Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Meglepően otromba csalást követett el a nagyhírű autógyár, nehéz elhinni, hogy erre egyáltalán sor kerülhetett. A következmények messzire vezethetnek, a részvényár máris hatalmasat zuhant. Vajon érdemes-e foglalkozni a továbbiakban vele, mint befektetéssel, és ha igen, mekkora diszkontot kérjünk?

Nehéz elhinni

Első hallásra hihetetlennek tűnik, hogy egy ilyen patinás cég, mint a Volkswagen, elkövet egy olyan csalást, ami úgyis kiderül előbb-utóbb, viszont rendkívül ciki, mert pont az utóbbi időben egyre komolyabban vett környezetvédelmet cselezi ki, és így az autóvásárlókon és a hatóságokon túl is rengeteg ellenfelet szerez magának.

Konkrétan az történt az amerikai hatóságok szerint, hogy a 4 hengeres dízelautókba egy olyan applikációt szereltek, amely észleli, ha az autón méréseket végeznek. Ekkor az autó átáll környezetbarát üzemmódra, teljesíti az előírásokat, majd mikor vége a mérésnek, elengedi magát, ontja a káros anyagokat.

Miben reménykedtek?

Több kérdés is felmerül. Egyrészt mire lehet ez jó? Megnövelte ez az eladásokat, mondjuk azáltal, hogy jobban gyorsultak ezek az autók, mint azok a dízelek, melyeknél betartották a szabályokat? Vagy kisebb lett így a gyártási költség? Erre a kérdésre nyilván csak a trükk kitalálói tudnának igazi választ adni.

A másik, talán érdekesebb kérdés az, hogy miben reménykedtek az elkövetők, meddig marad ez titokban? Óhatatlan, hogy egyszer csak úgy méri a kibocsátást valaki, hogy megvezeti az applikációt, vagy valaki ízeire szedi az autót, akár érdeklődésből, akár a konkurencia, azért, hogy tanulmányozza a működését. A bukás tehát kódolva volt. Ki lehetett ilyen rövidlátó, mire számított?

Van miért esni

Az eredmény mindenesetre tragikus. A tőzsdei árfolyam máris 20 százalékot esik, teljesen indokoltan. A cég egyrészt komoly anyagi hatásokkal szembesülhet: 10 milliárd euró fölötti bírságot is kiszabhatnak rá, ami még egy ekkora cégnek is igen komoly pénz. Emellett kérdéses, hogy az amerikai piacon egyáltalán ott tud-e maradni, avagy ezzel gyakorlatilag kizárta magát onnan. A lehetséges közvetlen veszteség, ill elmaradt nyereség óriási lehet.

Emellett nem zárható ki, hogy más piacokon a környezettudatos vevők elfordulnak a márkától, mások pedig csak a megbízhatóságát kérdőjelezik meg, és ennek hatására más márkát választanak. Így előfordulhat, hogy a cégnek árengedményeket kell adnia, hogy a vevőket megtartsa. Ez újabb komoly csapás a cég eredményére nézve, márpedig egy részvényt a mögötte levő cég által termelt profitért tartunk.

Nem kell elkapkodni

Ha csak ezeket a hatásokat nézzük, nem hogy 20 százalék, de ennél jóval nagyobb esés is indokolt lehet, és akkor még nem vettük figyelembe azt a kárt, amit a Volkswagen márkanév szenved el az ügyből kifolyólag. Ezt az elemzők, alapkezelők nagyon is figyelembe veszik, és eladnak a papírból, nem kis tételeket.

Volkswagen, 3 hónap

Mi lehet hát a reális árfolyam egy ilyen helyzetben? A papír az idei tavaszi őrületben 240 euróig szaladt fel, majd onnan péntekig 160-ra esett vissza. Ez azonban a piac egészének mozgása volt, az autógyártókban kisebb lufi alakult ki, ami azóta talán már leeresztett. Utána jött ez a mai csúfság: a papír 140 eurón nyitott, és a nap folyamán 128-130 közé esett.

