3p

Románia nem éppen a kiterjedt autópálya-hálózatáról ismert, de az Erdélyt és Moldvát összekötő sztráda megépítése az egész közép- és kelet-európai régió úthálózatában hoz jelentős bővülést.

Öt év telt el azóta, hogy Klaus Iohannis, Románia államfője kihirdette a Moldvát Erdéllyel összekötő, a Székelyföld északi részét átszelő autópálya megépítéséről szóló törvényt. A jogszabály négy évet adott a sztráda megépítésére, ám a szakértők már akkor arra figyelmeztettek, hogy ez a határidő komolytalan, teljesíthetetlen. Azóta hét miniszter fordult meg a szállításügyi tárca élén, de a munkák még egyetlen szakaszon sem kezdődtek el. Időközben az átadási határidőt 2030-ra módosították - írja a "rendhagyó" sztrádatörténetről a Maszol kolozsvári magyar nyelvű hírportál. 

Annak ellenére, hogy még egyetlen kapavágást sem végeztek az A8-as sztrádán, vannak figyelemre méltó eredmények. A Leghin-Târgu Neamț szakasznak megvan a kivitelezője, a Marosvásárhely és Nyárádszereda közti részre kiírt tendernek is van nyertese, ám óvást nyújtottak be a közbeszerzés eredménye ellen.

Talán lesz előrelépés a romániai A8-as sztráda építésében. Forrás: Wikipedia
Talán lesz előrelépés a romániai A8-as sztráda építésében. Forrás: Wikipedia

Az A8-as legnehezebb szakasza a Nyárádszereda és Leghin közti hegyvidéki út. Ennek építési költségvetését jelenleg tárgyalja a bukaresti kormány. A beruházás becsült értéke 32 milliárd lej, azaz több mint hatmilliárd euró (2285 milliárd forint). A kiadás több mint 40 százalékát uniós forrásból szeretné finanszírozni a kormány. Az egyik román gazdaság portál, az economedia.ro értesülései szerint még idén kiírják a közbeszerzési eljárást ennek a 159 kilométeres sztrádaszakasznak a tervezésére és megépítésére.

A kétségtelen előrelépések ellenére a nagy, bonyolult projektnek már a kezdeti fázisában jelentős csúszások jelentkeztek. A Motca-Iași-Ungheni szakasznak még nincs környezetvédelmi engedélye és a megvalósíthatósági tanulmánya sem készült el. A tervező cég máris 19 hónapos késésben van. A Moldova Autópályát Akar Egyesület szerint ez a vállalat késést késésre halmoz, lassúsága átlagon felüli, amire nincs észszerű magyarázat. Az Erdélyt Moldovával összekötő autópálya megépítésének ötlete több mint 16 évvel ezelőtt, 2007 májusában merült fel először. Ezen az úton a régió távoli keleti része is könnyebben elérhetővé válna az autósok számára.

(A szóban forgó autópálya Erdéllyel kötné össze a Moldvát - más néven Moldovát -, amely az egykori fejedelemség területét jelöli, nem pedig Moldova országot. A két terület egyébként határos egymással.) 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Trump meggondolta magát: elengedte a 250 százalékos vámterveit
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 11:23
A gyógyszerekre és a félvezetőkre is a többi szektornak megfelelő vámokat fog kivetni. A szeszes italokról azonban még nincs megállapodás.
Makro / Külgazdaság Drágult az olaj, emelkednek a magyar üzemanyagárak is
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 10:39
A Brent emelkedésével párhuzamosan a magyar nagykereskedelmi árak is nőnek, ismét közelít a 600 forintos átlagár.
Makro / Külgazdaság A kormány 1 százalékos növekedési céljának is annyi?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:30
Bár a beruházások második negyedéves visszaesése enyhébb lett az első negyedévinél, a -8,2 százalék így sem ad okot örömre.
Makro / Külgazdaság Már a szemünk se rebben: ebben az összevetésben az utolsó előttiek vagyunk az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:11
A bruttó hazai termékek (GDP) éves szintű változásának összevetésében csak Ausztria került mögénk. Némi fényt jelenthet az alagút végén, hogy az előző negyedévhez viszonyított mutatókban a középmezőnyben állunk.
Makro / Külgazdaság Kínai típusú gazdasági rendszer felé halad az USA?
Sasvári Péter | 2025. augusztus 21. 14:38
Államkapitalizmus az Egyesült Államokban? Donald Trump a politika után a gazdaság területén is egyre inkább kezd úgy viselkedni, mint egy egyszemélyi vezető. Nemrégiben lemondásra szólította fel az Intel vezérigazgatóját, „utasította” a Walmartot és a detroiti autógyárakat, hogy ne emeljenek árat, valamint a Coca Colának még azt is meg akarta szabni, hogy milyen cukrot használjanak. Persze az Egyesült Államok alkotmánya és törvényei határt szabnak Trumpnak. Ám viselkedése és elképzelései a kínai modellel vagy a francia dirigizmussal rokoníthatóak. Mennyi esély van rá, hogy a kapitalizmus egyik modellországa az állami kontrol irányába lép? Van ennek előképe az Egyesült Államokban?
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy olcsóbb lesz-e benzin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 12:07
Maradunk 600 forint alatt.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péternek egy rossz szava sincs az oroszokra Munkács bombázása után
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 11:39
A külügyminiszter szerint béke kell.
Makro / Külgazdaság MNB-botrány: hihetetlen újabb részletek derültek ki
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 10:05
Nem ért véget az ingatlanos bizniszelés.
Makro / Külgazdaság Előreléptünk egy fontos összehasonlításban, de így sem lehetünk elégedettek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 11:49
Hiába utasítottunk magunk mögé júliusban a júniusban még előttünk végzett országok közül kettőt, így is a 23. helyen állunk a 27 EU-tagország között az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat által számolt harmonizált fogyasztóiár-indexek összevetésében.
Makro / Külgazdaság A kínai jegybank nem változtatott az éves és az ötéves kamatfokon
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 08:40
A kínai központi az elemzői várakozásoknak megfelelően nem változtatott a bank és az ötéves kamat szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG