4p

A szélsőséges időjárás okozta áramkimaradások miatt több chipgyár is leállt az államban, és van, ami azóta se indult újra. Egy piackutató szerint a félvezető-piaci válság az autógyártás után további iparágakat is megreccsenthet. Az Apple fő gyártópartnere szerint viszont azért ennyire még nem kell kongatni a vészharangot.

"Komoly egyensúlyvesztés van a chipek keresleti és kínálati oldala között a globális IT-szektorban, és nehéz lenne azt mondani, hogy 100 százalékosan sikerült megoldani a hiány problémáját"

- mondta a Samsung szerdán tartott részvényesi találkozóján Koh Dong-jin, a vállalat mobil üzletágának társvezetője, írja a Financial Times. A pénzügyi lapnak a gyűlésen jelen lévő egyik részvényes beszélt.

Koh Dong-jin arról a félvezetők piacán hónapokkal ezelőtt kialakult aggasztó helyzetről magyarázott, mely a hazai autógyáraknak is látványosan betett, és mellyel mi is több cikkben foglalkoztunk már.

A járvány után már csak ez kellett az autóiparnak

 

Bányában robotoló gyerekekre vagy a mélytengeri élővilág elpusztítására alapozzuk inkább a zöld jövőt?

Ennek lényege röviden az, hogy a koronavírus okozta lezárások miatt tavaly tavasszal a nagy autógyártó cégek visszafogták a termelést, hogy aztán a pandémiás helyzet viszonylagos enyhülésével néhány hónappal később kettőzött erővel akarjanak nekiállni gyártani, hogy behozzák a lemaradást. Ehhez a megszokottnál több chipet kellett volna vásárolniuk és felhasználniuk, itt azonban falba ütköztek, mert a világszerte elrendelt home office-ok, házi karanténok miatt az autóvásárlások visszaestek, a különböző kütyük (laptopok, játékkonzolok, stb.) eladásai viszont kilőttek. A chipszállítmányok java részét a kütyügyártó vállalatok szippantották fel, és hiába kezdett el ismét kopogtatni az átmeneti szünet után az autóipar a chipgyártók ajtaján, azok a termékeiket jellemzően inkább a kütyügyártóknak adták el, mert azok többet fizettek érte. Ez tehát dióhéjban a mostani félvezető-piaci hiány oka, ami, úgy tűnik, nem akar enyhülni.

Járművek mennek egy erőmű előtt a texasi Odessában 2021. február 16-án. Mintegy 2,7 millió háztartás maradt áram nélkül Texasban a szokatlan hideg miatt. (Fotó: MTI/AP/Odessa American/Jacob Ford)
Járművek mennek egy erőmű előtt a texasi Odessában 2021. február 16-án. Mintegy 2,7 millió háztartás maradt áram nélkül Texasban a szokatlan hideg miatt. (Fotó: MTI/AP/Odessa American/Jacob Ford)

Olyannyira nem, hogy úgy tűnik, hamarosan már nemcsak az autógyártás fog a chipínségtől szenvedni, hanem a krízis által eddig kevésbé érintett iparágak is. Ennek azonban elsődlegesen már nem a pandémia az oka, hanem az időjárás. Amikor a múlt hónapban téli ítéletidő sújtott le Texasra, hazavágta az állam áramellátásának jelentős részét. Energia híján leállni kényszerült számos texasi chipgyár is, súlyosbítva az ellátási hiányt. Még rosszabb iparági hírek érkeztek szerdán, amikor a Honda bejelentette, hogy az áramkimaradások miatt a jövő héten leállítja a termelést a legtöbb USA-beli gyárában. És a Samsung - a világ legnagyobb chipgyártója - is azt közölte, hogy az austini egységében az ítéletidő óta sem indult újra a gyártás. A vállalat szerint az üzem normális kapacitásának visszaállítása a vártnál tovább tarthat.

