5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Óriási áttörést jósol a MasterCard az előrefeltöltős (pre-paid) bankkártyák piacán. Hogy Magyarországon ebből mit és mikor érzünk meg, attól függ, hogy sikerül-e a jelenlegi túl szigorú azonosítási szabályokon enyhíteni.

Komoly áttörés előtt áll az előrefizetett (prepaid) bankkártyák piaca, sokan ugyanis meglátták ebben a megoldásban a párnaciha és a befőttesüveg versenytársát - mondta Carlo Enrico, a MasterCard 16 országot felölelő Közép-Kelet-Európa régiójának elnöke a kártyatársaságnak a témában rendezett kétnapos budapesti konferenciáján.

Innovációs zászlóshajó a régió

A fejlődés világszerte eltérő, ám régiónk sok szempontból fontos szerepet kap az innováció terén. – hangsúlyozta a szakember. Lengyelország sok szempontból kiemelkedik, hiszen ott ma is számos új kezdeményezés pilot-projektje zajlik. Kiemelkedő a régióban Izrael is, ahol jelenleg számos komoly IT-fejlesztés zajlik, míg a növekedés szempontjából a Balkán országai mutatják jelenleg a legnagyobb dinamikát. A régió abból a szempontból is érdekes lehet, hogy Lengyelországban és Magyarországon vannak már jogi szabályok az interchange-díjak belső piaci szabályozására - említette meg a MasterCard régiós vezetője.

Nem kell a készpénz itthon semÉrdekes adat, hogy a válaszadók 64 százaléka fizet szívesebben bankkártyával. Ez utóbbival kapcsolatban a MasterCard képviselői megjegyezték, hogy ez az arány nem tér el szignifikánsan Magyarországon sem, ahol pedig több szabályozási változás történt a készpénzhasználat akadálytalanabbá tétel érdekében (150 ezer forintos havi 2X pénzfelvét.)

 

A régiót a fejlesztések két területén zászlóshajónak tekinti a MasterCard. Az egyik a kártyák közötti átutalások fejlesztése, de talán még ennél is fontosabb az „érintésnélküli” (contactless) kártyák elterjedése, ahol Ausztrália után régiónk három országa, Csehország, Lengyelosrzág és Magyarország mutatja a legkomolyabb bővülést a világon. A POS-készülékek 50-60 százaléka képes ma már PayPass kártyás fogadására az érintett országokban, Magyarországon már a kártyás fizetések közel 40 százaléka az „érints és menj” elven bonyolódik.

Pre-paid jövő

A harmadik komoly fejlesztési terület a pre-paid kártyák világa, ahol mód van arra, hogy egy-egy igen jól körülhatárolható ügyfélkörnek csak számukra vonzó plasztikokat bocsássanak ki. Lengyelországban van bank, amely a fiatalok számára ad ki előre feltölthető bankkártyákat, s ugyancsak ott tört már át az utazásra használható, az adott közlekedési társasággal közös kártya. Régiószerte terjednek a fesztiválkártyák is. A kártyatársaság partnereivel dolgozik az új és új területek bevonásán, ezek közül a legtöbb sikerrel a kormányzati (szociális) kifizetések piaca vagy épp a támogatott étkezési utalványok bankkártyára vitele kecsegtet Carlo Enrico szerint.

Kézben tartott költés

Jason Field, a kártyatársaság Perpaid üzletágának üzleti vezetője szerint a MasterCard 6 országban (Belgium, Magyarország, Hollandia, Lengyelország, Spanyolország Törökország) összesen 2400 fő megkérdezésével tartott felmérése szerint az érintett országok polgárai nyitottak a feltölthető kártyákra. A válaszadók több, mint kétharmada vélekedett úgy, hogy a prepaid kártyákkal sokkal jobban kézben tarthatja költéseit. A válaszokból kiderült, hogy az emberek 77 százaléka ma is rendszeresen ellenőrzi számlaegyenlegét és 79 százalékuk pontosan tudja, mekkora a hitelkerete.

A prepaid kártyák elterjedése mellett szól, hogy a bankoknál sokkal jobban bíznak az ügyfelek saját magukban: a feltétlen bizalom a bankkal szemben csak a megkérdezettek 54 százalékára jellemző.

Biztonság és ellenőrizhetőség

A már működő pre-paid piacokon megkérdezettek 77 százaléka volt elégedett a pre-paid kártyák által nyújtott szolgáltatással: az érintettek kétharmada szerint biztonságot ad neki utazásai során, hogy előrefizetett plasztikokkal indul útnak, vagy ha az internetes vásárlásokat ilyen plasztikokkal bonyolítja. Az előrefizetett kártyákkal a válaszadók 69 százaléka szerint könnyebb beosztani a pénzt. Ugyancsak komoly előnyt tulajdonítanak a megkérdezettek annak, hogy a prepaid kártyákkal kézben tarthatják a gyermekeik költését, biztonságos eszközt adhatnak a kezükbe, amivel ráadásul elkezdhetik megtanítani a gyermeküket a pénzügyi szolgáltatások igénybevételére. Érdekes módon a kártyák ezen oldalát épp a magyar válaszadók tartották a legfontosabbnak.