Tekintettel arra, hogy most még felmérhetetlen, mekkora kár éri a céget, nem érdemes szaladni venni a papírból. Ha az esemény előtti érték felére, vagyis 80 euróra esik vissza, még akkor sem feltétlenül olcsó, hisz 2010-ben járt ott az árfolyam, és az azóta elért autóeladás növekedés most könnyen lenullázódhat. Ha viszont még ennél is jóval mélyebbre zuhanna, mondjuk 50-60 euró környékére, akkor azért már jó vétel lehet: a cég azért ha megtépázva is, de túléli ezt a válságot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Részvény / Deviza / Áru A nemzetközi hangulat a magyar tőzsdét is lehúzta
Privátbankár.hu | 2021. január 27. 19:35
Az európai börzék eséssel zártak, és a Wall Streeten is gyengüléssel indult a nap. A negatív hangulat alól nem tudta kivonni magát a magyar tőzsde sem.
Részvény / Deviza / Áru Ez lenne az utópia? Tökéletes szervátültetések és nagy profitok
MFC Equity | 2021. január 27. 19:09
Stock Picking rovatunkban az MFC Equity nemzetközi befektetési klub olyan növekedésorientált cégeket keres, amelyek részvényeinek ára nem tükrözi valódi értéküket. A következő részben a CareDx nevű egészségügyi vállalatot járják körül, amely a szervátültetések piacát igyekszik forradalmasítani genetika felhasználásával. 
Részvény / Deviza / Áru Elon Musk a medvepusztító spekulánsok élére állt
Király Béla | 2021. január 27. 16:02
A tőzsdéken a befektetők jó része az árfolyamemelkedésnek drukkol, de azért itt is vannak, akik az összeomlásokra fogadnak. Ez persze annak ellenére rendkívül kockázatos tud lenni, hogy vannak olyan eszközök, amelyeket a hagyományos értékelési szempontok alapján félreárazott a piac. Az ilyenkor akcióba lépő shortosok azonban a látszólag tuti belépők esetén is el tudják mindenüket veszteni.
Részvény / Deviza / Áru Verbális intervenció az EKB-nál, válságálló cégóriások a tőzsdén
Eidenpenz József | 2021. január 27. 11:38
Keveset mozdulnak ma a tőzsdék, mindenki az esti amerikai jegybanki ülést várja. A BUX a felülteljesítők közé tartozik, a Mol és az OTP húzza. Az EKB felülvizsgálhatja az euróval kapcsolatos álláspontját, ez gyengíti az eurót. Jól halad egy koronavírus-gyógyszer a Richternél. Nagyágyúk jelentenek ma Amerikában. Hosszú távon olajhiányra figyelmeztet az egyik szaklap.
Részvény / Deviza / Áru Habzsolták az aranyat a magyarok tavaly
Privátbankár.hu | 2021. január 27. 11:12
Pezsgett a BÁV befektetési aranytömb (BCA) forgalma, a társaság minden idők legnagyobb árbevételét könyvelhette el 2020-ban. Ez afelé mutat, hogy a Bitcoin ismételt előretörése ellenére király marad az arany - szakértők szerint az első félévben a tavaly nyári, történelmi csúcsát is túlütheti az ára.
Részvény / Deviza / Áru Drónfejlesztő cégbe szállt be a 4iG - estére elgyengült a forint
Privátbankár.hu / MTI | 2021. január 26. 18:33
Jó volt a hangulat az európai tőzsdéken, a BUX is szépen emelkedett - igaz, viszonylag kis forgalom mellett. Tőzsdezárás után jelentette be a 4iG, hogy bevásárolta magát egy drónos cégbe; a forint gyengült estére.
Részvény / Deviza / Áru Mol-céláremelés érkezett. Tesla kontra Nio, vagy egy nevető harmadik?
Eidenpenz József | 2021. január 26. 11:38
Mínuszból pluszba fordultak az európai tőzsdeindexek, talán mert az AstraZeneca cáfolta az oltásával kapcsolatos rémhíreket. Alaposan megemelte az Erste a Mol célárát, de nem igazán lát további emelkedési potenciált. Az egyik kínai autógyártó számai sokkal jobbak lehetnek a Tesla és a Nio eredményeinél. Joe Biden is a hazai ipart fejlesztené, csak másképp. Aggódnak a kisbefektetők, és ez jó.
Részvény / Deviza / Áru A nemzetközi hangulat rántotta a mélybe az OTP-t
Privátbankár.hu | 2021. január 25. 19:20
A reggeli nyitás után még optimizmus jellemezte a tőkepiacokat, délután azonban fordult a kocka és mínuszban zárt a magyar piac. A befektetők félelmei ismét felerősödtek, a járvány kezelése éppen úgy kérdéses, mint az, mikorra sikerül leküzdeni annak hatásait.
Részvény / Deviza / Áru Megjött a W alakú recesszió, életveszélyes gyúelegy készül IPO-ból és kriptodevizából
Eidenpenz József | 2021. január 25. 11:44
Nem találják az irányt a tőzsdék, de Amerikában pluszban kezdődhet a kereskedés. Az év elejét több fontos gazdaság recesszióval kezdheti, bár Magyarországon a konjunktúraindex emelkedett. A Nio új ezer kilométeres akkumulátoraival nemcsak a Teslának, de a német gyártóknak is konkurenciát jelent. Óriási gyorsjelentés-dömping jön a héten. Egyre több kriptodeviza-vállalkozás készül hagyományos részvénykibocsátásra, ami tovább növeli a tőkepiaci buborékkal kapcsolatos félelmeket.
Részvény / Deviza / Áru Bezuhant az arany és az olaj ára
MTI | 2021. január 22. 18:34
Erősen esett pénteken a nemesfémek és az olaj világpiaci ára. A nyugat-európai tőzsdék is mínuszban zártak, a BUX sem kerülhette el a zuhanást.
Friss
hírlevél