Egyre több ügy zárul a pénzügyi szervezetek és a fogyasztók közti, a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) által elősegített egyezséggel, így az idén jelentősen csökkent a PBT által kiadott ajánlások, kötelezések száma - volt olyan hónap, amikor az ügyek közel 60 százaléka a felek közti egyezséggel zárult - nyilatkozta Kovács Erika, a testület elnöke az MTI-nek.
Az elnök ismertette: a PBT jelenleg 30 fős létszámát tizennéggyel növelik, többségük tanácstagként csatlakozik a testülethez. Jelenleg húsz tanácstag van és nyolcfős hivatal intézi a levelezést, hiánypótlást, tájékoztatást és az adminisztráció oroszlánrészét. Január közepétől a jelenlegi hattal szemben tizenegy tárgyalóterem áll a fogyasztók rendelkezésére - mondta Kovács Erika. |
Kevés a kötelezés
Az idén közel 5000 üggyel foglalkoztak. Az ajánlások száma nem éri el a húszat, a kötelezéseké pedig a tízet, mindkettő jelentősen mérséklődött. A hiánypótlásos ügy is egyre kevesebb, ugyanis az idén új ügyfélnyomtatványt vezettek be, ami egyértelművé teszi a fogyasztóknak, milyen adatokat és információkat kell megadniuk ahhoz, hogy az eljárás minél hamarabb elindulhasson.
A testülethez érkezett fogyasztói beadványok 70 százaléka a hitelintézeti, 25 százaléka a biztosítási, 5 százaléka pedig a befektetési szolgáltatási és a pénztári szektorhoz kapcsolódott. A bankok esetében az ügyek 60-70 százaléka a hitelekkel kapcsolatos. A biztosítási területen jellemzően a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással és az életbiztosításokkal összefüggő jogviták vannak. A befektetési vállalkozások és pénztárak vagy nagyon hatékony panaszkezelést folytatnak, vagy nincs náluk olyan mennyiségű jogvita, ami eljutna a PBT-hez - mondta a testület elnöke.
Kovács Erika elmondta, hogy egy decemberi törvénymódosításnak köszönhetően az 50 ezer forint alatti és az egyszerű megítélésű ügyekben valamint a méltányossági kérelmek esetében a három tagú testületi eljárás helyett egy tanácstag is lefolytathatja az eljárást, ezzel a módosulással a jelenlegi heti 75-80 ügynél is többet tudnak majd megtárgyalni és befejezni.
Az elszámolási ügyek tömegei jönnek a PBT-re
Jövőre a legnagyobb kihívást az jelenti majd, hogy az elszámolási és a forintosítási törvény a PBT-t jelölte ki elsődleges jogorvoslati fórumként. A testülethez akkor lehet kérelemmel fordulni, ha az ügyfél előzőleg nem tudta rendezni panaszügyét pénzügyi szolgáltatójánál, vagyis azok, akik nem kapták meg vagy vitatják az elszámolást, vagy hiba csúszott a panaszeljárásba. Ha nem tudnak a felek megállapodni, a PBT-nek konkrét döntést kell hoznia, meg kell állapítania a helyes elszámolást minden elszámolási vitában, ami kötelező lesz a felekre nézve.
A további tervekről elmondta, szeretnék bővíteni azok körét, akik a PBT-hez fordulhatnak. Most erre csak a magánszemélyeknek van lehetőségük, de hasonló ügyleteik miatt indokolt volna, ha a fogyasztó fogalmát kiterjesztenék, s a pénzügyi békéltetést az egyéni cégek, egyéni vállalkozók, mikrovállalkozások, a növekedési hitelprogram hatálya alá tartozó kkv-k is igénybe vehetnék. Ehhez azonban törvénymódosításra van szükség. |
Az elszámolási ügyekben a PBT döntéseivel szemben nem peres eljárásban lehet jogorvoslatot keresni a fogyasztók lakóhelye szerint illetékes törvényszék mellett működő járásbíróságtól. A kérelmeket a PBT-hez kell benyújtani, ők továbbítják majd a bírósághoz. Kovács Erika kiemelte, a bíróságokkal közösen keresik a bíróságok tehermentesítésének lehetőségét, az azoknál folyamatban lévő közel 180 ezer pénzügyi tárgyú jogvita egy részét ugyanis a PBT-hez lehetne terelni.
A testület az elszámolási ügyekben a törvény alapján indokolt esetben külső szakértőket is bevonhat, független, jogi vagy közgazdász diplomával rendelkező szakember állásfoglalását kérheti.
A PBT elnöke bízik abban, hogy a pénzügyi szolgáltatók maguk rendezik majd az elszámolásokkal kapcsolatos panaszeljárások jelentős részét és megmarad a 60 százalékos egyezségi arány. Az elszámolási törvény hatálya alá tartozó ügyekben a korábbi 30 nappal szemben 60 nap a panaszkezelési határidő.