A Nemzeti Adó- és Vámhivatal egyértelműsítette: ha az ügyfél készpénzt vesz fel, akkor a tranzakció után járó illetékbevételre a NAV igény tart – derült ki a HVG-nak adott adóhivatali válaszból a Penny Market pénztáraiban bevezetett „cash back” szolgáltatás kapcsán. A NAV szerint a vásárláshoz kapcsolódó készpénzfelvételt - mivel a mögött bankszámla áll - terheli a 6 ezrelékes tranzakciós illeték.
Az adóhivatal azt is felvetette, hogy a Penny újítása engedélyköteles pénzforgalmi szolgáltatás is lehet, de ez az illetékes jegybank cáfolta: a cash back szerintük alapvetően a kereskedő és a bankkártyát elfogadó pénzforgalmi szolgáltató közötti megállapodáson nyugszik, amihez egyik félnek sem "szükséges külön engedélyt kérnie az MNB-től".
Azt, hogy az üzletlánc kissé meggondolatlanul kezdett bele – a HVG újságírója által egyébiránt a cég egyik üzletében hiába keresett – szolgáltatásba, jól mutatja, hogy Győrfi Ágnes, a Penny ügyfélszolgálati vezetője csak annyit nyilatkozott a kérdésben, hogy anyavállalatuk döntése értelmében a termékeinkről, üzleti folyamatainkról nem áll módjukban információt kiadni. Ennél beszédesebb ugyanakkor a Penny képviselőjének azon mellékmondata, hogy „jelenleg egyeztetés folyik az érintettek között" – ez ugyanis alátámasztja azon, korábbi cikkünkben jelzett véleményünket, hogy a Penny egyeztetés nélkül vezette be a szolgátatást, amely ráadásul nem is klasszikus cash back, tekintve, hogy egyetlen kártyás vásárlási tranzakcióként zajlik a bankkal a kommunikáció, amely alapján nem lehet elkülöníteni a vásárlás és a pénzfelvétel összegét. Emiatt áll fenn az adócsalás lehetősége. (Ráadásul a megoldás nem tud különbséget tenni a betéti- és hitelkártyás tranzakciók között, holott a klasszikus cash back csak a betéti kártyák „sajátja”
A HVG-nek az Amerikában a szolgáltatást egy leánycége útján elindító Tesco egyelőre nem tervez hasonlót, noha már tíz évvel ezelőtt gondoltak rá. "Azért tettünk le róla, mert az informatikai rendszerünk nem lett volna képes a vásárlási és a készpénzfelvételi tranzakciók elkülönítésére" - magyarázta a HVG-nek Iglódi-Csató Judit, a Tesco kommunikációs igazgatója. Az Auchannál ugyanakkor vizsgálják a lehetőséget. A Coop és az OTP Szolnokon és Szegeden, kizárólag a nagybank kártyás ügyfeleinek nyújtja a szolgáltatást, de legfeljebb ötezer forintos pénzfelvétel erejéig. A szolgáltatást viszonylag szűk kör használja, a tranzakciók száma nem jelentős – tájékoztatotta a lapot az OTP.
Az bizonyos, hogy igény lenne a jogilag megalapozott szolgáltatásra. Ezt jelzi, hogy Dávid Ferenc, a Vállalkozók Országos Szövetsége főtitkára rendkívül szellemes és vonzó ötletnek tartja, amelyben jól jár a vásárló, és jól jár az üzlet is.