A fogyasztói hangulatot indexértékben számszerűsítő felmérés 1985-ben indult. Az index 100 pontos értéke az 1985-ös helyzetet tükrözi.
Júliusban az előző havihoz képest 2,0 ponttal, 97,2 pontra emelkedett az amerikai fogyasztói hangulatindex. Az elemzői konszenzusban gyengébb adat, 95,8 pont szerepelt júliusra – számol be róla az MTI.
Az index összetevői közül az aktuális helyzet értékelése romlott, a kilátások megítélése pedig javult júliusban.
Fotó: Depositőhotos / Loganimages
Az aktuális helyzet szubjektív megítélését számszerűsítő mutató az előző havihoz képest 1,5 ponttal, 131,5 pontra süllyedt. A várakozások mutatószáma pedig – amely a fogyasztók jövedelmi, üzleti és munkaerőpiaci helyzetre vonatkozó rövid távú, hat havi kilátásain alapul – 4,5 ponttal, 74,4 pontra emelkedett, azonban így is a 80 pontos szint alatt maradt, immár a hatodik egymást követő hónapban.
A várakozások mutatószámának 80 pont alatti értéke hosszú távú tapasztalatok alapján általában recesszió közeledtét jelzi, az indikátor februárban esett 80 pont alá.
Május óta stabil
Az amerikai fogyasztói bizalmi mutató május óta stabilizálódott, emelkedett az áprilisi zuhanás után, azonban még mindig a tavalyi szintek alatt van – nyilatkozta Stephanie Guichard, a Conference Board globális mutatóiért felelős vezető közgazdásza. Az aktuális helyzet megítélése alig változott, míg a jövőbeni üzleti feltételeket illetően mérséklődött a fogyasztók pesszimizmusa az előző havihoz képest. A jövőbeni foglalkoztatási kilátásokkal kapcsolatos bizalom is erősödött, emellett a fogyasztók az előző havinál pozitívabbak voltak a jövőbeni jövedelmeket illetően – tette hozzá.
Júliusban a fogyasztói bizalom javulása különösen a 35 év feletti korcsoportban volt jelentős, a bizalom erősödése minden jövedelmi kategóriában megfigyelhető volt, kivéve a kevesebb mint 15 ezer dollár éves jövedelemmel rendelkező háztartásokat.
A következő 12 hónapban recesszióra számító fogyasztók aránya az előző havihoz képest csökkent, míg az egyéves inflációs várakozások az előző havi 5,9 százalékról 5,8 százalékra mérséklődtek.
A Consumer Confidence Survey az aktuális üzleti kondíciók és a következő hónapok lehetőségeinek szubjektív fogyasztói megítélését méri fel. A havi rendszerességgel készített jelentés az alapvető fogyasztói hozzáállást, a vásárlási szándékokat, a nyaralási terveket, valamint az inflációval, a részvényárakkal és a kamatlábakkal kapcsolatos fogyasztói várakozásokat méri fel.
Az Egyesült Államokban a lakossági fogyasztás generálja a gazdasági teljesítmény több mint kétharmadát, ezért a közgazdászok nagy figyelmet fordítanak a fogyasztói magatartásra, amikor a tágabb gazdaságot mérik.