Elkészítette az elszámolási és forintosítási mintalevelek végleges formáját a Magyar Nemzeti Bank. Mint azt Windisch László alelnök elmondta azért, hogy egyértelmű és apróbetű nélküli legyen a tájékoztatás, a jegybank az elszámámolási értesítők formáját rendeletben rögzíti. Ez a rendelet a napokban jelenik majd meg - mondta az alelnök. Windisch László szerint azért kell kiemelt figyelemmel lenni a tájékoztatókra, mivel 2,4 millió hitelest érintő kérdésről van szó.
A bankoké az első lépés
A bankoknak a rendelet előírja, hogy az írásbeli tájékoztatás mellett a honlapjuk főlapján is elérhető információkat nyújtsanak.
Az első lépés a bankoké - mondta az MNB alelnöke. Nekik kell kiszámolni a forintosítás és az elszámolás részleteit, azt, hogy mennyi a visszaírt összeg, illetve, hogy miként "adja vissza" ezt a bank. (A legtöbb esetben - élő szerződésnél - csökken majd a tőketartozás és a törlesztőrészlet.) A tájékoztató kötelező tartalma lesz a törvény alapján átdolgozott hitel eddig múltját bemutató hiteltörténet. Az értesítő bemutatja a forintosítás utáni új kamatszintet és törlesztőrészletet is. Az elszámolási értesítőt alapszabályként április végéig kell a bankoknak megküldeniük az ügyfeleknek.
Speciális esetek
Windisch László |
Vannak speciális esetek is. A követeléskezelőnek átadott ügyfelek maguk kapják meg az elszámolást, ezt követően nekik kell elmenniük a követeléskezelőhöz és ott kezdeményezni az elszámolást - tekintve, hogy a bank a követeléskezelővel már elszámolt. A végtörlesztők is kezdeményezhetik az elszámolást, ez azonban 10 ezer forintos díjjal jár, ám ezt az összeget elbukhatja az adós, ha bebizonyosodik, hogy a végtörlesztés kapcsán nagyobb kedvezményt kapott, mint amennyi a mostani elszámolás során visszajárna neki.
Az alelnök szerint az OTP ügyfelei esetében - tekintve, hogy a bank fellebbezése még a Kúrián van - még nem biztos, hogy március elsejéig lezárul a jogorvoslati szakasz. Ebben az esetben a bank ügyfelei a Kúria döntésének kihirdetését követő 60 napon belül kell, hogy megkapják az elszámolást.
Windisch szerint abban bíznak, hogy nem lesz sok panasz. Erre készülve az MNB témavizsgálatokat tart már az előkészületi szakaszban is a bankoknál. A jegybank úgy gondolja, hogy a panaszok zöme "megáll" majd a bankoknál, ám ezt követően az elszámolást vitató ügyfelek a Pénzügyi Békéltető Testületnél járhatnak el.