3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Románia nem éppen a kiterjedt autópálya-hálózatáról ismert, de az Erdélyt és Moldvát összekötő sztráda megépítése az egész közép- és kelet-európai régió úthálózatában hoz jelentős bővülést.

Öt év telt el azóta, hogy Klaus Iohannis, Románia államfője kihirdette a Moldvát Erdéllyel összekötő, a Székelyföld északi részét átszelő autópálya megépítéséről szóló törvényt. A jogszabály négy évet adott a sztráda megépítésére, ám a szakértők már akkor arra figyelmeztettek, hogy ez a határidő komolytalan, teljesíthetetlen. Azóta hét miniszter fordult meg a szállításügyi tárca élén, de a munkák még egyetlen szakaszon sem kezdődtek el. Időközben az átadási határidőt 2030-ra módosították - írja a "rendhagyó" sztrádatörténetről a Maszol kolozsvári magyar nyelvű hírportál. 

Annak ellenére, hogy még egyetlen kapavágást sem végeztek az A8-as sztrádán, vannak figyelemre méltó eredmények. A Leghin-Târgu Neamț szakasznak megvan a kivitelezője, a Marosvásárhely és Nyárádszereda közti részre kiírt tendernek is van nyertese, ám óvást nyújtottak be a közbeszerzés eredménye ellen.

Talán lesz előrelépés a romániai A8-as sztráda építésében. Forrás: Wikipedia
Talán lesz előrelépés a romániai A8-as sztráda építésében. Forrás: Wikipedia

Az A8-as legnehezebb szakasza a Nyárádszereda és Leghin közti hegyvidéki út. Ennek építési költségvetését jelenleg tárgyalja a bukaresti kormány. A beruházás becsült értéke 32 milliárd lej, azaz több mint hatmilliárd euró (2285 milliárd forint). A kiadás több mint 40 százalékát uniós forrásból szeretné finanszírozni a kormány. Az egyik román gazdaság portál, az economedia.ro értesülései szerint még idén kiírják a közbeszerzési eljárást ennek a 159 kilométeres sztrádaszakasznak a tervezésére és megépítésére.

A kétségtelen előrelépések ellenére a nagy, bonyolult projektnek már a kezdeti fázisában jelentős csúszások jelentkeztek. A Motca-Iași-Ungheni szakasznak még nincs környezetvédelmi engedélye és a megvalósíthatósági tanulmánya sem készült el. A tervező cég máris 19 hónapos késésben van. A Moldova Autópályát Akar Egyesület szerint ez a vállalat késést késésre halmoz, lassúsága átlagon felüli, amire nincs észszerű magyarázat. Az Erdélyt Moldovával összekötő autópálya megépítésének ötlete több mint 16 évvel ezelőtt, 2007 májusában merült fel először. Ezen az úton a régió távoli keleti része is könnyebben elérhetővé válna az autósok számára.

(A szóban forgó autópálya Erdéllyel kötné össze a Moldvát - más néven Moldovát -, amely az egykori fejedelemség területét jelöli, nem pedig Moldova országot. A két terület egyébként határos egymással.) 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Bődületes nagyságúra nőtt Kína devizatartaléka
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:41
Kína devizatartaléka, amely a legnagyobb a világon, áprilisban tavaly szeptember óta a legmagasabbra szintre, 3282 milliárd dollárra nőtt a márciusi 3241 milliárd dollárról – közölte az ország devizafelügyelete (SAFE).
Makro / Külgazdaság Az árrésstop ugyanúgy visszaüthet, mint tette azt az árstop?
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 15:21
A vártnál magasabb áprilisi inflációs adatra a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Országos Kereskedelmi Szövetség mellett reagáltak az elemzők. 
Makro / Külgazdaság Csak nem rólunk vesznek példát az olaszok?
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 12:47
Nemcsak nálunk mérséklődött az ipari termelés csökkenése márciusban, hanem a dél-európaiaiknál is.
Makro / Külgazdaság Jó hírt fújt be a szél a magyar gazdaság legfontosabb exportpiacáról
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 11:46
Márciusban hosszú idő után nőttek a német elektromos-digitális ágazat megrendelései.
Makro / Külgazdaság Itt a bejelentés: ennyiért tankolhatunk a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 10:04
A nagykereskedelmi árak nem változnak, így a benzinkutakon múlik, elmozdítják-e a 95-ös oktánszámú benzin és a gázolaj árát.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Ez zsákutcás irány
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 09:47
Bod Péter Ákos szerint a 2025-ös visszaesés nem meglepő, a „150 gyár” program pedig nem oldja meg a gazdaság strukturális gondjait.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: „Indokolatlan, elfogadhatatlan árak vannak”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 09:13
A 2026-os költségvetés nemzeti kormányra épít, nem küld pénzt Ukrajnába, és kiterjeszti az árrésstopot a háztartási cikkekre is.
Makro / Külgazdaság Nesze nekünk árrésstop! – lelombozó tényekre derült fény
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 08:30
Az áprilisban már egész hónapon át érvényes hatósági korlátozás ellenére márciushoz képest nőttek az árak. Az élelmiszerek is csak 1,3 százalékkal mérséklődtek.
Makro / Külgazdaság Úgy tűnik, Matolcsy György a közeljövőben sem fog unatkozni
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 19:53
Távozása előtt napokkal jegyezték be.
Makro / Külgazdaság Gyenge adat érkezett, még nem látszik a fordulat a magyar termelésben
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 18:53
2025 márciusában a szezonálisan kiigazított ipari kibocsátás 0,1 százalékkal emelkedett februárhoz képest, ám a munkanaphatással korrigált éves adat már 5,4 százalékos visszaesést mutatott – közölte a KSH. A szakértők szerint a hosszú távú teljesítmény még mindig elmarad a 2021-es szinttől, a külpiacok gyengesége és az akkumulátorgyártás visszaesése pedig továbbra is fékezi a kilábalást. A kormány a programok bővítésével és nagyberuházásokkal igyekszik ellensúlyozni a külső negatív hatásokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG