Töréspróbára készítenek elő egy VW-bogarat, 1973 (fotó: Bundesarchiv, Wikimedia Commons) |
"A Volkswagen jótáll az esetleg keletkező pótlék megfizetéséért" - tájékoztatta levélben az EU 28 tagállamának pénzügyminisztereit pénteken Matthias Müller, a konszern elnöke. A gépjárműadó összege ugyanis 2009. július elseje óta a jármű szén-dioxid-kibocsátásától függ.
A konszern elnöke levelében arra kérte az uniós pénzügyminisztereket, hogy az eltérő értékek miatt keletkező adókülönbözet közvetlenül a Volkswagennek legyen kiszámlázva még akkor is, ha ennek lebonyolítása többletköltségekkel jár.
"Nagyon hálásak lennénk, ha megtennék a szükséges jogi és adminisztratív intézkedéseket ahhoz, hogy az adóhivatalok ne ügyfeleinket, hanem közvetlenül bennünket keressenek meg a pótlék befizetésének az igényével" - fogalmazott. A konszern a "lehető leghamarabb" közölni fogja a tényleges szén-dioxid-kibocsátási értékeket. Erről már folynak az egyeztetések az illetékes hatóságokkal.
A cég nem biztos, hogy önként vállalta mindezt. Alexander Dobrindt német szövetségi közlekedési miniszter ugyanis a héten szerdán kijelentette, hogy a Volkswagen felelőssége és kötelezettsége a hamis szén-dioxid-kibocsátási adatok miatt az ügyfeleit terhelő költségek megtérítése. Közölte, hogy a pénzügyminisztériummal együtt egy olyan törvény előkészítésén dolgoznak, amely garantálná, hogy az adópótlékot ne a járműtulajdonosoknak, hanem a Volkswagen konszernnek kelljen megfizetnie.
A Volkswagen hét eleji tájékoztatása szerint a szén-dioxid-kibocsátási értékek megváltoztatása 800 ezer járművet érint, ebből 200 ezret Németországban. A "dízelbotrány" megváltoztatott nitrogén-oxid-értékek miatt robbant ki szeptemberben, így ez a botrány terjedését jelenti.