A többször meghosszabbított, végül egy éven keresztül tartó tesztidőszak végén is vannak még nyitott kérdések, így egyelőre nincs kitűzve, mikor indulhat el a kereskedelmi MobilTárca szolgáltatás bevezetése. Pukler Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség elnöke a teszt eredményei és az eddigi lakossági kutatások alapján mintegy 350-400 ezerre becsüli azok számát, akik az első körben nyitottak az NFC technológián alapuló érintés nélküli fizetést, valamint a hűségprogramok kezelésére alkalmazott megoldásra.
120 milliós költés
Az aktív tesztelők 41 ezer fizetési, és több mint 4 ezer hűségpont tranzakciót hajtottak végre az elmúlt 12 hónapban, ezen időszak alatt a felhasználók 120 millió forintot költöttek el a MobilTárca alkalmazással, amellyel Magyarországon kívül további 20 országban is fizettek.
A BellResearch által készített júniusi felmérésből kiderült, hogy a tesztben résztvevők túlnyomó többsége (86%) a kereskedelmi bevezetést követően is használná a MobilTárcát és a tesztelők 87 százalékánál a következő okostelefon vásárlásakor döntési szempontként szerepel az, hogy a készülék NFC-képes-e, azaz alkalmas-e a MobilTárca használatára. A tesztelők közel háromnegyede ajánlotta a MobilTárca használatát ismerőseinek.
A kutatásból kiderült, hogy a felhasználók nagyra értékelik az egyes kártyákhoz tartozó kiegészítő funkciókat, mint például az egyenleglekérdezés és a tranzakció-történet, ugyanakkor szívesen látnának olyan többletértéket biztosító szolgáltatásokat is, mint a helyhez kötött promóciók vagy a személyre szabott ajánlatok.
Kényelmi kérdés
A szolgáltatásnak ugyanakkor meghaladandó korlátai is vannak. Miközben az elfogadói hálózat a PayPass kártyákat elfogadó hálózat drámai gyorsulása nyomán 2012. év végéhez képest megduplázódott, s közel 35 ezer elfogadóhelyi POS-képes fogadni a mobiltárcás tranzakciókat is, a Mobiltárcának épp a contactless plasztikokkal szemben a felhasználás tekintetében fennálló bonyolultságán kell javítania a versenyképességének növelése érdekében: míg a hagyományos, bankkártyás contactless tranzakciók esetében a kis összegű fizetéseknél – 5000 forint alatt – mindenfélre külön azonosítás nélkül, illetve csak a szolgáltató által kért ellenőrző tranzakciók alkalmával (minden 3-5. fizetésnél) kell az azonosítással bíbelődni, a PIN-kódot megadni, addig a MobilTárcánál minden tranzakció jóváhagyandó az NFC-s telefonon.
Ráadásul a MobilTárca használatához előzetesen aktiválni kell a telefonon a telepített fizetési programot, s mindezen felül az NFC-sugárzást is be kell állítani – utóbbi kettő ugyanakkor szépen eszi a mobiltelefon akkumulátorát. A teszidőszak alatt természetesen a biztonság fenntartsa volt a cél, így a szolgáltatás kereskedelmi kiterjesztéséig ezt a problémát minden további nélkül orvosolni lehet majd.
Szélesebb merítés kell
Ugyancsak fontos lehet az, hogy miközben a MobilTárcát mindhárom mobilszolgáltató hálózatában lehetett tesztelni, a próba időszakában csak az OTP Bank volt a partner, amely – hiába a legnagyobb kereskdelmi bankról beszélünk, amely természetesen gyorsan bonyolította a MobilTárca számlanyitást és a virtuális bankkártya-kibocsátást – bekorlátozta a potenciális felhasználói kört. A MobilTárca szövetség számára a fentiek miatt fontos lehet újabb bankok bevonása a kezdeményezésbe, s persze a partneri kör további bővítése is fontos lehet.
A tesztidőszak alatt a felhasználók számára az OTP MasterCard Mobil PayPass betéti bankkártya, a SuperShop NFC hűségkártya, az All You Can Move NFC Sportpass, valamint a Jegy.hu-n vásárolt jegyek NFC-s változata volt elérhető a MobilTárcában. A tesztelésbe bevont vállalati dolgozók céges belépőkártyáikat is a mobilba költöztethették, valamint szolnoki tesztelők az NFC-s városkártyának köszönhetően a MobilTárca segítségével vehették igénybe a tömegközlekedési eszközöket.