A pénteken közzétett, konszolidált, a nemzetközi számviteli elvek (IFRS) alapján készült gyorsjelentés szerint tavaly a negyedik negyedévben 8,382 milliárd forint vesztesége volt a társaságnak, mintegy 3,3 milliárd forinttal nagyobb mint a harmadik negyedévben és 5,848 milliárddal több mint 2010 utolsó negyedévében.
Tavaly az üzleti veszteség 5,806 milliárd forint volt, szemben a 2010. évi 800 millió forint eredménnyel. A társaság tavaly a harmadik és a negyedik negyedévet is veszteséggel zárta ezen a soron: 2,382 és 6,514 milliárd forint deficittel. A 2010. negyedik negyedév szintén nem alakult jól, akkor 3,632 milliárd forint volt a veszteség.
A TVK tiszaújvárosi telepe
A társaság az előző évhez viszonyított éves üzleti eredményromlást leginkább az integrált petrolkémiai árrés és az olefin melléktermékárak kedvezőtlen alakulásával, valamint az energia árak, a karbantartási költségek, az elszámolt értékcsökkenés és a szállítási díjak jelentős növekedésével magyarázta. A termelés és értékesítés mennyiségi csökkenése kis mértékben járult hozzá az alacsonyabb eredményhez.
A Budapesti Értéktőzsde honlapján közzétett gyorsjelentés idézi Pethő Zsolt vezérigazgatót, aki elmondta, a TVK 2011 első félévében átlagos mértékű piaci árrések mellett pozitív üzleti eredményt tudott elérni. A második félévben azonban az általuk is gyártott műanyag-alapanyagok iránt a kereslet nemcsak Európában, hanem az egész világon visszaesett, ami az árrések drasztikus szűkülését is eredményezte. Ez pedig a teljes 2011. évi eredményt is veszteségbe fordította.
A jövőről kifejtette, elsődlegesnek tekintik, hogy hatékony választ adjanak a kedvezőtlenül alakuló piaci környezet kihívásaira, ezért elindítottak egy hatékonyság- és versenyképesség-növelést célzó hároméves programot. A kiemelt célok között szerepel, hogy megközelítsék az iparág nemzetközi viszonylatban is legjobb teljesítményt nyújtó cégeinek eredményességét, és elérjék azok gazdaságossági mutatóinak felső 25 százalékos sávját. Ennek jegyében például a cég új termékekkel jelenik meg új piacokon, növeli a bevételt és az árrést, csökkenti a költségeket, s nagyobb hatékonyságra törekszik, különös tekintettel az energia felhasználásra.