A vasúti hálózatot és a vonatokat is fejleszthetik. |
A Magyarország által az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaira első körben benyújtott 17 közlekedésfejlesztési beruházás közül tizenkettőt javasol támogatásra az Európai Bizottság. A végleges projektlistáról júliusban hoz majd döntést a tagállamok küldöttjeiből álló bizottság - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kedden.
Van miből újítani
Magyarország összesen 85,5 milliárd forint támogatást nyerhet el első CEF-projektjei megvalósítására. Az önrésszel együtt nettó 116 milliárd forint összköltségű beruházások közé tartozik egyebek között a komáromi Duna-híd megépítése és a Kelenföld-Százhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése. Szerepel a pályázatok között 59 elővárosi motorvonat felszerelése ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel, az első hazai cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőpontok létesítése, továbbá a belvízi közlekedés fejlesztése is. A beruházásokhoz kapcsolódó első közbeszerzések már az idei évben megjelenhetnek.
Mindent felhasználnánk
A második CEF közlekedési pályázati kör kiírása 2015 novemberében, a harmadik pedig 2016 őszén várható. A közlemény idézi Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, aki elmondta: Magyarország határozott célja, hogy a három pályázati fordulóban maradéktalanul lekösse a közel 400 milliárd forintos keretét. Hozzátette, hogy az első körben a rendelkezésre álló forrás negyedét hívhatják le a projektgazdák, és a szaktárca a fennmaradó források elnyerésére is részletesen kidolgozott fejlesztési tervekkel készül.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz egy új uniós alap, amelynek célja a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítása a 2014-2020 közötti időszakban, a közlekedés mellett az energetikában és távközlésben is.