Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában

Furcsa év volt 2020. Az éves értékelések általában arról szólnak, hogy mely márkák tudták növelni eladásaikat és melyek hoztak gyengébb eladási számokat, mint az előző évben. Tavaly viszont közel negyedével csökkent az európai, és közel ötödével a magyarországi autópiac, így azok a márkák, amelyek ennél kisebb csökkenéssel megúszták, már elégedettek lehetnek.

Az Európai Autógyártók Szakmai Képviseleti Szervezete (ACEA) nemrég adta ki éves jelentését, melyből kiderült, hogy tavaly 9.942.509 új autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban, ami 23,7 százalékkal kevesebb a 2019-es 13.028.948-hoz képest. A csökkenés oka természetesen a koronavírus-járvány miatt megcsappant kereslet volt.

Magyarországon némileg jobban alakultak az eladások, a a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által közreadott számok szerint tavaly 128 031 új személygépjárművet helyeztek forgalomba, ami 19%-kal marad el a tavalyi értéktől (157.900 volt a 2019-es adat). Ha az összehasonlításba a kishaszonjárműveket is belevesszük, akkor 150.072 eladott új autóval zárt 2020-ban Magyarország, így “csak” 18,5%-os volt a visszaesés.

Hogyan teljesítettek a márkák?

Nagy meglepetést talán nem okoz, hogy 2020-ban nem volt olyan márka, ami növelni tudta volna eladási számait 2019-hez képest. Az ACEA európai adatsora szerint, mely az EU tagállamok  mellett – ideértve még az Egyesült Királyságot is – az EFTA, azaz az Európai Szabadkereskedelmi Társulás országait (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) foglalja magában, a legkisebb visszaesést a Toyota-csoport szenvedte el 12,8%-os mínusszal. A Toyota önmagában -12,5%-ot produkált, az átlagot a Lexus húzta le -16,9%-os értékével, de még ez is lényegesen jobb volt az európai -23,7%-os összesített átlagnál.

Szintén viszonylag jól teljesített a BMW, -16%-os teljesítményével csoportszinten első lett a német prémiumgyártók között, a BMW márka -15,6%-kal zárta az évet, a Mini pedig -17,4%-kal. A konkurens Mercedes-Benz értékesítése szintén jóval az átlag alatt csökkent, mindössze 14,2%-os volt a visszaesés, de a szintén a csoporthoz tartozó Smart márka eladásainak 76,3%-os zuhanása nem tett jót az átlagnak, így csoportszinten már 22,4%-os mínuszt regisztrált a Daimler.

Szintén 20% alatti eséssel vészelte át az évet a Volvo (-15,9%), a Kia (-14,8%), a Skoda (-14,9%), a DS (-11,6%) a Porsche (-10,3%) és az Audi (-19,1%). A Kia márkatársa, a Hyundai -21,5%-kal zárta az évet, így csoportszinten meglett a 20% alatti átlag a dél-koreai gyártónál is 18,4%-kal.

Csoportszinten még a Volkswagen fért be az európai átlag alá, a VW-csoportnál 21,6% lett az átlag, a leggyengébben itt a Seat teljesített -26%-kal, de a Volkswagen márka sem remekelt, -24,6%-kal zárták az évet. Ezek voltak a “jó” hírek.

Érkeznek a nagy mínuszok

Az európai eladások terén a Mazda szenvedte el a legnagyobb visszaesést, 42,5%-kal csökkentek az értékesítési számok annak ellenére, hogy a gyártó több új modellel is jelentkezett 2019 második felétől. Az egyre inkább az elektromos modellek felé elmozduló Tata Motors tulajdonában lévő Jaguar Land Rover sem teljesített fényesen, a Jaguar eladásai 46,7%-kal, a Land Rover számai 26,9%-kal csökkentek, így csoportszinten -33,6%-kal zárták az évet.

Szintén 30% feletti mértékben csökkentek Európában a Honda (-30,8%) és a Ford (-30,6%) eladásai, a PSA-csoport pedig -29,3%-kal zárta az évet. Utóbbinál az Opel húzta le nagyon az átlagot, 40,3%-kal csökkentek a GM-től 2017-ben átvett márka eladásai.

A Nissan értékesítése 27,7%-kal zuhant, a szűkebb Renault-csoporton belül pedig a Renault és a Dacia márkák produkáltak értelmezhető eladási számokat. A Renault eladásai 22,9%-kal estek vissza, a Dacia -29,7%-kal zárta az évet, a szintén a csoporthoz tartozó Lada és Alpine márkák eladásai együtt alig haladták meg a 3000 darabot.

A felsorolásból még az FCA, azaz a Fiat-Chrysler csoport maradt ki, itt csoportszinten az európai átlaghoz közeli, 25,5%-os volt a visszaesés és az egyes márkák teljesítménye között sem volt óriási eltérés, legalábbis az értékesítés arányaiban. Az mindenesetre kiderült, hogy az Alfa Romeonak tavaly sem sikerült a visszatérés, az eladások száma nem érte el az 50 ezer darabot sem (-31,4%), miközben Fiatból 617 ezer darabot értékesítettek (-24,9%) és a Jeep márka is 155 ezres eladást produkált (-25,5%).

Hogy áll Magyarország?

A magyar piac méretét jól jelzi, hogy az ACEA összesítésébe bele sem került a Suzuki, amely a kizárólag személyautó-eladásokat tekintve tavaly az első helyen végzett a márkák versenyében, annak ellenére is, hogy értékesítése óriási mértékben, 42,63%-kal esett vissza.

Szintén érdekes, hogy a Toyota 15,8%-kal növelni tudta (!) tavalyi értékesítését Magyarországon, miközben Európában -12,5% lett ez az érték és a reexport miatti kivonásokkal tisztított adatok alapján ők adták el a legtöbb személyautót Magyarországon, megelőzve a Suzukit is.

Ha viszont a kishaszonjárművekkel bővített eladási számokat nézzük, akkor már a Ford nyerte a márkák versenyét. Ez talán reálisabb mutató a valós piacot tekintve, mert egyre többen használnak a mindennapokban is haszonjárműnek minősülő autót, gondoljunk csak a Ford Rangerre, amelyből 2020-ban több darab kelt el, mint Focusból vagy Pumából.

Ezt a feltevést igazolja az is, hogy a legnépszerűbb – azaz a 2020-ban legnagyobb számban eladott 15 modell között három haszonjármű is szerepel, a 8. helyre a Ford Tourneo Custom futott be, a 11. helyre a Ford Ranger, a 13. helyre pedig a Ford Transit.

Az első három helyezett sorrendben a Suzuki Vitara, a Suzuki SX4 S-Cross és a Skoda Octavia lett, a teljes TOP 100-as listát pedig az Autoszektor weboldalán lehet megtekinteni.

Összegzés

Nehéz év volt a tavalyi az autógyártók számára, mivel az európai uniós szén-dioxid kibocsátási szabályok szigorításának történő megfelelés mellett a koronavírus-járvány miatt megcsappant kereslettel és a beszállítói láncok akadozása miatti alkatrész-ellátási problémákkal is meg kellett küzdeniük.

Ráadásul a járványhelyzet sokat nem javult az utóbbi hónapokban sem, így 2021-et is nehéz körülmények között kezdik az autóipari vállalatok. A kijárási és utazási korlátozások még javában tartanak, így a kereslet felépülése továbbra is várat magára.

