A matek a kulcs a kitöréshez?
A szegénységből a matematikával lehet igazán kijönni, mert ha megnézzük, melyek a legkapósabb diplomák, akkor azt látjuk, hogy a mérnök, a pénzügyes, a matematikus – mondta Berlinger Edina egyetemi tanszékvezető a Privátbankár.hu pénzügyi tudatosságról szóló konferenciáján.
Berlinger Edina a Privátbankár.hu konferenciáján |
Szerinte a gazdaságban több ezer olyan dolgozót tudnának foglalkoztatni, akik értenek a pénzügyekhez, idegen nyelveket beszélnek és értenek a számítástechnikához. A szakember egyébként hátrányos helyzetű diákok pénzügyi oktatásában, felvételi felkészítésében komoly gyakorlati tapasztalatokat szerzett.
Keveset tudnak a diákhitelről a diákok
„Gazdálkodj okosan” címmel felmérés készült a középiskolások pénzügyi kultúrájáról – mondta el Hornyák Andrea tanár. Az eredmények szerint a diákoknak nem igazán voltak pontos pénzügyi ismereteik, például 13 százalékuk még nem hallott az MNB-ről. Általában a fiúk ismeretei voltak jobbak, de a közgazdasági középiskolában a lányokéi.
A bankbetétről és a bankkártyáról sokat tudtak, a hitelkártyákról és a diákhitelről viszont keveset. A középiskolások körülbelül fele érdeklődött a gazdasági hírek iránt, de ez az arány sokkal magasabb a gimnáziumokban, mint a szakközép-iskolákban. A gimnazisták és egyéb középiskolások több mint fele elképzelhetőnek tartotta, hogy hitelt vegyen fel, a gazdasági szakközépiskolába járóknál viszont ez az arány teljesen megfordult, és többségük nem akart hitelt.
Tudatos, gondolkozó felnőtteket képeznek
Dr. Sarkady-Kiss Lilla, az OTP Fáy András Alapítványának projektvezetője elmondta, uniós és hazai forrásokból O. K. néven hoztak létre oktatóközpontot középiskolások számára. Másfél év alatt több mint 20 ezer diák fordult meg az O. K. Központban, vagy látogatták meg őket a Központ trénerei az iskolákban.
Sarkady-Kiss Lilla a Privátbankár.hu konferenciáján |
A projekt célja a társadalmi szemléletformálás – hangzott el. A tananyag kétévente 50-60 százalékban megújul. Az alapítvány nonprofit civil szervezet, de egyben egy hatékony vállalat is – mondta a projektvezető. Az előadásokat rögzítik és kiértékelik, az oktatóknak rendszeresen vizsgázniuk kell a tananyagból és képzik őket, és a diákok is értékelik a tréningeket és az oktatókat.
A pénzügyi és gazdasági képzés nem egyenlő a „takarékoskodjatok” mondással – mondta Sarkady-Kiss Lilla. Elsősorban tudatos, gondolkozó felnőtteket igyekeznek képezni. Szerethető programokkal állnak elő, olyan programokat hoznak elő, amik érdeklik őket, mint sport, divat, környezetgazdálkodás.