Kidőlt villanyoszlop Mindszenten május 7-én. A viharos erejű szél ágakat, fákat tört le, villanyvezetékeket rongált meg. MTI Fotó: Donka Ferenc |
Áprilisban megérkezett a viharszezon Európába: a magyar biztosítókhoz már most rengeteg kárbejelentés jött, az erős széllökések és viharos időjárás miatt. Az Aegon Magyarországhoz az elmúlt egy hónapban közel 4 ezer meteorológiai kárbejelentés érkezett. A lakásbiztosítóhoz május 7-ig a 4 ezer kárbejelentés nagy része (mintegy 3 ezer) viharkár. Az ügyfelek által becsült kárösszeg 360 millió forint, az átlagos kárérték 90 ezer forint - közölte a biztosító a Privátbankárral.
Szerda éjjel ismét heves vihar söpört végig hazánkon, ennek következtében péntek reggelig 1100 bejelentés érkezett a biztosítóhoz, de a szakemberek további bejelentésekre számítanak, amelyek száma elérheti az ötezret is. Az ügyfelek által becsült kár eddig 155 millió forint.
A legtöbb bejelentés Bács-Kiskun, Csongrád és Tolna megyéből érkezett, a nagy részük jégveréshez kapcsolódó kárbejelentés.
Tavaly Yvette pusztított
„A tavasz jellemzően viharos időjárást hoz hazánkba, tavaly az év első 5 hónapjában mintegy 20 ezer meteorológiai kárbejelentés érkezett hozzánk. Akkor az Yvette ciklon, de az előző években az árvíz okozott sok kárt. Tapasztalataink szerint a károk nagy része egy kis odafigyeléssel, felkészüléssel megelőzhető lenne” – mondta el Szombat Tamás, az Aegon Magyarország vezérigazgató-helyettese.
Naponta 7 bejelentés
A K&H biztosítójánál idén eddig a viharokhoz kapcsolódóan a lakás- és vagyonbiztosításokhoz köthetően összesen 851, azaz naponta átlagosan hét kárbejelentés érkezett – ebből áprilisban 275 kárbejelentés történt -, a leggyakoribb káreset pedig a tetőbeázás volt. Kárfelmérés után a lakásbiztosításoknál átlagosan 37 ezer, egyéb vagyonbiztosításoknál pedig 63 ezer forint volt a tényleges kárösszeg.
A K&H biztosítója szerint is érdemes elővigyázatosnak lenni, ellenőrizni a tetőt, a vízelvezetőket, nyílászárókat még a viharszezon előtt, ha pedig mégis bekövetkezik a kár, akkor kulcsfontosságú a megfelelő dokumentálás.
Egy-egy káresemény, például vállalati épületeknél azonban könnyen milliós nagyságrendű lehet, ezt jelzi, hogy az elmúlt években volt olyan eset is, amelyre a K&H biztosítója 1,4 millió forintot fizetett ki – mondta Kaszab Attila, a társaság nem életbiztosításokért felelős vezérigazgató-helyettese.
Hogyan készüljünk fel?
Mivel viharokra minden évszakban lehet számítani, a szakember szerint érdemes ezekre mindig felkészültnek lenni, és megtenni a szükséges intézkedéseket, például ellenőrizni a tető és a nyílászárók állapotát kitisztítani a vízelvezetőket, mert ezek a tényezők alapvetően befolyásolhatják a károk előfordulását – fogalmazott Kaszab Attila.
Mit tegyünk, ha megtörtént a baj?
A kár megtörténte után nagyon fontos a körültekintő dokumentálás. A szakember szerint ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a károsult készítsen fényképeket a pusztításról, tartsa meg a károsodott vagyontárgyakat, mert ezek a kártérítés megállapításánál kulcsfontosságúak lehetnek.