Szabályozási akadály

A mintául vett országok közül egyedül hazánkban nem sikerült az áttörés: míg az áruházi ajándékkártyák mindenféle azonosítás nélkül átruházhatóak, a bankkártya alapú hazai pre-paid kártyákat a hazai pénzmosás elleni szabályozás lényegében "megöli". Nem elég ugyanis, hogy a kártyát megvásárló személyt kell azonosítani a banki szabályok szerint, de a plasztik használóját is. Ez korábban azt jelentette, hogy például egy házasságkötés esetén nászajándékként adott feltölthető kártyát csak azután lehetett hivatalosan használni, ha az azt kiváltó és a plasztikra összeget rakó ajándékozó mellett az ifjú pár valamelyik tagja is elzarándokolt egy OTP Bankfiókba és azonosította magát, mint kártyabirtokos. (Az OTP később leállt ezzel a pre-paid ajándékkártyával, viszont ma is az egyik legnagyobb előrefeltöltős plasztik-kibocsátó - pl. fesztiválkártyái révén.)

Jason Field a Privátbankár.hu kérdésére elmondta: tisztában vannak azzal, hogy az előrefeltöltős bankkártyák számára komoly akadályt jelent a szigorúbb magyar azonosítási szabályozás – épp ezért nincs jelenleg érdemi pre-paid piac hazánkban -, de – például a fiataloknak szóló kártyák esetén – ez a szigorú szabályozás megkerülhető, ha a tulajdonos szülő maga azonosítja magát. Carlo Enrico szerint nem lehet elbújni a fejlődés elől: a pre-paid kártyák globális növekedése meghaladja a 13 százalékot. Magyarországon a MasterCard a kormányzattal, a Magyar Nemzeti Bankkal, bankokkal és külső szereplőkkel is egyeztet arról, hogy megvalósuljon a hazai áttörés és az ehhez szükséges jogi szabályozás megváltozásáért is lobbiznak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Hatalmas bírságot szabott ki kilenc biztosítóra a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 10:53
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 103 millió forint bírságot szabott ki kilenc biztosítóra.
Pénzügyi szektor „A készpénz szerepét újra kell gondolni”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:51
A pénzügyi szektor meghatározó szerepet vállal a gazdaság növelésében, működtetésében és a közterhek viselésében, közölte a Magyar Bankszövetség pénteken.
Pénzügyi szektor Egyre több Mol-kúton lesz bankautomata – belehúz az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 13:12
Az MBH Bank és a Mol stratégiai partnerség keretében tovább bővíti a hitelintézet országos ATM-hálózatát. Az együttműködés első szakaszában az MBH Bank 55 Mol-töltőállomáson helyez el új ATM-eket. Az 55 ATM-ből 42 már üzemel is. 
Pénzügyi szektor Brokerslink konferencia Budapesten – Hová tart a nemzetközi biztosítási piac?
Natív tartalom | 2025. május 8. 07:32
A Klasszis Podcast legújabb epizódjában a biztosítási piac ez évi egyik legfontosabb eseményéről beszélgetünk.
Pénzügyi szektor Jöhet az újabb árbefagyasztás, megszólalt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:43
Ezúttal a biztosítási területen.
Pénzügyi szektor Hatalmas bejelentést tett az Erste
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:15
Az Erste célpontja a Santander lengyel érdekeltsége.
Pénzügyi szektor Befektetési szolgáltatók: a szó elszáll, de írásnak kell maradnia
Dr. Jónás Dorottya | 2025. május 1. 16:51
A befektetési vállalkozásoknak több kommunikációs csatorna is rendelkezésre áll, hogy szolgáltatásnyújtás céljából kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel. Bármelyiket is választják, kötelezően rögzíteniük kell az elhangzott szolgáltatási információkat, akár telefonon, akár szóban vagy elektronikus üzenetváltás során került sor a kommunikációra. Minderről nyilvántartást kell vezetniük az MNB esetleges későbbi ellenőrzése érdekében. A cél, hogy később is alá tudják támasztani, hogy milyen szempontok alapján nyújtottak szolgáltatásokat, adtak tanácsot az ügyfeleknek.
Pénzügyi szektor Gránit Bank: Rekordév növekedéssel, nemzetközi terjeszkedéssel és történelmi IPO-val
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 19:39
A pénzintézet közgyűlése elsöprő részvényesi részvétel mellett egyhangú szavazással elfogadta a bank és a bankcsoport 2024. évi üzleti jelentését.
Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG