Az elmúlt öt év legjobb eredményével zárta az első negyedévet a magyarországi lízingpiac. A finanszírozott összeg 127,5 milliárd forintot tett ki, ami a tervezett 5 százalékos növekedéssel szemben 23 százalékos emelkedést jelent. A növekedés valamennyi szektorban érezhető, kiugró bővülést a termelőeszköz-, a gép- és a flottafinanszírozás produkált. Utóbbiban éves összevetésben 34 százalékkal, 18,3 milliárd forintra emelkedett, ami meghaladja a teljes autópiac bővülésének arányát is - derült ki a Rentasystem piaci kitekintéséből.
A személyautóknál a tavalyi átlagos 24 százalékról 27,5 százalékra nőtt a finanszírozási arány, a magánszemélyeknél pedig 29 százalékról 31 százalékra. A mezőgazdasági gépeknél ugyancsak számottevően, 34 százalékkal 12 milliárd forint fölé került a finanszírozott összeg, a termelőeszközöknél pedig 36 százalékkal közel 15 milliárd forintra nőtt.
Egyre népszerűbb a lízing az európai piacon is
Az elmúlt 25 évben óriási növekedés volt a világ autóiparában. Idén csak az európai lízingpiacon összesen 312 milliárd euróra nőtt a finanszírozott összeg, ami több mint 11 százalékos növekedést jelent az európai lízingcégeket tömörítő Leaseurope elemzése szerint. Ennek az értéknek a túlnyomó többségét, vagyis több mint 95 százalékát a jármű- és eszközfinanszírozási szegmens adta. Az ingatlanlízing részesedése 5 százalék alatt maradt, a jármű-finanszírozásban az új kihelyezések 13 százalékkal, az eszközfinanszírozásban pedig 8,5 százalékkal nőttek az európai piacon. Az európai lízingcégek kedvező gazdasági környezetre számítanak, ami további növekedéssel kecsegtet. A piac bővülését a beruházási kedv növekedésétől is várják, a tavalyi 3,3 százalékos emelkedés után, idén 3,4 százalékos növekedést jósolnak az eurózónában található eszközberuházásokban.
A magyar lízingpiac lépést tart az európai lízingcégekkel, tavaly 9 százalékkal növelték a finanszírozott összeget, ami alig marad el a 11 százalékot meghaladó növekedésről szóló európai mutatótól. A növekedés motorja azonban nemcsak a szabadon elkölthető jövedelmek növekedése volt, hanem az operatív lízing is. Tartósbérlet esetén ugyanis nem kell jelentős tőkét lekötni, az autó vagy más eszközök árán kívül a fenntartási költségek jelentős része is a bérleti díjba kombinálható, ez pedig a hitelnél jóval kedvezőbb konstrukciót jelent a vásárlóknak.
Az új generáció már inkább bérel
A vásárlók fogyasztási szokásainak változásai annak a kulturális szemléletváltásnak lehetnek a részei, mely már a tengerentúlon is megfigyelhető. Amíg a 60-as, 70-es és 80-as években még a megtakarítások felhalmozása vagy ingatlanok vásárlása volt a prioritás, addig ma már a fiatalabb generációk inkább megosztják vagy bérlik a lakásokat és más eszközöket. A munkahelyi mobilitás erősödése miatt a fiatalok nehezebben eresztenek gyökeret egy adott helyen, és használati tárgyaikhoz sem ragaszkodnak már annyira. Egy-egy újabb mobiltelefon modell megjelenése után például sokkal hamarabb lecserélik telefonjukat, mint korábban.
„A tartósbérlet kiválóan megfelel a korszellemnek, mivel rugalmas lehetőség, a bérlés miatt fennmaradó forrásokat új munkaerő felvételére, marketing költségekre vagy más fejlesztésekre lehet fordítani,” - mondja Székely Balázs, az integrált KKV tartós bérleti piac vezető szereplője, a Rentasystem ügyvezető igazgatója.
Manapság egyre több cég dönt eszközök vagy gépjárművek tartós bérlete mellett, mivel így alacsonyabb befektetés mellett magasabb árbevétel növekedést tudnak elérni, és fő üzleti tevékenységükre fókuszálhatják erőforrásaikat. Az autó szektor mellett mára látványosan nő az ipari és mezőgazdasági gépek, energetikai berendezések, illetve az orvostechnológiai és IT eszközök bérleti konstrukcióban történő beszerzése is. A gyorsan avuló eszközök pótlása, valamint a folyamatosan megjelenő újabb innovációk ugyanis arra ösztönzik a cégeket, hogy valósítsák meg, háttérbe szorított IT- és gép beruházásaikat, majd gyakrabban frissítsék gépparkjukat.
A lízingpiac további növekedése várható Európában és Magyarországon is
Egy friss felmérés szerint az európai lízingpiac meghatározó szereplőinek többsége fejlődött tavaly, és a kockázati költségek is 2016 végére rekordmélységbe süllyedtek. A válság évei után egyre nagyobb az igény a lízingre. A lízingelés mellett az autóvásárlás is szárnyal, tavaly például a magyarok 14 százaléka vásárolt autót, ami az azt megelőző év értékének kétszerese volt. Csak januárban 8575 új személygépkocsi és kishaszonjármű kelt el, ami 10 százalékos növekedést jelent a korábbi évekhez viszonyítva. A Magyar Lízingszövetség további növekedésre számít a legtöbb lízingpiaci szegmensben is, mivel idén várhatóan tempósabban növekszik a gazdaság, a beruházási kedv is javul, és a kamatszint is tartósan alacsony marad.