| Ahogyan     arról a Privátbankár is beszámolt, az OTSZ tagszervezetei érvénytelennek     tekintik a TakarékBankban lévő állami részesedések értékesítésére kiírt     pályázatot, és ha a kiírók nem minősítik azt érvénytelennek, magyar és akár     európai uniós fórumokhoz fordulnak jogorvoslatért. A szövetség budapesti     közgyűlésének álláspontja szerint a kiírás nem felel meg a kormány     határozatának, amely megfogalmazta a takarékszövetkezeti szektor előnyben     részesítését a pályázaton, sőt arra enged következtetni, mintha az     egyébként nyilvános pályázatot kizárólag egy ajánlattevőre írták volna ki. A     minisztérium közleményében visszautasít minden olyan kísérletet, amely a     TakarékBank állami részvénycsomagjának értékesítésére kiírt pályázat     ellehetetlenítésére, a törvények és jogszabályok sajátos értelmezésen     alapuló kijátszására irányul. Már hónapokkal a TakarékBank értékesítésére     kiírt pályázat január 3-i megjelenése előtt nyilvánosak voltak a bank     részvényeinek megvásárlására vonatkozó fő szabályok, minthogy azokat a bank     2013. augusztus 27-én elfogadott alapszabályában rögzítették - hangsúlyozta     az NFM. A bank augusztusi alapszabálya egyrészt deklarálta a     takarékszövetkezetek elővásárlási jogát, másrészt lehetővé tette számukra, hogy     lényegesen (ötvenszer) kedvezőbb áron jussanak hozzá a bank részvényeihez,     mint bármely más, nem részvényes harmadik személy - jegyzik meg. Emlékeztetnek     arra, hogy a TakarékBank alapszabályát a részvényesek, többek közt a     szövetkezeti hitelintézetek is megszavazták, ezért az OTSZ-nek is tudnia     kellett volna: amennyiben saját jogon kíván indulni a pályázaton, rá is a     harmadik személyre vonatkozó ajánlati feltételek érvényesek. Minden     alapot nélkülöznek az NFM szerint azok a nyilatkozatok, amelyek azt     sugallják: az OTSZ-re utólag "terjesztették ki" a harmadik     személy minősítését. Nem tisztességes a pályázat érvénytelenítését     követelni, hazai és uniós jogorvoslati eszközökkel fenyegetőzni csak azért,     mert az OTSZ vezetése elmulasztotta alaposan elolvasni a TakarékBank     augusztusban elfogadott alapszabályát, amelyet ő is megszavazott - fogalmaz     a tárca. Hozzáteszik,     hogy a részvények megvásárlására vonatkozó alapszabályi kitételek harmadik     személy esetén ugyanakkor minden nem részvényes ajánlattevőre egyformán és     kivétel nélkül vonatkoznak, ezért értelmezhetetlen és a pályázat tudatos     befolyásolására, lejáratására alkalmas az OTSZ vezetésének azon     feltételezése, miszerint a pályázat "kizárólag egy ajánlattevőre     került volna kiírásra". Az NFM     szerint a jogszabályok hanyag ismeretén és teljes félreértésén alapszik az     OTSZ vezetésének azon állítása, hogy a takarékszövetkezetek pályázati     részvételét az integrációs törvényben meghatározott tőkekövetelmények     gátolják. A szövetkezeti hitelintézetekre ugyanis pontosan ugyanazok a     tőketartási követelmények vonatkoznak, mint amelyeket a hatályos európai és     magyar jogszabályok – és a Magyar Nemzeti Bank mint felügyeleti szerv     előírásai – az összes többi magyarországi hitelintézet számára is előírnak. A     kormányhatározat valóban kimondja, hogy a TakarékBank állami tulajdonban     lévő részvénycsomagjának értékesítésére kiírt pályázat során előnyben kell     részesíteni a szövetkezeti hitelintézeteket, de a határozat szerint ez csak     a "hatályos jogszabályi rendelkezések keretei között" lehet. |