4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Meglepően otromba csalást követett el a nagyhírű autógyár, nehéz elhinni, hogy erre egyáltalán sor kerülhetett. A következmények messzire vezethetnek, a részvényár máris hatalmasat zuhant. Vajon érdemes-e foglalkozni a továbbiakban vele, mint befektetéssel, és ha igen, mekkora diszkontot kérjünk?

Nehéz elhinni

Első hallásra hihetetlennek tűnik, hogy egy ilyen patinás cég, mint a Volkswagen, elkövet egy olyan csalást, ami úgyis kiderül előbb-utóbb, viszont rendkívül ciki, mert pont az utóbbi időben egyre komolyabban vett környezetvédelmet cselezi ki, és így az autóvásárlókon és a hatóságokon túl is rengeteg ellenfelet szerez magának.

Konkrétan az történt az amerikai hatóságok szerint, hogy a 4 hengeres dízelautókba egy olyan applikációt szereltek, amely észleli, ha az autón méréseket végeznek. Ekkor az autó átáll környezetbarát üzemmódra, teljesíti az előírásokat, majd mikor vége a mérésnek, elengedi magát, ontja a káros anyagokat.

Miben reménykedtek?

Több kérdés is felmerül. Egyrészt mire lehet ez jó? Megnövelte ez az eladásokat, mondjuk azáltal, hogy jobban gyorsultak ezek az autók, mint azok a dízelek, melyeknél betartották a szabályokat? Vagy kisebb lett így a gyártási költség? Erre a kérdésre nyilván csak a trükk kitalálói tudnának igazi választ adni.

A másik, talán érdekesebb kérdés az, hogy miben reménykedtek az elkövetők, meddig marad ez titokban? Óhatatlan, hogy egyszer csak úgy méri a kibocsátást valaki, hogy megvezeti az applikációt, vagy valaki ízeire szedi az autót, akár érdeklődésből, akár a konkurencia, azért, hogy tanulmányozza a működését. A bukás tehát kódolva volt. Ki lehetett ilyen rövidlátó, mire számított?

Van miért esni

Az eredmény mindenesetre tragikus. A tőzsdei árfolyam máris 20 százalékot esik, teljesen indokoltan. A cég egyrészt komoly anyagi hatásokkal szembesülhet: 10 milliárd euró fölötti bírságot is kiszabhatnak rá, ami még egy ekkora cégnek is igen komoly pénz. Emellett kérdéses, hogy az amerikai piacon egyáltalán ott tud-e maradni, avagy ezzel gyakorlatilag kizárta magát onnan. A lehetséges közvetlen veszteség, ill elmaradt nyereség óriási lehet.

Emellett nem zárható ki, hogy más piacokon a környezettudatos vevők elfordulnak a márkától, mások pedig csak a megbízhatóságát kérdőjelezik meg, és ennek hatására más márkát választanak. Így előfordulhat, hogy a cégnek árengedményeket kell adnia, hogy a vevőket megtartsa. Ez újabb komoly csapás a cég eredményére nézve, márpedig egy részvényt a mögötte levő cég által termelt profitért tartunk.

Nem kell elkapkodni

Ha csak ezeket a hatásokat nézzük, nem hogy 20 százalék, de ennél jóval nagyobb esés is indokolt lehet, és akkor még nem vettük figyelembe azt a kárt, amit a Volkswagen márkanév szenved el az ügyből kifolyólag. Ezt az elemzők, alapkezelők nagyon is figyelembe veszik, és eladnak a papírból, nem kis tételeket.

Volkswagen, 3 hónap

Mi lehet hát a reális árfolyam egy ilyen helyzetben? A papír az idei tavaszi őrületben 240 euróig szaladt fel, majd onnan péntekig 160-ra esett vissza. Ez azonban a piac egészének mozgása volt, az autógyártókban kisebb lufi alakult ki, ami azóta talán már leeresztett. Utána jött ez a mai csúfság: a papír 140 eurón nyitott, és a nap folyamán 128-130 közé esett.

