Az Amazon egész elképesztő árfolyamemelkedést produkált tavaly ősz óta: majdnem duplázott, és ezzel a világ egyik legnagyobb tőzsdei cége lett közel 900 milliárd dolláros kapitalizációval: ennél csak az Apple nagyobb. Ugyanakkor az Apple olyan elképesztő profitot termel, ami abszolút indokolja ezt a cégnagyságot, az Amazon esetében ehhez képest korábban csak elenyésző profit mutatkozott, bár az árbevétel nagy volt.
Felfokozott várakozások
Most a cég negyedéves eredménye részvényenként 5 dollár lett, ami ugyan duplája a vártnak, de ha az ebből adódó éves szinten 20 dollárral számolunk, ez alig több mint századrésze az árfolyamnak. Az egészséges arány nagy cégeknél 15 körüli, növekvő cégeknél 20-25, ha nagyon nagy a növekedés, esetleg 30-40 körüli. A 100-as érték viszont azt árazza, hogy a nyereség a mostani szint hatszorosára (!) növekszik, sőt tulajdonképpen még ennél is jobban, hisz az csak a mostani árat indokolná, és aki ma vesz, vélhetően további árfolyamnyereséget vár.
Így a cégnek 7-8-szorosára kéne növelnie a nyereségét, hogy indokolható legyen a mostani ár. Ez egy épp nyereségessé váló, jóval kisebb cégnél sem egyszerű feladat (a Facebooknak sikerült a részvény tőzsdére jövetelét követően, de a végén már ott is túl sokat vártak a cégtől), de egy ilyen gigantikus cégnek a fél világot kellene meghódítania hozzá. Nos, egy New Yorki-i, vállalatértékeléssel és vállalati pénzügyekkel foglalkozó professzor szerint pont erről lehet szó: még ő maga sem tudja megmondani, az Amazon éppen milyen iparágban van benne és milyenben nincs, pontosabban épp hol készül megvetni a lábát.
Lenyomja a konkurenseket
Ami a leglényegesebb, a cégnek az a képessége, hogy ahol megjelenik, egyből felforgatja az adott iparágat, és ez annak köszönhető, hogy méretes árbevételét nem sajnálja folyamatosan fejlesztésre és terjeszkedésre fordítani, sőt, átmenetileg a veszteséget is finanszírozni, amíg piacot szerez egy iparágban. A két fő tevékenység a webáruházon és a felhő alapú üzletág, de a cég a közelmúltban az élelmiszer-kereskedelemben, sőt az egészségügyben is megvetette a lábát.
Szép számok, lelkes befektetők
Az Amazon teljes árbevétele egy év alatt 39 százalékkal nőtt, Észak-Amerikában 44 százalékkal 32,1 milliárd dollárra, a többi piacon 27 százalékkal 14,6 dollárra. A felhő alapú üzletág önmagában 49 százalékkal nőtt, ez a húzóerő. A cég az őszi időszakra is erős értékesítési adatokat vár a jelenlegi megrendelések alapján. A negyedéves profit 2,5 milliárd dollár lett, ami 12-szeres növekedés az egy évvel ezelőttihez képest, mondhatni, most vált értékelhetően nyereségessé a cég. Az 1 milliárd dolláros negyedéves profitot a tavalyi utolsó negyedévben lépte át, és máris 2,5 milliárdnál tart.
Ezek nagyon szép számok, a növekedés üteme valóban elképesztő, kérdés, hogy reálisak-e azok a várakozások, miszerint erről a szintről még újabb nyolcszorozás jöhet. A várakozások nagyok, mindenesetre a piac ma jól reagált: a tőzsdén az ár 2 százalékos emelkedésben van.