Mivel fordulhatnak a testülethez?
Az ügyfelek azt kérhetik a PBT-től, állapítsa meg, hogy az elszámolás és/vagy a forintosítás helyes-e, a panasz elkésett-e, illetve van-e a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége. Akkor fordulhatnak a Magyar Nemzeti Bank mellett működő, bíróságon kívüli vitarendezési fórumhoz, ha előzőleg nem tudták rendezni ügyüket pénzügyi szolgáltatójuknál vagy 60 nap alatt sem kaptak tőle választ panaszukra.
Az eddigi mérleg
Sok vagy kevés ez a 419 panasz? Ezzel nemrég a Privátbankár.hu is foglalkozott. Részletek itt >>> |
A 419 ügyből eddig huszonkettőt zártak le, két esetben egyezség született, ketten visszavonták kérelmüket, egy esetben megalapozatlan volt a kérelem, mert a kérelmező, mielőtt a PBT-hez fordult, nem indított panaszeljárást pénzügyi szolgáltatójánál. A többi esetben a kérelmezők nem teljesítették hiánypótlási kötelezettségüket, ezért ügyüket érdemben nem lehetett elbírálni.
A 419 ügyből 240-ben azt kérték, a PBT állapítsa meg a helyes elszámolást, 179-ben pedig, hogy mondja ki a pénzügyi intézmény elszámolási kötelezettségét. A legtöbb beadvány a Budapest Autófinanszírozási Zrt., az OTP Bank Nyrt, az Erste Bank Zrt., a Lombard Lízing Zrt. és a CIB Lízing Zrt. elszámolásával szemben fogalmazott meg kifogást. Annak megállapítására, hogy a panasz elkésett volt-e, várhatóan ezután érkeznek majd beadványok, miután hamarosan valamennyi pénzügyi intézménynél lejár a 30 napos panaszbeadási határidő - ismertette a PBT elnöke.
Olyat is kértek, amit nem lehet
Kovács Erika elmondta, az ügyfelek az elszámolások kapcsán számos esetben olyan ügyekben is kérték a PBT eljárását, amelyek nem tartoznak az elszámolási törvény szerint a PBT jogorvoslati lehetőségei körébe. Már lezárt hitelügyleteknél például többen azt sérelmezték, hogy bankszámlájukon nem az elszámolásban szereplő összeget írták jóvá. Mint kiderült, nem az átutalt összeg volt kevesebb, hanem a panaszosoknak negatív egyenleg (tartozás) volt a számlájukon, amit jogszerűen és automatikusan levontak a beérkező elszámolási összegből.
A PBT elnöke felhívta a figyelmet: az elszámolással kapcsolatban csak az elszámolás, a panasz elkésettségének és az elszámolási kötelezettség fennállásának vitatása terjeszthető a testület elé. Az egyéb tartalmú kérelmek az általános PBT eljárásba tartozhatnak, ahol nincs jogszabályi alávetés, tehát egyezség hiányában az eljárás megszüntetésére kerülhet csak sor, mert a PBT kötelezést tartalmazó döntést nem hozhat.
Így fordulatnak a testülethez
A PBT azt kéri, az ügyfelek az elszámolási ügyekre létrehozott kérelem-nyomtatványokon (151-es, 152-es és 153-as) nyújtsák be kérelmeiket és a 670. számú postafiókra küldjék, továbbá, hogy csak elszámolási kérelmekhez használják ezeket. Ez azért fontos, mert az elszámolási ügyekre más szabályok vonatkoznak, mások a határidők és a jogorvoslati lehetőségek is.
Ha nem tudnak a felek megállapodni, a békéltető testületnek konkrét döntést kell hoznia, ami kötelező a felekre nézve. Az elszámolási törvény hatálya alá tartozó ügyekben maximum 60 nap a banki panaszkezelési határidő, a PBT eljárása pedig változatlanul legfeljebb 90 nap, ami ügyenként egy alkalommal 30 nappal hosszabbítható.
Az elszámolási ügyekben a PBT döntésével esetleg egyet nem értők számára nem peres eljárásban lehet jogorvoslatot keresni a fogyasztók lakóhelye szerint illetékes törvényszék mellett működő járásbíróságtól. A kérelmeket a PBT-hez kell benyújtani, ők továbbítják majd a bírósághoz.