Tekintettel arra, hogy most még felmérhetetlen, mekkora kár éri a céget, nem érdemes szaladni venni a papírból. Ha az esemény előtti érték felére, vagyis 80 euróra esik vissza, még akkor sem feltétlenül olcsó, hisz 2010-ben járt ott az árfolyam, és az azóta elért autóeladás növekedés most könnyen lenullázódhat. Ha viszont még ennél is jóval mélyebbre zuhanna, mondjuk 50-60 euró környékére, akkor azért már jó vétel lehet: a cég azért ha megtépázva is, de túléli ezt a válságot.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 32740 31920 32790 +1,17% 0 0 15 133 512 570 HUF 2025-11-21 17:05:19
MOL 3018 3016 3090 -2,65% 0 0 1 712 418 108 HUF 2025-11-21 17:14:55
MTELEKOM 1714 1710 1728 -1,04% 0 0 430 916 032 HUF 2025-11-21 17:06:15
RICHTER 9615 9560 9700 -0,77% 0 0 2 529 378 540 HUF 2025-11-21 17:13:06
OPUS 494 484 498 -0,60% 0 0 172 267 194 HUF 2025-11-21 17:10:13
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Hatalmas ziccert teremtett a forint – Ön kihasználta?
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 16:33
A vezető devizákkal szemben nagy amplitúdóval mozgott a hazai fizetőeszköz, de volt egy pont, amikor mindegyikhez olcsón lehetett hozzájutni.
Részvény / Deviza / Áru Trumpnak kedves dolgok történtek New Yorkban
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 08:25
Emelkedéssel zártak pénteken a vezető tengerentúli értéktőzsdék irányadó mutatói.
Részvény / Deviza / Áru Jól járt, aki korábban váltott eurót a hétvégi utazáshoz
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:46
Mindhárom fő devizával szemben gyengül pénteken a forint, a legnagyobb mértékben a dollárhoz viszonyítva. 
Részvény / Deviza / Áru Nagy eséssel zárta a hetet a Mol a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 17:46
A BUX-index és a vezető részvények egyaránt csökkenéssel zárták a hét utolsó kereskedési napját, az OTP kivételével. A Mol árfolyama 2,65 százalékkal csökkent pénteken.
Részvény / Deviza / Áru Plusszal nyitott az amerikai tőzsde, csökkent az olajár
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 16:16
Mindhárom irányadó részvényindex erősödéssel nyitott pénteken az amerikai tőzsdén. A Brent olajár 62 dollár közelébe csökkent, és az európai gázár is esett az irányadó tőzsdén.
Részvény / Deviza / Áru Ez nem a Mol napja a tőzsdén: ismét 3000 forint közelében az árfolyam
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:46
A vezető részvények közül csak az OTP tudott erősödni pénteken délutánig, a BUX-index is csökkent.
Részvény / Deviza / Áru Nyár óta nem látott magasságba emelkedett a dízel ára
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:19
Sokáig tartotta a dízel ára a 600 forint alatti szintet, pénteken átszakadt a gát. Azonban érdemes figyelni, hol tankolunk, az autópályák mentén már 650-670 forintnál jár az árszínvonal.
Részvény / Deviza / Áru Niagaraként hull alá a Mol a délelőtti kereskedésben
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:42
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 2,90 pontos nyitás után csökkent pénteken délelőtt.
Részvény / Deviza / Áru A BUX alig változott a pesti parkett nyitására
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 09:26
A tőzsdeindex alig három pontot emelkdett a csütörtöki záráshoz képest péntek reggelre.
Részvény / Deviza / Áru Hiába szólt a vekker, a forint nem ébredt fel
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 07:39
A magyar fizetőeszköz péntek reggelre gyengült a bankközi kereskedésben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG