4p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A szélsőséges időjárás okozta áramkimaradások miatt több chipgyár is leállt az államban, és van, ami azóta se indult újra. Egy piackutató szerint a félvezető-piaci válság az autógyártás után további iparágakat is megreccsenthet. Az Apple fő gyártópartnere szerint viszont azért ennyire még nem kell kongatni a vészharangot.

"Komoly egyensúlyvesztés van a chipek keresleti és kínálati oldala között a globális IT-szektorban, és nehéz lenne azt mondani, hogy 100 százalékosan sikerült megoldani a hiány problémáját"

- mondta a Samsung szerdán tartott részvényesi találkozóján Koh Dong-jin, a vállalat mobil üzletágának társvezetője, írja a Financial Times. A pénzügyi lapnak a gyűlésen jelen lévő egyik részvényes beszélt.

Koh Dong-jin arról a félvezetők piacán hónapokkal ezelőtt kialakult aggasztó helyzetről magyarázott, mely a hazai autógyáraknak is látványosan betett, és mellyel mi is több cikkben foglalkoztunk már.

A járvány után már csak ez kellett az autóiparnak

 

Bányában robotoló gyerekekre vagy a mélytengeri élővilág elpusztítására alapozzuk inkább a zöld jövőt?

Ennek lényege röviden az, hogy a koronavírus okozta lezárások miatt tavaly tavasszal a nagy autógyártó cégek visszafogták a termelést, hogy aztán a pandémiás helyzet viszonylagos enyhülésével néhány hónappal később kettőzött erővel akarjanak nekiállni gyártani, hogy behozzák a lemaradást. Ehhez a megszokottnál több chipet kellett volna vásárolniuk és felhasználniuk, itt azonban falba ütköztek, mert a világszerte elrendelt home office-ok, házi karanténok miatt az autóvásárlások visszaestek, a különböző kütyük (laptopok, játékkonzolok, stb.) eladásai viszont kilőttek. A chipszállítmányok java részét a kütyügyártó vállalatok szippantották fel, és hiába kezdett el ismét kopogtatni az átmeneti szünet után az autóipar a chipgyártók ajtaján, azok a termékeiket jellemzően inkább a kütyügyártóknak adták el, mert azok többet fizettek érte. Ez tehát dióhéjban a mostani félvezető-piaci hiány oka, ami, úgy tűnik, nem akar enyhülni.

Járművek mennek egy erőmű előtt a texasi Odessában 2021. február 16-án. Mintegy 2,7 millió háztartás maradt áram nélkül Texasban a szokatlan hideg miatt. (Fotó: MTI/AP/Odessa American/Jacob Ford)
Járművek mennek egy erőmű előtt a texasi Odessában 2021. február 16-án. Mintegy 2,7 millió háztartás maradt áram nélkül Texasban a szokatlan hideg miatt. (Fotó: MTI/AP/Odessa American/Jacob Ford)

Olyannyira nem, hogy úgy tűnik, hamarosan már nemcsak az autógyártás fog a chipínségtől szenvedni, hanem a krízis által eddig kevésbé érintett iparágak is. Ennek azonban elsődlegesen már nem a pandémia az oka, hanem az időjárás. Amikor a múlt hónapban téli ítéletidő sújtott le Texasra, hazavágta az állam áramellátásának jelentős részét. Energia híján leállni kényszerült számos texasi chipgyár is, súlyosbítva az ellátási hiányt. Még rosszabb iparági hírek érkeztek szerdán, amikor a Honda bejelentette, hogy az áramkimaradások miatt a jövő héten leállítja a termelést a legtöbb USA-beli gyárában. És a Samsung - a világ legnagyobb chipgyártója - is azt közölte, hogy az austini egységében az ítéletidő óta sem indult újra a gyártás. A vállalat szerint az üzem normális kapacitásának visszaállítása a vártnál tovább tarthat.

