Majdnem minden válaszadó hallott már valamilyen banki visszaélési formáról és 81 százalék tart is attól, hogy kiberbűnözés áldozatává válik – derült ki az OTP Bank megbízásából készült reprezentatív kutatásból. Bár a megkérdezettek több, mint 80 százaléka gondolja, hogy ki tudja szűrni a gyanús tartalmakat, a Magyar Nemzeti Bank adatai erre rácáfolnak.
Az OTP Bank lapunkhoz is eljuttatott közleménye szerint 2022-ben közel 6000 sikeres visszaélés történt az elektronikus pénzforgalomban több mint 9 milliárd forint értékben. Ez 238 százalékkal magasabb, mint 2021-ben volt. A sikeres visszaélések csatornáit tekintve a legtöbb interneten keresztül történt (3400 darab), második helyen a mobiltelefonos csalások állnak (2318 darab), harmadik helyen pedig a papíralapú visszaélések végeztek 207 darabszámmal.
A visszaélések számának drasztikus növekedését nemcsak a bűnözők egyre fejlettebb módszerei magyarázzák: az OTP Bank reprezentatív kutatása rámutat, hogy bár a megkérdezettek túlnyomó többsége (92 százalék) tisztában van azzal, hogy még az óvatosabb emberek is lehetnek csalás áldozatai, valamint túlnyomó többségük (85 százalék) nyilatkozott úgy, hogy pár alapszabály betartásával viszonylagos biztonságban lehet az ember, mégis a válaszadók majdnem fele úgy áll a kérdéshez, hogy nem érdemes annyit foglalkozni a biztonsággal, mert ha egy csaló bárkitől is próbál adatokat vagy pénz szerezni, úgyis sikerrel fog járni. A helyzetet rontja, hogy az emberek nem szeretnének a kényelmükből alább adni, a kutatásban résztvevők harmada még az alapvető biztonsági előírásokat sem tartja be, ha ez a kényelme rovására megy.
„Az OTP Banknak a visszaélések elleni küzdelemben két fontos feladata van, mindkettőt kiemelt fontossággal kezeljük. Egyrészről, naprakészen alkalmazzuk azokat a legkorszerűbb biztonsági funkciókat és megoldásokat, amelyekkel a visszaélések megelőzhetőek, másrészt pedig, folyamatosan tájékoztatjuk az ügyfeleinket azokról a tudnivalókról, esetekről, amelyek segítségükre lehetnek abban, hogy felismerve a probléma súlyát, ki tudják védeni az adathalászok próbálkozásait, elkerülhessék az áldozattá válást”
– mondta Sonjic László, az OTP Bank Informatikai és Bankbiztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója.
A csalók egyre változatosabb módszereket találnak arra, hogy pénzt csaljanak ki áldozatuktól, az ügyfeleknek és a bankoknak közösen kell felvenni a harcot ellenük. Az OTP Bank az adathalász oldalán minden rendelkezésre álló információval ellátja az érdeklődőket és mindig felhívja a figyelmet az éppen aktuális csalástípusokra is – hívja fel a figyelmet közleményben a pénzintézet.