A Waberer's nagyon rövid időn belül teljesíteni tudja a tőzsdére lépés követelményeit, egy bevezetéshez azonban az is kellene, hogy a másik tulajdonos, a Mid Europa Partners is eladjon tulajdonrészéből - mondta a Reutersnek Wáberer György, a fuvarozócég társtulajdonosa.
A társaság további terjeszkedést tervez, ehhez viszont tőkére is szüksége lenne, amit akár tőzsdei bevezetéssel is elő tudna teremteni. A cikk kiemeli, hogy 2003 óta a Waberer's forgalma száznegyvenszeresére emelkedett, az alapító pedig még legalább további néhány évig két számjegyű bővülést tervez. Az üzletember szerint 50-100 millió eurónyi friss tőkét is bevonhatnának egy ilyen bevezetéssel, azonban konkrét becslést nehéz mondani. Mindenesetre ő hajlandó lenne 30 százalékra csökkenteni jelenleg 50 százalékos tulajdonrészét.
Tavaly 452 millió euró volt a társaság árbevétele, Wáberer szerint a fő versenyelőnyük az alacsonyabb bérköltség, hiszen a magyar kamionosok lényegesen kevesebbet keresnek, mint nyugat-európai társaik.
A harmadik Európában
A Reuters cikke szerint a Waberer's az utóbbi két évben a hatodikról a harmadik helyre lépett Európában a flotta nagyságát tekintve, ma már 3300 kamionjuk van az utakon - a Norbert Dentressangle 7400, míg a Transalliance 4000 járművel rendelkezik. Wáberer az interjúban kiemelte, hogy évente legalább 200 új kamiont állítanának munkába, emellett figyelnek arra, hogy a járművek életkora ne haladja meg a négy évet, mert csak így tudják alacsonyan tartani a szervizköltségeket. A múlt hónapban ezer új gépjárművet rendeltek a német DAF-tól, hogy megújítsák a flottát.
Adatok tükrében
A nyilvánosan elérhető cégbírósági beszámolók szerint a Waberer's cégcsoporton belül a Waberer's International Zrt. árbevétele 2013-ban 406,6 millió euró volt az egy évvel korábbi 311,6 millió után. Az üzemi eredmény 12 millió eurós nyereséget mutatott, míg a mérleg szerinti eredmény 12,2 millió euró volt. A beszámoló szerint a forgalom 25,24 százaléka származott fuvarozási tevékenységből, 58,04 százaléka szállítmányozási tevékenységből, 2,2 százaléka pedig járműjavításból. Emellett járművek bérbeadásából és üzemanyag-értékesítésből is volt bevétele a társaságnak – írja a Napi Gazdaság.
A beszámoló szerint a Waberer's International Zrt. 2013-ban 21 franchise-céget üzemeltetett, mindegyiknek az alaptevékenysége közúti áruszállítás. A cégcsoport további tagjaként a Waberer's Network Kft. 12,5 millió eurós bevétel mellett 619 ezer eurós adózott eredményt ért el, amit szinte teljes egészében kifizetett osztalékként. A Waberer's Logisztika Kft. eközben 11,1 millió eurós bevételt ért el 2013-ban, amihez csaknem 43 ezer eurós mérleg szerinti eredmény párosult.
A BÉT mennyiben opció?
Arról Wáberer nem beszélt az interjúban, hogy a társaság melyik tőzsdére vezetné be részvényeit. Vélhetően a Budapesti Értéktőzsde mindent megtenne a hazai IPO érdekében, akárcsak a WizzAir esetében, azonban egyáltalán nem biztos, hogy ha Wáberer egy Európában is számottevő céget akar építeni, akkor a BÉT a legjobb opció.