Jeffriest a napokban vették őrizetbe, élettársa, Matthew Smith és James Jacobson, a pár barátja társaságában – adta hírül az Euronews. A trió állítólag a divatiparon belüli befolyásos pozícióját használta fel arra, hogy fiatalokat kényszerítsen bele egy sok millió dolláros szexbizniszbe. Az FBI tavaly nyomozást indított, konkrétan azzal vádolva a párt, hogy kizsákmányolja a férfiakat. Jeffries tagadta, hogy bármiféle jogsértést követett volna el.
Kiváló ügyvédet kell majd fogadniuk, ugyanis New York keleti körzetének egyik befolyásos ügyvédje, Breon Peace, vádolta meg a párt azzal, hogy visszaéltek a cégnél betöltött vezetői státusszal. Jacobson volt az, aki állítólag toborozta és kipróbálta a férfi manökeneket, hogy aztán prostitúcióba keverje őket, mielőtt elrepítené őket Jeffries és Smith New York-i luxus otthonába. Peace szerint ott alkohollal, Viagrával és más szerekkel kényszerítették őket bizonyos szexszolgáltatásokra.
Milyen is a szexualizált marketing?
A vádiratban 15 férfi áldozatot említenek, de a dokumentumok azt sugallják, hogy az évek óta folytatott biznisz sokkal nagyobb mértékű volt, és hogy Jeffries dollármilliókat költött erre a speciális „iparágra”, az infrastruktúra fenntartására, meg arra, hogy mindezt titokban tartsa. A 80 éves Jeffries-t most 10 millió dollár, a 71 éves Jacobsont 500 000 dollár óvadék ellenében engedték szabadon, míg a 61 éves Smith-t őrizetbe vették.
Az 1892-ben New Yorkban alapított A&F eredetileg luxus kategóriájú sportfelszereléseket árusítóként működött egészen addig, amíg Jeffries 1992-ben át nem vette a vezérigazgatói posztot. Az üzleti modellt úgy alakította ki, hogy a tinédzserek piacára összpontosítson, előtérbe helyezve a „szexualizált marketinget”. Félmeztelen férfimodelleket használt a reklámanyagokban, és arra is felkérte őket, hogy ugyancsak félmeztelenül, de személyesen köszöntsék olykor a vevőket az üzletekben.
Üzleti stratégiája eleinte sikeres volt. 2006-ra az addig évi 25 millió dolláros veszteséget termelőcéget 2 milliárd dolláros bevételre fordította. Ugyanakkor nem mindenki rohanta meg a márkaboltjaikat: a tinédzsereket célzó, nyíltan szexualizált marketingstratégia a bevétel ellenére nagy károkat okozott a vállalatnak. A feminista és a keresztény mozgalmak egyaránt a márka bojkottjára szólítottak fel.
De a szex még nem minden: Jeffries kirekesztő üzletpolitikát folytatott, mind a reklámarcok (testek) mind a vevők tekintetében. Ami a munkaerőt illeti, hamar kitűnt, hogy az afro-amerikaiakat, a latin-amerikaiakat, valamint az ázsiai származásúakat, azaz a kisebbséghez tartozó jelentkezőket mindig eltanácsolták.
Kirekesztők vagyunk? Abszolút!
Egy 2006-os interjút idéz Jeffries-szel az Euronews, amelyben kijelenti, „csak jóképű embereket veszünk fel eladónak az üzleteikbe, mert azok vonzzák a többi jó megjelenésű vevőt, márpedig mi csak nekik árusítunk. Ezen kívül senki másnak. Mint ahogy minden iskolában léteznek menő gyerekek, meg a kevésbé népszerűek. Minket a menők érdekelnek. Kirekesztők vagyunk? Abszolút” – tette hozzá.
Ezeknek a megjegyzéseknek eleinte nem volt élénk visszhangja, de a 2007-2008-as globális pénzügyi válság során napvilágot láttak. A válság ellenére Jeffries nem volt hajlandó csökkenteni az árakat, sem a fizetéseket. Azzal érvelt, hogy mindenáron meg akarja őrizni a cég luxus imázsát, de ez végül hatalmas veszteségekhez vezetett: már 2013-ban az A&F részvényeinek árfolyama 40 százalékot esett,
Az üzlet varázsszava a közösségi média
Ennek ellenére, a vezérigazgató-tulajdonos, egészen 2023-ig, minden évben 1 millió dolláros, életre szóló bónuszban részesült. Távozása óta az A&F megpróbált elmozdulni a hiperszexualizált marketingstratégiától.
Míg az A&F-nek soha nem sikerült elérnie a pénzügyi válság előtti Jeffries-évek kereskedelmi csúcsait, addig Hollister Co. nevű leányvállalatuk, a 14–18 éves tinédzsereket célzó, megfizethetőbb márkaként megtalálta a módját, hogy kapcsolatba lépjen a tinik új generációjával. Méghozzá olyan közösségi médiaplatformokon keresztül, mint a TikTok, így 2023 negyedik negyedévében éves szinten 9 százalék körüli növekedést érhessen el.