Egy jelentős tudományos intézmény azzal vádolta meg az Ubert, hogy átláthatatlan számítógépes kódot használt a fuvarmegosztó alkalmazás sofőrjeinek és utasainak kárára, hogy hatalmas méretű profithoz jusson.
A New York-i Columbia Business School akadémikusai által végzett kutatás arra a következtetésre jutott, hogy a Szilícium-völgyben működő vállalat „algoritmikus árdiszkriminációt” vezetett be, amely „szisztematikusan, szelektíven és átláthatatlanul emelte az utasok viteldíját és csökkentette a sofőrök fizetését”.
Már volt egy hasonló kutatás, amely az Oxfordi Egyetem által múlt héten közzétett, 1,5 millió egyesült királyságbeli utazáson alapul. A brit tanulmány megállapította, hogy sok brit Uber-sofőr „lényegesen kevesebbet” keresett óránként, mióta az alkalmazás 2023-ban bevezette a „dinamikus árazási” algoritmust, ami egybeesett azzal, hogy a vállalat jelentősen nagyobb részesedést vállalt a fuvardíjakból.
Fotó: Depositphotos
Len Sherman, az amerikai jelentés szerzője azt mondta: „Az Uber azt mondja, hogy »többet tudunk a sofőrök és az utasok viselkedéséről, így kitalálhatjuk, ki hajlandó többet fizetni [utasként], és ki hajlandó kevesebbet elfogadni [sofőrként]”
Jelentésében hozzátette: „Amióta az Uber bevezette az előzetes árazást, és megemelte az utasok fuvardíjait, ugyanakkor csökkentette a sofőrök fizetését, egyben növelte az utasfelvételi arányokat, és természetesen jelentősen javította a cash flow-ját a tanulmány által lefedett időszakban.”
Az Uber 2024-ben 6,9 milliárd dollár készpénzbevételt könyvelt el az év során, szemben a 2022-es 303 millió dolláros veszteségével. (The Guardian)