2p

Romániában óriási elbocsátások voltak az autóiparban, amelynek hátterében a régió emelkedő bérköltségei és az autógyártás változása van. A dolog másik oldala, hogy javult vállalatok termelékenysége.

Az egyik legnagyobb romániai autóipari cégcsoport, a Leoni a napokban bejelentette, hogy elbocsátja a besztercei gyárában dolgozók 10 százalékát. Ez néhány héttel azt követően történik, hogy a Leoni közölte: bezárja marosludasi üzemét – vette át a Maszol a Ziarul Financiar gazdasági lap hírét.

A sajtóorgánum összeállításából kiderül, hogy a jelenség nem korlátozódik a német nagyvállalatra, pár év alatt ugyanis 25 ezer munkahely szűnt meg a romániai autóiparban. A leépítések leginkább a kábelgyártókat érintették. Ennek részben az a magyarázata, hogy a kábelgyártás nagyon munkaigényes, a bérköltségek a magas hányadát teszik ki a kiadásoknak, ezért a fizetések növekedésével Románia már kevésbé vonzó a gyártók számára. Emellett az új modellekben kevesebb a kábel, mint a régebbiekben.

Kevesebb ember kell a romániai autóiparnak
Kevesebb ember kell a romániai autóiparnak
Fotó: Depositphotos

A román nyelvű gazdasági napilap húsz vállalat foglalkoztatási adatait elemezte. Ezekből kiderült, hogy a szóban forgó cégeknél 2018-ban 72 357 személy dolgozott, 2023 végén viszont már csak 47 489. Abszolút értékben a legnagyobb létszámcsökkenés a Yazaki Romániánál volt. A japán cég leányvállalatánál 2018-ban 9886-an dolgoztak, ami öt év alatt 4220 fővel csökkent. Arányaiban a Sews Romániánál hajtották végre a legnagyobb leépítést. A cégnél öt év alatt 6058-ról 2164-re, vagyis közel 65 százalékkal zsugorodott a munkavállalók száma. Cégcsoportos szinten a Draxlmaier-csoport szabadult meg a legtöbb dolgozótól. A húszas listán a német kábelgyártó három céggel képviselteti magát, ezeknél összesen 4258 fővel csökkent a létszám a vizsgált időintervallumban. A Leoni 1720 munkahelyet szüntetett meg öt év alatt, amihez még hozzájönnek a több száz dolgozót érintő idei elbocsátások.

Mindezek ellenére az autóipar továbbra is Románia egyik gazdasági húzóágazata. „Az ágazat árbevétele 2023-ban 33 milliárd euróra nőtt, ami Románia GDP-jének a 13 százalékával egyenértékű. Az iparágban dolgozók száma pedig körülbelül 230 ezer” – nyilatkozta Adrian Sandu az ACAROM ágazati munkáltatói szervezet főtitkára. A 33 milliárd euróhoz a Dacia és a Ford nyolcmilliárddal járul hozzá, az összeg javát az alkatrészgyártók adják.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Menetel a magyar gazdaság a béka feneke alá: már csak minimális növekedésre számít a szakértő
Herman Bernadett | 2025. június 16. 16:48
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5 százalékos növekedés után gyorsulásra lehet számítani 2026-ban. Mindezt ebben az évben 4,3, 2026-ban pedig 4 százalékos éves átlagos infláció kísérheti – ismertette Németh Dávid, a K&H vezető elemzője a pénzintézet legfrissebb előrejelzését. A prognózisból az is kiderült, hogy mi vár a forintra.
Makro / Külgazdaság Ha a legsötétebb jóslatok jönnek be, durva infláció vár ránk
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 15:27
Az izraeli-iráni háború miatt komolyabban megugrott az olajár, egyes jóslatok 100-120 dolláros hordónkénti árat sem tartanak kizártnak. Munkatársunk a Trend FM reggeli műsorának vendége volt – a témák között a plázastop szigorítása is szerepelt.
Makro / Külgazdaság Ki nem találná, melyik országból jött a legtöbb menekült az unióba
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:49
Összességében csökkent a menedékkérők száma az első negyedévben, itt vannak a friss statisztikák.
Makro / Külgazdaság Nem lassít az Európai Bizottság – jön az összeütközés Magyarországgal?
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:18
Az uniós energiaügyi biztos nem enyhítene a korábban felvázolt, a magyar kormány által élesen kritizált intézkedéscsomagon.
Makro / Külgazdaság Rábólintott a kiárusításra Donald Trump, de az elemzők aggódnak az acélipari óriási miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 10:36
Zöld utat kapott a US Steel felvásárlása, de az amerikai kormány megőrzi a befolyását.
Makro / Külgazdaság Bajban a Boeing, de a távoli jövőt még optimistán látják
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 09:19
A kereslet csak kicsit fog csökkenni, de a saját teljesítményére vonatkozó előrejelzéseit lejjebb csavarta a cég.
Makro / Külgazdaság Félelmetes jelentés: egyre több a nukleáris fegyver a világban
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 08:52
Véget ér a nukleáris arzenálok csökkentésének korszaka a kutatóintézet szerint.
Makro / Külgazdaság Harcias hangulatban szállt repülőre Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 07:53
Nem hagyja elvenni az orosz energiát.
Makro / Külgazdaság Hány órát kell dolgozni? A német kancellár ősi recepttel élénkítené a gazdaságot, de az ötlet problémás lehet
Privátbankár.hu | 2025. június 15. 14:10
A nők ingyenes munkáját figyelembe kellene venni és lapot osztani nekik. 
Makro / Külgazdaság Békesi László: Arra nincs esélye a fővárosnak, hogy a kormány által inkasszált 10 milliárdot visszakapja
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. június 15. 06:04
A volt pénzügyminiszter, közgazdász a június 11-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 77. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG