Miért az ügyfél fizeti a bank költségét?
A bíróság a Postbank és az esseni National-Bank egy-egy ügyfelének perében hozott általános érvényű, valamennyi bankra és a 2011 óta kötött szerződésekre vonatkozó döntést. A felperesek azt kifogásolták, hogy a bank a fogyasztási hitel után fizetendő kamat mellett adminisztrációs díjat is felszámolt a tanácsadás és a hitelképesség vizsgálatának költségére hivatkozva.
A bíróság szerint ennek a két munkafázisnak az elvégzése kizárólag a bank érdekét szolgálja, ezért a költséget is a banknak kell viselnie, nem pedig az ügyfélnek.
4 milliárd eurót bukhatnak
A vezető német fogyasztóvédelmi szervezet, a Stiftung Warentest szerint a bankok a fogyasztási hitelek esetében általában a hitelösszeg 2 százalékának megfelelő ügyintézési díjat számítanak fel, és 2011 óta nagyjából 20 millió ilyen hitelt helyeztek ki, átlagosan 20 ezer euró összegben. A szervezet becslése szerint az ügyfelek a BGH ítélete nyomán legkevesebb 4 milliárd eurót (forintban ez bő 1200 milliárd!) igényelhetnek vissza a bankoktól.