A Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi célvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a Sberbank Magyarország Zrt. miként tesz eleget a havi kétszeri, összesen 150 000 forint összegű ingyenes készpénzkifizetésre és készpénzfelvételre vonatkozó jogszabályi előírásoknak. A jegybank eljárása során a 2013. december 1. napjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át - közölték a Ptivátbankár.hu-val.
Először levonják, aztán visszaadják
A vizsgálat megállapította, hogy a Sberbank gyakorlata sérti a díj- és költségmentes készpénzkifizetésre és készpénzfelvételre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket. Az ingyenes készpénzfelvételre jogosult fogyasztók ugyanis minden esetben kizárólag a költségek ideiglenes felszámítása mellett juthatnak hozzá az egyébként díjmentesen felvehető pénzösszegekhez. A bank a készpénzfelvételért felszámított díjat csak utólag, a következő hónapban téríti vissza a fogyasztók részére.
4 millióra bírságolták a bankot
Az MNB a feltárt jogsértés miatt összesen 4 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Sberbankra, s – az intézményi rendszerfejlesztés időigényét is figyelembe véve – 2016. július 31-i határidővel kötelezte, hogy a jogsértő gyakorlatot szüntesse meg, és az ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét díj, illetve költség átmeneti felszámítása nélkül biztosítsa az arra jogosult fogyasztók számára.
A bírság összegének megállapítása során az MNB súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy a jogsértő gyakorlat a vizsgált időszak alatt végig, valamennyi ingyenes készpénzfelvételre jogosulttal szemben fennállt. A bank javára értékelte azonban, hogy a készpénzfelvételért felszámított és beszedett díjakat utólag kamattal együtt jóváírta a fogyasztók számláján.