Így a vonatkozó paragrafusok kikerülnek a kormány rendeletéből, amelyben egy kötöttség maradna: a hétéves maximális futamidő - derül ki a kormány honlapján megjelent tervezetből.
Marad a 75 százalékos arány
A kormány egy 2009-ben hozott rendelete eddig meghatározta, hogy a gépjármű piaci értékének mekkora hányada finanszírozható. Forint alapon ez a hitelnél legfeljebb 75, míg a pénzügyi lízingnél 80 százalék lehet, devizában jóval szigorúbbak a szabályok. A 75 százalékos mértéken nem változtat az MNB rendelete sem.
Az új jegybanki szabályok azonban előírnak egy másik mutatót, a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutatót (JTM) is. Ezt minden új, 200 ezer forintot meghaladó hitel (fogyasztási hitel, jelzáloghitel, gépjárműhitel stb.) felvételekor vizsgálni kell.
Mi az a JTM? Januártól jövedelemarányos törlesztőrészlet mutatót és a hitelfedezeti mutatót (HFM) vezet be az MNB. A szabályozás célja a túlzott lakossági eladósodás és a devizahitelezés újbóli felfutásának megakadályozása. Részletek >>> |
A mutatóban az új hitel terhei mellett figyelembe kell venni minden fennálló hitelhez kapcsolódó törlesztési terhet, rendelkezésre álló jövedelemként pedig csak az igazolt, legális nettó jövedelem (munkabér, nyugdíj, családi pótlék stb.) számítható be.
A 2015. január 1. után felvett új forinthitelek esetében a JTM nem haladhatja meg az 50 százalékot, a magas jövedelmű ügyfelek esetében (400 ezer forint nettó jövedelem, vagy afelett) pedig a 60 százalékot. Az euróban és egyéb devizában felvett új hitelekre vonatkozóan sokkal szigorúbbak a JTM korlátok: 25 és 10 százalék, illetve a magas jövedelmű ügyfelek esetében 30 és 15 százalék.