Forrás: ACEA / MGE / Kitekintő

Címkék: Vállalat

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Indul a verseny a nettó zéró karbonkibocsátásért - élen az európai vállalatok
Privátbankár.hu | 2021. március 4. 16:21
Elemzők szerint 2030-ra az összes vállalat csaknem egynegyede nettó zéró karbonkibocsátással rendelkezik majd. Az európai cégek élen járnak ezen a területen, de más térségek is egyre jobban felzárkóznak. 
Vállalat Garantiqa: az év végéig elérhető lesz a garanciaprogram
Privátbankár.hu / MTI | 2021. március 4. 14:41
Egész évben elérhető marad a válság negatív hatásainak enyhítését célzó Garantiqa Krízis Garanciaprogram - közölte az MFB Csoporthoz tartozó Garantiqa Hitelgarancia Zrt. 
Vállalat Adóvégrehajtási moratóriumot kér a BKIK
Privátbankár.hu | 2021. március 3. 15:03
Központilag függesszék fel a Főpolgármesteri Hivatal és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által indított hatósági beszedési megbízások kiadását - javasolja a kamara. 
Vállalat Tovább puhul a szigor az üzleti utazásoknál: újabb 4 kivételt nevezett meg Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2021. március 3. 06:28
Eddig 13 EU-n kívüli ország volt a kivételek között, most újabb 4 ország került be azok közé, ahonnan 10 napos karantén nélkül térhetnek vissza a megfáradt üzleti utazók.
Vállalat Wizz Air: 3-4 év, mire visszatér az utasforgalom
Privátbankár.hu / MTI | 2021. március 2. 07:11
A Wizz Air vezérigazgatója szerint az emberek mobilitási igénye vissza fogja állítani az utazási kedvet, de sokkal inkább bízik a hosszú távú talpra állásban, mint a rövid távúban, úgy véli, a légiközlekedési iparág talán 2024-25-re jut újra a 2019-es szintre - írta a Magyar Nemzet kedden.
Vállalat Hiába a koronavírus, így is kimagasló lett az ALTEO 2020-as eredménye
Privátbankár.hu | 2021. március 1. 08:44
Főként a hő- és villamosenergia-termelésből érkező, valamint a befejeződött beruházásoknak és megvalósult felvásárlásoknak köszönhető magasabb bevételek révén nőtt 46 százalékkal éves szinten az ALTEO csoport kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA). A dinamikából a világjárvány okozta válság által leginkább sújtott energiakiskereskedelmi üzletág is kivette a részét, így a csoportszintű árbevétel csaknem 30 százalékkal bővült éves szinten, a nettó eredmény pedig 116 százalékkal állt magasabban, mint egy évvel korábban. Miközben gázmotoros energiatermelő kapacitásainak bővítésével a társaság megerősítette helyzetét az ország legnagyobb szabályozási központjai között, két új üzletágat is elindított 2020-ban: nyáron az e-mobilitást, ősszel pedig a menetrendezési szolgáltatást. Októberben – immár másodízben – sikeres kötvénykibocsátást hajtott végre a Növekedési Kötvényprogram keretében az ALTEO, amelyért utóbb BÉT Legek díjat is kapott.
Vállalat Kifocizhatják a sportfogadó-cégeket az angol labdarúgás szponzorai közül
Marosi Gergely | 2021. március 1. 05:17
A labdarúgás és a sportfogadás-hirdetések úgy vannak egymással, mint a borsó meg a héja. Már ameddig a törvényhozók úgy nem döntenek, hogy ezentúl csak héj nélküli borsót lehet árusítani. Az Egyesült Királyságban március végén fejezi be munkáját az a kormányzati munkacsoport, mely adatokat gyűjt a 2005-ös Szerencsejáték-törvény (Gambling Act) modernizációjához, érintve szerencsejáték és sport kapcsolatát. Elképzelhető, hogy kitiltják a szponzorok közül a sportfogadással foglalkozó cégeket akkor, amikor a koronavírus-járvány amúgy is lyukakat ütött a klubok költségvetésébe.
Vállalat Kkv-k ezrei kaptak a lehetőségen
MTI | 2021. február 27. 08:59
Márciusban is jár a munkáltatói adómentesség a turizmus, a vendéglátás és a szabadidő ágazatban, amellyel egyre több vállalkozó él, az adóelengedés 130 ezer dolgozó munkájának megtartását segítette.
Vállalat Nagy autóipari beruházást jelentett be Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2021. február 26. 13:23
A külgazdasági és külügyminiszter facebookos élő videóban tájékoztatott az új autóipari beruházásról.
Vállalat Kiugróan teljesített a Richter a koronavírus első évében
Csabai Károly | 2021. február 26. 10:35
Már árbevételét is kétszámjeggyel sikerült növelnie az előző évhez képest az ötödik legnagyobb hazai gyógyszercégnek, profitja viszont egyenesen szárnyalt, több mint a duplája lett a 2019-esnek. Közben a Richter gyártja tovább a súlyos stádiumban lévő koronavírus-fertőzöttek kezelésére szolgáló remdesivir nevű készítményt is.
hírlevél