Az egyik legnagyobb romániai autóipari cégcsoport, a Leoni a napokban bejelentette, hogy elbocsátja a besztercei gyárában dolgozók 10 százalékát. Ez néhány héttel azt követően történik, hogy a Leoni közölte: bezárja marosludasi üzemét – vette át a Maszol a Ziarul Financiar gazdasági lap hírét.
A sajtóorgánum összeállításából kiderül, hogy a jelenség nem korlátozódik a német nagyvállalatra, pár év alatt ugyanis 25 ezer munkahely szűnt meg a romániai autóiparban. A leépítések leginkább a kábelgyártókat érintették. Ennek részben az a magyarázata, hogy a kábelgyártás nagyon munkaigényes, a bérköltségek a magas hányadát teszik ki a kiadásoknak, ezért a fizetések növekedésével Románia már kevésbé vonzó a gyártók számára. Emellett az új modellekben kevesebb a kábel, mint a régebbiekben.
A román nyelvű gazdasági napilap húsz vállalat foglalkoztatási adatait elemezte. Ezekből kiderült, hogy a szóban forgó cégeknél 2018-ban 72 357 személy dolgozott, 2023 végén viszont már csak 47 489. Abszolút értékben a legnagyobb létszámcsökkenés a Yazaki Romániánál volt. A japán cég leányvállalatánál 2018-ban 9886-an dolgoztak, ami öt év alatt 4220 fővel csökkent. Arányaiban a Sews Romániánál hajtották végre a legnagyobb leépítést. A cégnél öt év alatt 6058-ról 2164-re, vagyis közel 65 százalékkal zsugorodott a munkavállalók száma. Cégcsoportos szinten a Draxlmaier-csoport szabadult meg a legtöbb dolgozótól. A húszas listán a német kábelgyártó három céggel képviselteti magát, ezeknél összesen 4258 fővel csökkent a létszám a vizsgált időintervallumban. A Leoni 1720 munkahelyet szüntetett meg öt év alatt, amihez még hozzájönnek a több száz dolgozót érintő idei elbocsátások.
Mindezek ellenére az autóipar továbbra is Románia egyik gazdasági húzóágazata. „Az ágazat árbevétele 2023-ban 33 milliárd euróra nőtt, ami Románia GDP-jének a 13 százalékával egyenértékű. Az iparágban dolgozók száma pedig körülbelül 230 ezer” – nyilatkozta Adrian Sandu az ACAROM ágazati munkáltatói szervezet főtitkára. A 33 milliárd euróhoz a Dacia és a Ford nyolcmilliárddal járul hozzá, az összeg javát az alkatrészgyártók adják.