Az Európai Bíróság épülete Strassbourgban |
A vonatkozó uniós szabályozás értelmében a támogatott projektekhez kapcsolódó, visszaigényelhető hozzáadottérték-adó (áfa) nem támogatható az EU kohéziós alapjából.
Az Európai Bizottság erre hivatkozva nem járult hozzá, hogy az M43 autópálya Szeged és Makó közötti szakaszának kiépítésére, valamint a Budapest-Kelenföld - Székesfehérvár - Boba vasútvonal átépítésére vonatkozó, 2008 végén benyújtott magyar kérelem keretében az áfát támogatható költségként vegyék figyelembe. Magyarország ezt a brüsszeli döntést támadta meg 2010-ben az uniós bíróság előtt.
Pro és kontra
A szerdai luxemburgi tárgyalásra készített jelentésből kiderül, hogy a magyar érvelés szerint egy 2006-os uniós rendelet révén a vissza nem igényelhető áfa az EU kohéziós alapjából származó támogatásra jogosít, így a bizottság nem zárhatta volna ki a támogatásból a kiadásokat. A magyar fél azt is kifogásolta, hogy miközben elvben a tagállamok állapíthatják meg a költségek elszámolhatóságára vonatkozó szabályokat, a megtámadott határozatban az Európai Bizottság elvonja ezt a hatáskört a tagországoktól.
A bizottság ugyanakkor úgy véli, hogy az ügyben nem vont meg hatáskört a tagországoktól, továbbá az említett uniós rendelet nem vonatkoztatható a költségek visszaszerezhetőségének értelmezésére. Az uniós végrehajtó szerv ezért a magyar kereset elutasítására kérte a bíróságot.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, az ügy tétje mintegy 200 milliárdos EU-támogatás elszámolása. Az ügyben döntés legkorábban ősszel várható.