Betartják a hitelintézetek a fair banki előírások döntő részét, ugyanakkor a jegybank 23 pénzügyi intézmény közül 18-ra kisebb súlyú hibák miatt összesen 20,1 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki - közölte az Magyar Nemzeti Bank (MNB).
Az elmúlt hónapokban 23 pénzügyi intézménynél - kereskedelmi bankoknál, takarékszövetkezeteknél, fióktelepeknél - végzett témavizsgálatot a 2015 februárjától életbe lépett fair banki szabályrendszer előírásai betartásának ellenőrzésére.
Az MNB a vizsgálatsorozat során kiemelten ellenőrizte, hogy az érintett pénzügyi intézmények, továbbá - a rájuk vonatkozó speciális szabályok kapcsán - pénzügyi közvetítők a szerződéskötés előtt jogszabályszerűen teljesítették-e szóbeli, írásbeli tájékoztatási kötelezettségeiket.
Mivel volt a legtöbb gond?
A jegybank 21 pénzügyi intézménynél állapított meg kisebb súlyú jogszabálysértést. A piaci szereplők gyakorlatában rendszerszintű hiányosságok nem voltak, ám az MNB hiányosságokat tárt fel egyes, szerződéskötést megelőző tájékoztatási elemekben, így a függő közvetítőkre vonatkozó előzetes tájékoztatás, a jelzáloghitelek esetén adandó személyes információnyújtás, jelzáloghitel-törlesztőrészlet változatlanságának időtartamára vonatkozó tájékoztatás, a szerződéskötést megelőzően kötelezően átadandó dokumentumok, illetve a jellemző hitelszerződések mintaszövegének intézményi honlapon történő közzététele kapcsán.
Az érintett hitelintézetek még a vizsgálat ideje alatt kijavították a feltárt hiányosságokat, az MNB által számukra előírt további kötelezéseket pedig jelenleg teljesítik.