1p
A fogyatékkal élőknek a többi ügyféllel azonos minőségű, de speciális igényeikhez igazodó szolgáltatásban kell részesülniük – szögezi le alapelvként a pénzügyi szervezetek számára kiadott friss ajánlásában a PSZÁF. A hatóság érdekképviseletekkel és pénzügyi szolgáltatókkal folytatott konzultációk eredményeként számos jó gyakorlati megoldás alkalmazását ajánlja a piaci szereplőknek.

Így kéne a bankoknak változtatni

Javasolt gyakorlat, hogy a pénzügyi szolgáltatók a fogyatékos ügyfelek számára minél egyszerűbb szerződéskötési módot (például közokiratba foglalás helyett teljes bizonyító erejű magánokiratot, előzetes időpont-egyeztetést) alkalmaznak. Látássérült ügyfeleknél célszerű a szerződés felolvasása, hallássérülteknél írásbeli tájékoztatás, vagy annak elfogadása, hogy az ügyfél jelnyelvi tolmácsának segítségével köt szerződést. Fontos, hogy a szolgáltatók felhívják a figyelmet a személyes jelenlétet nem igénylő (például internetbanki vagy telefonos) ügyintézési lehetőségekre és arra, hogy mely fiókjaik, készpénzkiadó automatáik (ATM) érhetők el akadályok nélkül.

Fontos cél, hogy a szolgáltatók legkésőbb 2013 végéig végezzék el azoknak az ügyfélszolgálati helyiségeknek az akadálymentesítését, amelyek már 2007. április 1-jét megelőzően is működtek. Ajánlott egyebek közt akadálymentes parkolók és ATM-ek, illetve elérhető magasságú sorszámkiadó automaták kialakítása, sőt – az érintett ügyfelek kérésére – külön tárgyaló vagy személyes kapcsolattartó biztosítása is.

Ha nincs akadálymentes ATM, fontos, hogy a fogyatékos ügyfelek a fiók akadálytalanul elérhető, de drágább díjú ügyfélpénztáránál is az ATM kedvezőbb tarifájáért (vagy akár költségmentesen) vehessenek fel készpénzt. Az ajánlás felhívja arra is a pénzügyi szervezeteket, hogy biztosítsák a látássérült ügyfelek számára a fiókokban a vakvezető kutyával történő közlekedést.

A PSZÁF azt várja el, hogy a szolgáltatók a fogyatékos ügyfelek megfelelő kiszolgálása érdekében képezzék ki munkatársaikat, készítsenek e célból belső szabályzatokat, oktatási anyagokat és módszertant. Ha lehet, alakítsanak ki külön ezen ügyfélkör számára speciális termékeket, de semmiképp se zárják ki automatikusan ezt az ügyfélcsoportot szolgáltatásaik igénybevételéből.

Így mérte fel a PSZÁF a teendőket

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) felmérést végzett a fogyatékos ügyfelek pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos problémáinak megismerése és hatékonyabb kezelése céljából. Ennek során a hatóság mintegy 100 pénzügyi szervezet honlapját tanulmányozta, fogyatékos személyek érdekvédelmi szervezeteivel egyeztetett, illetve kérdőíves felméréssel tekintette át 74 szolgáltató témával kapcsolatos intézkedéseit, alkalmazott gyakorlatát.

A megismert információk és tapasztalatok, valamint konkrét ügyféljelzések nyomán a PSZÁF ajánlást adott ki a fogyatékos ügyfelek pénzügyi esélyegyenlőségét biztosító bánásmód erősítéséről. A dokumentum szerint a szerződéskötésnél, az ügyfél-tájékoztatásban, az ügyfelek akadálymentes kiszolgálásakor és az intézmények belső működése során a fogyatékos ügyfelek érdekeit nem elég pusztán egyenlő bánásmóddal biztosítani, mivel e kör számára azok csak a tényleges esélyegyenlőséget biztosító többletszolgáltatások nyújtásával érvényesülhetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Bejelentést tett a Bank of England
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 14:10
A várakozásoknak megfelelően, negyed százalékponttal, 3,75 százalékra csökkentette alapkamatát a Bank of England monetáris tanácsa.
Pénzügyi szektor Leáll az egyik legnagyobb hazai kriptovaluta-közvetítő is az új szabályozás miatt
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 08:19
A Revolut után magyar CoinCash is felfüggeszti kripto tevékenységét Magyarországon.
Pénzügyi szektor Mesterséges intelligencia: növekvő profit, csökkenő kiadások – erre számítanak a bankszektorban
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 17:00
A KPMG 2025-ös Banking CEO Outlook globális kutatása szerint.
Pénzügyi szektor Ismeretlenek tízmilliárdokkal finanszírozták tovább az Orbán-kormányt
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 12:56
Hozamcsökkenés mellett értékesített 3 hónapos diszkont kincstárjegyet keddi aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
Pénzügyi szektor Közel 12 ezer befektető vált részvényessé az MBH Bankban
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 10:40
Jelentős túlkereslet mutatkozott.
Pénzügyi szektor Hihetetlen, hogy mennyi hitelt vettek fel idén a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 08:37
A babaváró hitelek nem teljesítettek túl jól.
Pénzügyi szektor Népszerű szolgáltatást szüntet meg a Revolut Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 13:30
A neobank elérhetetlenné teszi a kriptovaluta-szolgáltatását a magyar felhasználók számára.
Pénzügyi szektor A jegybank az infláció ellen is bevetheti a mesterséges intelligenciát
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 12:54
A mesterséges intelligencia (MI) a pénzügyi rendszer új motorja lehet – hangsúlyozta Izer Norbert, a jegybank pénzpiacokért és digitalizációért felelős ügyvezető igazgatója.
Pénzügyi szektor Kéz a kézben esik a Mol, az OTP, a Telekom és a Richter is
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 11:54
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,93 pontos nyitás után csökkent hétfőn délelőtt.
Pénzügyi szektor Hiába jött az Otthon Start Program, elmaradt az áttörés
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 08:26
A babaváró hitel még mindig jelentős tényező.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG