Korán ébredtek a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny első két évadjának legjobbjai és kísérő tanáraik szeptember 9-én. Délelőtt 11 óra környékére ugyanis Bécsben volt jelenésük az Erste Group AG néhány éve átadott modern központjában. Az osztrák bank magyarországi érdekeltsége, az Erste Bank Hungary Zrt. a diákverseny egyik támogatójaként ugyanis felajánlotta, hogy a döntő első három helyezett csapatának tagjai és kísérő tanára számára bécsi egynapos tanulmányutat szervez, amelyre a döntő időpontjához képest 1 éven belül kerül sor.
A koronavírus-járvány már a diákverseny lebonyolításába is beleszólt. Emiatt volt kénytelen a szervező Privátbankár.hu nemcsak az első, szakképzésben részt vevő diákoknak 2020 őszén meghirdetett versenyt teljes egészében online megrendezni, hanem a másodikat, az immár gimnáziumok részvételével 2021 tavaszán sorra került megmérettetést is. A Covid miatti korlátozások miatt döntött úgy az Erste, hogy a bécsi tanulmányútra nem külön-külön, hanem egyszerre viszi ki a két döntő dobogós csapatainak tagjait és azok kísérő tanárait.
Emlékeztetőül az első két Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny! végeredménye:
I.verseny, 2020. október 1.-november 4.
1. CA$Hual – BSZC Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum és Kollégiuma
Csapattagok: Bondár Emese, Megyik Karina, Németh Regina, Szabó Nóra
Felkészítő tanár: Uhrin Györgyi2. Tsalád – SZSZC Kőrösy József Közgazdasági Technikum
Csapattagok: Hevesi Lili, Horváth Fanni Zsinett, Bende Patrik Zsolt, Gazdag Áron Márton
Felkészítő tanár: Dr. Szabó Tibor3. PénzÜgyesek – Kiskunhalasi Szakképzési Centrum Kiskunfélegyházi Közgazdasági Technikum
Csapattagok: Madzsara Viktória, Patyi Fanni, Oláh Vanessza, Szász Nikolett
Felkészítő tanár: Kelemenné Móczár ÉvaII.verseny, 2021. április 21.-május 19.
1. Adóászok - Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája
Csapattagok: Nagy Léna Vanda, Nagy Szonja Gréta, Nagy Kamilla Réka, Tóth Péter Marcell
Felkészítő tanár: Új Imre2. Businessbogyók - Fehérgyarmati Deák Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
Csapattagok: Szabó Petra, Nagy Rebeka, Somlyai Róbert, Gondi Viktória
Felkészítő tanár: Gacsályiné Szentmihályi Gabriella3. Fogyi Mogyik - Szekszárdi Garay János Gimnázium
Csapattagok: Csongrádi Emília, Farkas Balázs, Péter Doroti, Takács Réka
Felkészítő tanár: Lukácsi László
A hat csapatból végül ötnek a tagjai és kísérőtanárai vágtak neki a bécsi útnak, miután a Fogyi Mogyik nem tudtak részt venni.
A többiek viszont 11-fél 12 között meg is érkeztek az Erste-campushoz, ki vonattal, ki autóval. „Rád emlékszem! Ugye ti jöttetek Fehérgyarmatról? Á, már tudom, ti kaptátok azt a családiadó-kedvezményes kérdést!” Ilyen és ehhez hasonló mondatok hangzottak el, immár az impozáns bankszékház aulájában, miután a résztvevők több közös online-élmény után végre először személyesen is találkozhattak egymással.
Az első közös fotó után a campussal szemközti étteremben továbbiak is készültek. Ahol a csapatok és kísérőik még ugyanúgy ültek, mint a verseny során, azaz egymástól külön fogyasztották el a 3 fogásos bécsi menüt.
Hogy aztán délután 2 órától végre sor kerüljön a tanulmányút fő attrakciójára, az Erste Financial Life Park meglátogatására. Ezt, a nevének rövidítése alapján egyszerűen csak Flip-ként emlegetett objektumot kifejezetten pénzügyi edukációs céllal hozták létre, amit aztán a diákok és kísérőik egy kétórás program keretében két animátor segítségével ki is próbálhattak.
Miután mindenki felírta a nevét az általa kiválasztott színű öntapadós matricára és azt felhelyezte a ruhájára, máris kezdődött a túra. A bevezető ismertetőt követően mindenki kapott egy tabletet, amellyel a kézben az első feladatként egyenként meg kellett határozniuk, hogy a választott pozíciójuknak (például kezdő dolgozó, vagy egyetemista) megfelelően „kapott” összegből mennyit költenek ételekre, italokra, ruhákra, műszaki cikkekre, utazásra, szórakozásra, s mennyit tesznek félre, a megspórolt összegeket pedig a párnacihában tartják, vagy befektetik, például aranyat vásárolnak-e. Az így kijött eredményeket aztán mindenki összehasonlíthatta az ausztriai kiadások összetételével.
Ezt követően két csoportra oszlott a társaság, s onnantól kezdve külön-külön látogattak meg három helyszínt. Az egyik egy képzeletbeli páncélterem volt, természetesen trezorokkal, a másikban egyebek mellett azzal kapcsolatban lehetett hallani pro és kontra érveket, mi történik, ha valaki nem alkalmazottként, hanem egyéni vállalkozóként keresi a kenyerét. Ám kétségtelenül a harmadik helyszín váltotta ki a legnagyobb tetszést, nem véletlenül. Itt ugyanis az egyik csapattagnak fel kellett ülnie egy szobabiciklire, míg a többiek kérdésekre feleltek, s ha jó választ adtak, akkor társuknak könnyebbé vált a hajtás, ellenben, ha rosszat, akkor nehezebbé.
Hamar elszaladt ez a két óra, melyet követően egyesek máris hazafelé vették az irányt, mások még estig maradtak Bécsben, sőt voltak, akik másnapig – amihez az Erste némi költőpénzzel és egy 24 óráig érvényes tömegközlekedési jeggyel járult hozzá.
Tartalmas és hasznos volt tehát a bécsi tanulmányút, mely résztvevői saját bevallásuk szerint még inkább kedvet kaptak ahhoz, hogy a pénzügyekről meglévő ismereteiket összemérjék másokkal – akár már a következő diákversenyen.