(Fotó: Pixabay.com) |
“Pet humanization” – az állatok humanizálása, emberivé tevése, emberként kezelése áll a Chewy nevű online kereskedő zászlaján. Már a cég neve is rágásra, rágcsálásra utal, így a Marketwach tőkeemelésről szóló cikkét teleszórták olyan szójátékokkal, minthogy a cég “sok csontot begyűjtött a kibocsátás során a publikumtól”, vagy hogy ebből a humanizálásból fog majd táplálkozni.
Ami a tőzsde szempontjából érdekes, hogy a mostani ideges részvénypiacon is mennyire feljebb tudják srófolni az árat és a mennyiséget. Csütörtökön jelentették be, hogy legalább 46,5 millió részvényt bocsátanának ki legalább 22 dolláros darabáron, ami így 1,023 milliárd dollárt hozhat a konyhára. Valamint, nem kevesebb, mint kilencmilliárd dollárra értékelné a céget.
Csakhogy pénteken a részvény 36,40 dolláron nyitott, pár órával később pedig 39,99 dolláron is láttuk. A kilenc milliárd dollár helyett ez már majdnem 15 milliárd dolláros kapitalizációt jelent. (Ennyi az összes részvény értéke tőzsdei áron.) Az emelkedés pedig több mint 70 százalékos a kibocsátási árhoz képest.
Emberszülők és állatgyerekek
Az ársáv korábban először 17-19 ,majd 19-21 dollár volt. A mennyiséget is feljebb srófolták ötmillió darabbal. Ám a részvények nagy részét a PetSmart Inc., a Chewy tulajdonosa készült eladni, 40,9 millió darabot. A Chewy maga 5,6 millió részvényt bocsát ki. A PetSmart 2017-ben vásárolta fel a Chewy-t.
A Chewy a házi kedvenceket családtagokként igyekszik kezelni, és mindent megtesz tulajdonosaik – szóhasználatukkal a “kisállat-szülők” (pet parents) – kegyeiért is. Nem véletlenül, mivel a “szülők” száma egyre nő. Valamint minél tovább vannak állataik, annál többet fognak rájuk költeni.
Nem lesz az indexben
Főleg, hogy ennek egyre nagyobb része stabil. A cég ugyanis automatikus kiszállítási programot is indított, amely rendszeresen, ismétlődően küldi a megrendelt árukat. (Miközben ennek részleteit kerestük, találtunk egy sor panaszt is, ami arról szólt, milyen nehéz az automatizált kiszállítást lemondani.)
A Marketwatch kiemeli még, hogy a Chewy bevételei igen gyorsan nőnek. Az S&P 500 indexbe nem fog bekerülni, mivel B sorozatú elsőbbségi részvényei vannak, amelyek tízszeres szavazati jogot biztosítanak tulajdonosaiknak.
Pets.com?
(Fotó: Wikipedia) |
A kisállat-biznisz töretlenül bővül. Még 2008-2010-ben, a válság környékén is évről éve nőtt a házi kedvencekre fordított költések összege, 43-ról 48 milliárd dollárra. Tavaly ez már 72 milliárd volt, megint kétmilliárddal a 2017-es felett.
A régi tőzsdei motorosoknak ilyenkor azonban önkéntelenül is gúnyolódni vagy vészmadárkodni támad kedve. A 2000 körüli dotcom-buborék egyik szomorú története, valósággal jelképe ugyanis a Pets.com nevű cég volt. A korai internetes kisállatbolt 2000. november 9-én ment csődbe.
Hiába volt kupaszponzor
A cég tőzsdei megjelenését annak idején hatalmas kampány előzte meg, még a Super Bowl amerikaifoci-kupát is szponzorálták. Kabalaállatuk legendássá vált (lásd a képen). Bár a cég nagy ismertsége miatt nagy forgalmat tudott elérni, sok üzleten veszített, nem volt elég árrése. Fundamentálisan nem volt megalapozott a működése, ezért a dotkom-lufi kipukkadásának egyik legjelentősebb áldozatává vált – írta a Wikipedia.
Ironikus módon a csődbe ment Pets.com weboldal címe jelenleg a Petsmart.com-ra van átirányítva. Ám azóta sok minden változhatott: nőtt az internetezők köre, korszerűsödött a kiszállítások technikája és logisztikája. Így a hasonlóságok nem biztos, hogy hasonló sorsot vetítenek előre.