Rossmann Prágában (Wikimedia Commons) |
A piacvezető Drogerie Markt (DM) munkatársai november közepétől felvásárolják a konkurensek, a Rossmann és a Müller & Co. akciós áruit, és saját polcaikra helyezik – írta a Focus népszerű német hetilap online változata. A lap megszerezte a Karlsruhe-ban székelő vállalat belső utasítást tartalmazó körlevelét, amelyet több mint 1800 fiókjának küldött ki.
A cél a versenytársak stratégiailag releváns akciós termékeinek felvásárlása, amelyekről hétfő reggelenként központilag listát állítanak össze. Elmagyarázzák azt is, hogyan kell helyesen könyvelni az így beszerzett árut.
Jogilag kifogástalan eljárás
Christoph Werner, a DM beszerzési vezetője, a cégalapító fia megerősítette a hírt a lapnak. Szerinte segítenek a fiókoknak a kedvező beszerzési források megtalálásában, főleg, ha ezek az árak a DM-nek a gyártóknál elért beszerzési árai alatt vannak.
A német közszolgálati ZDF televíziónak azt is mondták, hogy szerintük ez az eljárás jogilag kifogástalan. Nem ismerik a gyártók árpolitikáját, így kénytelenek azt feltételezni, hogy versenytársak nem árulják a beszerzési ár alatt a termékeiket, ezért úgy vélik, kár nem éri őket. A DM gyártói által kínáltnál is olcsóbban beszerzett termékeket nyereséggel árusítják. (A versenyjogi szabályok sok esetben tiltják a beszerzési ár alatti értékesítést – a szerk.)
Lecsapnak a jó üzlethelyiségekre
A drogériák harcának ez azonban csak egy állomása. Nemrég a Handelsblatt.com tudósított arról, hogy amint a városokban egy jó helyen levő üzlethelyiség üres lesz, a DM azonnal lecsap rá. A frankfurti belvárosban például már öt üzletük van, részben egymáshoz nagyon közel, látótávolságban. A DM a legutóbb végződött üzleti évben 81 üzlettel 1825-re bővítette hálózatát, csak Németországban.
De nyomul a Rossmann is, amely nemrég nyitotta meg kétezredik üzletét, szintén Frankfurtban. Erre az évre 89 millió eurót irányoztak elő 140 új üzlet megnyitására és a meglevők korszerűsítésére. Az év végén várhatóan 2131 üzletük lesz majd.
Nőtt a DM piaci részesedése
A DM a szeptember végén lejárt üzleti évben 6,6 százalékkal 7,5 milliárd euróra növelte forgalmát, ezzel saját adatai szerint 51,7 százalékról 52,2 százalékra növelte piaci részesedését. A Die Welt szerint pedig 2015-ben a DM forgalma 6,40, a Rossmanné 5,38, a Mülleré 2,84 milliárd euró volt.
Az illatszerüzlet-láncoknak nemrég volt egy jogvitájuk is, a Müllert elmarasztalták a versenyjogi hatóságok, mert elfogadta a többiek árengedményre jogosító kuponjait. A Handelsblatt feltételezi, hogy az öldöklő verseny a nyereség csökkenéséhez vezet. Megemlíti, hogy a piaci részesedésért folytatott harc 2012 óta éleződött ki, amikor a 7000 bolttal rendelkező, túlterjeszkedett Anton Schlecker csődbe ment Németországban.