Az FT idézi a TrendForce piackutató borús előrejelzését, mely szerint az autógyártók közös erőfeszítése, hogy felgyorsítsák az autókba való chipek gyártását, most már azzal fenyeget, hogy lelassítja a chipszállítást a többi iparágba. Az Apple fő gyártópartnere, a Foxconn azonban egyelőre nem számol be semmiféle kütyügyártói chiphiányról. A vállalat vezetője, Young Liu arról beszélt, hogy "bizonyos ügyfelek" talán valóban tapasztalhatnak most olyasféle hiányt, amivel eddig az autógyártók szembesültek, de szerinte lehetséges, hogy ezt csak hirtelen szállítmány-rendelések vagy a termékeik iránti kereslet váratlan megugrása okozza. Mint mondja, az ő legnagyobb ügyfeleik - mint az Apple - esetében ilyesmiről nincs szó, ők "jól terveztek előre", nem kényszerülnek hirtelen pluszrendelések leadására, és "jól vannak."

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bevásárolt a Waberer's a szomszédban, további növekedést alapoznának meg
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 10:08
A szerb piac meghatározó szereplőjében szerzett többségi részesedést a magyar logisztikai óriás.
Vállalat Nagyot mentek a Volkswagen tömegmárkái 2023-ban
Privátbankár.hu | 2024. március 27. 16:47
A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21 százalékkal 138 milliárd euróra nőtt, a működési eredmény 80 százalékkal 7,3 milliárd euróra emelkedett.
Vállalat Menekülőre fogta a Boeing vezére
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 14:33
2024 végén távozik a Boeingtől David Calhoun vezérigazgató. 
Vállalat Szabálysértésen kapta az Apple-t, a Google-t és a Metát az Európai Bizottság
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 14:16
Az Európai Bizottság vizsgálatot indított az Apple, a Google és a Meta vállalat ellen, hogy megfeleltek-e a digitális piacokról szóló szabályozásnak (DMA) - jelentette be Margrethe Vestager digitális korra felkészült Európáért felelős uniós biztos hétfőn.
Vállalat Óriási dobást jelentett be a Revolut – a magyar ügyfelek is örülhetnek
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 08:43
Március 25-től már elérhető a lehetőség.
Vállalat Újabb terheket kaphat a nyakába a Spar
Privátbankár.hu | 2024. március 22. 14:16
Rövid időn belül újabb kormányzati sarcok nehezíthetik a Spar és még pár külföldi kiskereskedelmi lánc itteni életét.
Vállalat Rásütött a nap a Waberer’s kamionjaira
Privátbankár.hu | 2024. március 22. 10:06
A logisztikai szolgáltató 711 millió eurós árbevétel mellett közel 96 millió euróra növelte EBITDA és 43 millió euróra EBIT (üzemi) eredményét. Rekordévet zárt, és nagyobb osztalékot is fizet.
Vállalat A horvát sportautógyártó elbúcsúzik a kényszermunkát alkalmazó kínai cégtől
Bózsó Péter | 2024. március 21. 19:01
A horvát elektromos luxusautógyár, a Rimac kiszáll a kínai akkumulátorgyártóval, a Camel Grouppal közös vállalkozásából.
Vállalat Új gyárakkal szórja meg a világpiacot a Mapei
Mester Nándor | 2024. március 20. 12:43
Közép-Európában egyelőre nem terveznek új üzemet. Ukrajnában nagy lehetőséget látnak, ha véget érnek a harcok és egy újjáépítést segítő olasz állami programba bekapcsolódnának, mint Itália legnagyobb építőipari cége.
Vállalat Tudja, mekkorát kaszált tavaly év végén a Xiaomi?
Privátbankár.hu | 2024. március 19. 17:34
A vártnál nagyobb bevételt és profitot realizált 2023 IV. negyedévében a Xiaomi, melyben nagy szerepe volt az új Mi14-es modellüknek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG