Az újfajta online átutalási szolgáltatás az internetes bankoláshoz kötődik ugyan, azonban magát a szolgáltatást nem az ügyfél számlavezetője, hanem egy attól – és a kereskedőtől is – eltérő harmadik fél szolgáltató nyújtja.
Utóbbi (például webáruházban történő fizetésnél) az ügyfél internetbanki belépési azonosítóit elkérve, és azt felhasználva, a fogyasztó nevében ad fizetési megbízást annak bankszámlája terhére – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Bank (MNB) közleménye.
A rendszer a vásárlót, aki az új online átutalás fizetési módot választja, automatikusan átirányítja egy online fizetési felületre, ahol az ügyfélnek az internetes bankoláshoz használt belépési adatait kell megadnia, valamint az átutalást egy egyszeri azonosító, fizetést jóváhagyó kóddal kell engedélyeznie.
Ténylegesen tehát a netbankját használja, de nem a számlavezetője, hanem a harmadik fél szolgáltató fizetési felületén keresztül. Az jegybank szerint ez az újfajta szolgáltatás jelentős biztonsági kockázatot jelenthet a fogyasztóknak, mivel ők harmadik személynek engedik át a bankszámlájuk feletti rendelkezést, és az ehhez szükséges egyedi azonosító adatokat.
Nem jár érte kártérítés
Ügyféladatokkal történő visszaélés, azok jogosulatlan megszerzése révén kártérítéstől is eleshet a fogyasztó. A banki oldalnak és az ügyfélnek ugyanis nincs lehetősége minden esetben bizonyítani, hogy a harmadik fél közbeiktatása során az adatátvitel folyamatában melyik fél hibájából, felkészületlensége folytán vagy aktív közreműködése révén történt adatszivárgás.
Azáltal, hogy az ügyfél átengedi internetbanki titkos kódjait harmadik személynek, megsértheti a bankok titokmegosztás tiltására vonatkozó biztonsági követelményét is - jegyzi meg az MNB.
Mi a trükk?
Amennyiben online átutalási szolgáltató a kommunikációjában „ellenőrzött fizetési rendszer”-re vonatkozó TÜV tanúsítvány szövegezést tüntet fel, az alkalmas lehet a fogyasztók megtévesztésére, mivel úgy tűnhet, hogy a szolgáltató egy fokozott, a pénzügyi intézményekre kiterjedő felügyelet alatt áll. A harmadik fél szolgáltató tevékenysége azonban jelenleg nem sorolható a pénzforgalmi szolgáltatások körébe, így az MNB által fogyasztóvédelmi szempontból sem felügyelt tevékenység.
Az online átutalási szolgáltatás igénybevételét megelőzően az ügyfélnek érdemes tájékozódnia arról is, hogy a fizetés sikertelensége esetén hogyan tudja érvényesíteni fogyasztóvédelmi jogait. Előfordulhat ugyanis, hogy az online átutalási szolgáltatást nyújtó harmadik fél szolgáltató telefonos ügyfélszolgálatán csak angolul vagy németül lesz lehetősége panaszt tenni. Az sem kizárt, hogy a szolgáltató Általános Üzleti Feltételei kizárják a felelősséget a fizetés sikertelensége esetén, és bármikor azonnali felmondásra is lehetőséget adnak.