Az FT idézi a TrendForce piackutató borús előrejelzését, mely szerint az autógyártók közös erőfeszítése, hogy felgyorsítsák az autókba való chipek gyártását, most már azzal fenyeget, hogy lelassítja a chipszállítást a többi iparágba. Az Apple fő gyártópartnere, a Foxconn azonban egyelőre nem számol be semmiféle kütyügyártói chiphiányról. A vállalat vezetője, Young Liu arról beszélt, hogy "bizonyos ügyfelek" talán valóban tapasztalhatnak most olyasféle hiányt, amivel eddig az autógyártók szembesültek, de szerinte lehetséges, hogy ezt csak hirtelen szállítmány-rendelések vagy a termékeik iránti kereslet váratlan megugrása okozza. Mint mondja, az ő legnagyobb ügyfeleik - mint az Apple - esetében ilyesmiről nincs szó, ők "jól terveztek előre", nem kényszerülnek hirtelen pluszrendelések leadására, és "jól vannak."

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Boeingnek kisebb baja is nagyobb az indai tragédiánál – de ez akár az utolsó szeget is beverheti a cég koporsójába
Litván Dániel | 2025. június 21. 16:55
Még mindig nem tudjuk, alapvetően a gép vagy a pilóták hibája okozta a múlt heti katasztrófát. De a Boeing akkor sincs kint a vízből, ha nem a 787-essel van nagy baj. Hiába a hatalmas megrendelésállomány, a jövőben újabb veszélyes turbulenciák jöhetnek az óriáscég életében.
Vállalat A kkv-knak kedveskedik a Garantiqa
Privátbankár.hu | 2025. június 21. 13:44
A kormány reményei szerint a hazai kis- és középvállalkozások könnyebben juthatnak hitelhez azáltal, hogy az év végéig nem kell garanciadíjat fizetniük a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleik után.
Vállalat Besült az amerikai fegyvergyártó
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 07:24
A Smith & Wesson jelentős negyedéves nyereségcsökkenésről jelentett.
Vállalat Meghozta döntését Trump a TikTokról
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 06:43
Az amerikai elnök újabb 90 nap haladékot adott.
Vállalat A szemünk előtt vesztik el munkájukat tömegek az AI miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 08:40
A Microsoftnál is zajlik az AI-forradalom, újabb ezrek kerülnek lapátra – az OpenAI viszont nem kell bármi áron a cégnek, ki is szállhatnak belőle.
Vállalat Jelentős mérföldkőnek örülhetett a K&H
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 14:28
Ezermilliárd forintot kezelnek felelős alapokban.
Vállalat Európai e-autó hálózathoz csatlakozik a Mol
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 14:31
A Mol közép- és kelet-európai elektromos töltőinfrastruktúrája teljes egészében elérhetővé válik a DKV Mobility nemzetközi roaminghálózatán keresztül a két vállalat közötti együttműködés értelmében.
Vállalat A Wizz Air a problémák ellenére ismét Pratt & Whitney hajtóműveket rendel
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 14:01
A fapados légitársaság kedden bejelentette, hogy az RTX Pratt & Whitney nevű cégét választotta hajtóműbeszállítónak 177 keskenytörzsű Airbus repülőgépéhez.
Vállalat Vérszegénynek ígérkezik a párizsi Airshow vásár, de nem az Airbus számára
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 13:41
Az Airbus 3,5 milliárd dolláros repülőgép-megrendelést kapott a szaúd-arábiai AviLease-től a vásár hétfői megnyitóján
Vállalat Faktoring: gyors, rugalmas és egyre népszerűbb finanszírozási megoldás
PR | 2025. június 16. 13:21
Ha a vállalatnak finanszírozásra van szüksége, nem mindig a hitel a leggyorsabb és legegyszerűbb megoldás. Egyre többen választják a faktoringot, amely mind gazdasági fellendülés, mind visszaesés idején jól teljesít, és számos ügyfél igényeire megoldást jelenthet. A szolgáltatás előnyeiről és az esetleges tévhitekről osztotta meg velünk gondolatait dr. Molnár Tamás, az MBH Bank Faktoring és Üzletfinanszírozás üzletágának ügyvezető igazgatója, a Magyar Faktoring Szövetség frissen kinevezett elnöke.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG