08:59
Trump mellett haladva kerültünk vissza a fősodorba, de van, amiben még le vagyunk maradva. Szerinte Ukrajna miatt drága a magyar benzin.
Makro / Külgazdaság Újabb jel, miért bízik fantasztikus évben Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 08:30
A foglalkoztatás fél éve csökken hónapról hónapra.
Makro / Külgazdaság Hátraarc Brüsszelben: Orbán Viktor Trumpot választja Putyin helyett?
Privátbankár.hu | 2025. január 24. 07:26
A hét elején még nagyon harcias volt a magyar kormány az orosz szankciók ügyében – aztán megszólalt Donald Trump.
Makro / Külgazdaság Kicsit javult a hangulat az euróövezetben, de ez nem az igazi
Privátbankár.hu | 2025. január 23. 17:03
Van hová fejlődni még.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG