A hitelintézetnek jegybanki kötelezés alapján legkésőbb 2015. május 31-ig meg kell szüntetnie az általa elkövetett jogszabálysértéseket, és ezután is folyamatosan biztosítania kell a pénzforgalmi jogszabályok betartását.
Mivel volt gond?
A takarékszövetkezet megsértette a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvénynek az ügyfelek egyértelmű, pontos és ingyenes tájékoztatására, a pénzforgalmi számla megnyitására, valamint a visszatérítési jog gyakorlására vonatkozó szabályait.
Megsértette továbbá a pénzforgalom lebonyolításáról szóló MNB-rendeletnek a fizetési megbízások sorba állítására, visszautasítására, teljesítésére, valamint a fizetési műveletek összegének a kedvezményezett részére történő haladéktalan rendelkezésére bocsátását érintő előírásait.
Az MNB azt is előírta, hogy a hitelintézet legkésőbb 2015. július 15-éig adatok és dokumentumok beküldésével igazolja a szabálysértések megszüntetését.
A jogsértésekre tekintettel a jegybank 5 millió forint összegű bírság megfizetésére is kötelezte a hitelintézetet, mert évek óta változatlan tartalommal fennálló, fogyasztókat is védő szabályokat sértett, és a jogszabálysértések meghatározó többségét folyamatokba építetten követte el.
A kiszabott bírságot jelentősen befolyásolta, hogy a törvény előírásai ellenére a hitelintézet a lakossági és mikrovállalkozás ügyfelei részére a fizetési műveletek teljesítéséről meghatározott tájékoztató adatok ingyenes átadását legalább havonta egy alkalommal nem biztosította, ugyanis az utólagos tájékoztatás adatait tartalmazó bankszámlakivonat postai továbbításáért díjat számolt fel.
Az MNB a pénzforgalmi ellenőrzési tevékenységnél kiemelten veszi figyelembe az ügyfelek jogainak megsértését, ezen belül a jogosulatlan díjfelszámítást, amely csökkenti az ügyfelek bizalmát a pénzforgalmi szolgáltatások és a készpénzmentes fizetési módok igénybevétele iránt.