A Mediaworks Hungary Zrt. kiadó termékeit olvasók bizonyára találkoztak már olyan hirdetésekkel a kormányközeli lapcsalád egyes kiadványaiban, melyek valamilyen egészségügyi problémára kínáltak hatékony megoldást, legyen szó lábfájásról, halláskárodosásról - írta laptársunk, az Mfor.hu.
A Gazdasági Versenyhivatal friss határozata szerint azonban a Direct Group S.A.-hoz és magyarországi közvetítői hálózatához kapcsolható, 2018. januártól 2020. május 10-ig a nyomtatott sajtóban megjelent hirdetések nem feleltek meg a versenyjogi követelményeknek, ezért a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot állapított meg a GVH.
Mindezek folyományaként pedig 800 millió forintos versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte a Direct Group S.A.-t, mivel
- termékeit, illetve azok hatásosságát nem létező tudósok, kutatók, fogyasztók ajánlásával, illetve nem létező tanúsítványok megjelenítésével népszerűsítette,
- kizárólag „kedvezményes” (azaz a reklámokban kedvezményesnek megjelenített) áron értékesítette a termékeit, így a kommunikált kedvezmény mértéke, illetve a megjelölt eredeti ár nem tekinthető valósnak,
- elhallgatta a fogyasztók elől a népszerűsített termékek nevét, termékkategóriáját, gyártóját, illetve forgalmazóját, ezek elérhetőségét,
- egyes reklámjai kapcsán nem vagy nem észlelhetően került megjelenítésre, hogy az hirdetés, fizetett tartalom.
Az immár a jobboldali médiabirodalomba, a KESMÁ-ba olvadt Mediaworks Hungary Zrt.-nek pedig vállalnia kell, hogy
- az eljárás alá vont Direct Group S.A.-val, valamint annak valamennyi kapcsolt vállalkozásával, illetve vele ésszerű tájékozódás nyomán kapcsolatba hozható vállalkozásokkal hirdetési tevékenységét megszakítja, szerződéses kapcsolatát megszünteti és ezen vállalkozásoktól hirdetési megrendelést a jövőben nem fogad be. Ezen vállalásának a teljesítését – a vonatkozó döntést igazoló irat csatolásával – a Mediaworks Hungary Zrt. a jelen határozat kézhezvételét követő 15 napon belül igazolja a Gazdasági Versenyhivatal felé.
- tájékoztatást tesz közzé a fogyasztók számára, mindazon nyomtatott termékekben, amelyekben a jelen eljárásban kifogásolt valamely hirdetés megjelent (feltéve, hogy az adott nyomtatott termék a közzététel időpontjáig nem került megszüntetésre) - a döntés Gazdasági Versenyhivatal honlapján való elérhetőségére is utalva -, hogy a jelen versenyfelügyeleti eljárásra figyelemmel a Mediaworks Hungary Zrt. megszüntette a jogsértő hirdetések befogadását.
- a tájékoztatást a jelen határozat kézhezvételét követő 3 hónapon belül (vagy ha az adott termék következő megjelenése az ezt követő időre esik, úgy a következő megjelenés alkalmával) megjelenteti az érintett nyomtatott termékeiben és ennek igazolására a vonatkozó lappéldányokat legkésőbb az azt követő 15 napon belül benyújtja a Gazdasági Versenyhivatalhoz.
A kiadónak vállalnia kell továbbá, hogy belső utasításban vagy egyéb szabályozó dokumentumban vállalatcsoport szintű egységes módszertant dolgoz ki a nyomtatott termékek tekintetében egyebek közt arra vonatkozóan, hogy milyen elvek mentén történik a hirdetések befogadása, illetve visszautasítása. A kiadónak vállalnia kell továbbá, hogy meghatározott időn belül a kidolgozott módszertanról oktatást tart a vállalatcsoporton belül országos értékesítési tevékenységet végző személyek részére.
Figyelemre méltó megállapítása a határozatnak, hogy a Direct Group a GVH megkeresésére nem válaszolt, a vállalkozással kapcsolatban csak a nyilvános forrásból beszerezhető céges információk állnak rendelkezésre. A céget 2011. november 23-án jegyezték be a Panamai Köztársaságban - rögzíti a versenyhivatal. A cég más uniós országban – Szlovéniában, Észtországban - is tevékenykedik, de ott eddig nem indult eljárás a céggel szemben.
A határozat szerint a GVH munkatársai két magyarországi vállalkozást azonosítottak be, amelyek közreműködtek a weboldalak, illetve az ügyfélszolgálat üzemeltetésében: a PIVO Telecom Kft.-t és a Calgo Kft.-t. Közös bennük, hogy ugyanarra a székesfehérvári címre vannak bejegyezve, de a tulajdonosi kör is átfedésben van. A 2018-as beszámolóik szerint a PIVO 43,6 millió forintos nettó értékesítési árbevételt ért el, és 284 ezer forintos adózott eredményt, a Calgo közel 180 milliós nettó értékesítési árbevétel mellett pedig 169 ezer forintos adózott eredményt.
A Mediaworks úgy nyilatkozott a GVH felé, hogy 2020. május 11-től nem tesznek közzé illetve nem fogadnak be a Direct Group S.A.-tól származó vagy hozzá köthető hirdetéséseket. A határozatból egyébként arra lehet következtetni, hogy a Lapcom és a Modern Media Group kiadókhoz tartozó lapokban jelentek meg ezek a hirdetések, e kiadók azonban időközben beolvadtak a Mediaworks Hungary Zrt.-be.
A határozat ellen a kézhezvételétől számított 30 napon belül indítható közigazgatási per.