MTI Fotó: Balázs Attila |
A fogyasztóknak a kérelmek beadása előtt érdemes megnézniük pénzügyi intézményük honlapját, mivel mindnyájan közzétették, ha nem volt náluk egyoldalú kamatemelés - mondta Kovács Erika, a Pénzügyi Békéltető Testület elnöke.
A forint- és devizahitelek elszámolásában az intézményeknek 2015. szeptember 30-ig kellett kiküldeniük az értesítő leveleket ügyfeleiknek. A törvény szerint nem kellett elszámolást kapniuk azoknak, akiknek az intézménye nem emelt tisztességtelenül kamatot, díjat vagy költséget, és a szerződésük szerződésszerinti teljesítéssel már megszűnt.Itt a devizaalapú kölcsönökkel ellentétben - nem volt árfolyamrés, és a kamatemelés mértéke is alacsonyabb volt, ha volt ilyen. Tényleges tisztességtelen elvonások híján így jóval kevesebben kaptak elszámoló levelet, hiszen egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás, költségemelés hiányában nincs visszatérítendő összeg.
A PBT elnöke azt tanácsolja, hogy a mostani elszámolásban érintett ügyfelek nézzék meg pénzügyi intézményük honlapját, ugyanis mindenki közzétette, melyik konstrukciói esetében nem volt egyoldalú emelés, s így nem kellett elszámolást kiküldeni. Abban az esetben, ha a szolgáltató azt nyilatkozta, nem hajtott végre egyoldalú emelést, és az ügyfél mégis kérelemmel fordul a PBT-hez, a fogyasztónak kell bizonyítania ennek az ellenkezőjét.