Az Adidas Telstar, a 2018-as focivébé hivatalos meccslabdája. Fotó: EPA / Daniel Kopatsch |
Kezdjük a szponzorokkal és támogatókkal. Ezek a következők: Adidas, Coca-Cola, Gazprom, Hyundai Motor, Visa, Anheuser-Busch InBev, Hisense Kelon, McDonald’s, China Mengniu Dairy, Alrosa (orosz gyémántbányász csoport) és a Rostelecom (orosz telekom cég).
Az Adidas biztos elmozdul - de merre?
Ezek közül a Saxo szerint az Adidasnak és a China Mengniu Dairy-nek a legnagyobb a kitettsége a világbajnokság felé. Az Adidas és a futball VB-k kapcsolata közismert, a sportszergyártó tartja jó pozícióit, és mint FMCG márka, gyorsan hat az eladásaira a rendezvény sikere, vagy éppen a vártnál kisebb népszerűsége. A piac nem képes ezt pontosan előre látni, így nagy a valószínűsége annak, hogy valamilyen irányú elmozdulás lesz a VB hatására a jelenlegi árazásból.
Kínában lesznek az igazi nyertesek?
A China Mengniu Dairy még decemberben aláírta a szponzori szerződést a FIFA-val, és a társaság lesz a világbajnokság hivatalos ivójoghurt- és jégkrémszállítója, és ezt kiemelkedően erős hirdetési költségvetéssel támogatja meg. Hszi Csin Ping elnök futballszeretete közismert, sokat tesz azért, hogy Kína nagy futball-nemzet legyen, és ennek megfelelően Kínában óriási az érdeklődés a világbajnokság iránt, jóllehet Kína nem jutott ki a vb-re.
A sportfogadás jól fizethet, a sör nem annyira?
Természetesen a sportfogadási társaságok is „részt vesznek” a világbajnokságon, és reménykednek (joggal) a bevételeik felfutásában. Néhány nagy sportfogadási cég, amelyek részvényei nyilvánosan forognak: GVC Holdings, William Hill, Playtech, Kindred Group és Betsson.
Érdekes, hogy a sörgyártók eladásain alig dobnak valamit a focivébék - a Saxo most sem számít arra, hogy megtörik ez a hagyomány.
A világbajnokság a teljes kínai online hirdetési piacra kihathat. A legnagyobb kínai keresőoldal, a Baidu (és partneri hálózata), valamint az online és mobil hirdetések piacán gyors ütemben növekvő kínai tech óriás, a Tencent lehetnek a nyertesei a foci vb pozitív hatásának.