A 3-as vonalon közlekedő felújított metrószerelvények Budapesten, a BKK Kőér utcai telephelyén (Kép forrása: MTI Fotó, Balogh Zoltán) |
Legsúlyosabb szankciókról, radikális lépésekről írnak
Azt írják: a BKV Zrt. a felújított szerelvények műszaki megbízhatóságának problémái miatt a legsúlyosabb szankciókat helyezte kilátásba a Metrowagonmash-sal szemben. Amennyiben a Metrowagonmash rövid időn belül nem ér el jelentős javulást a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtételét tervezik, amelyek minden következményét az orosz gyár viseli majd.
Nagymértékben zavarja az utasokat
A társaság emlékeztet: a főváros elképzelésével szemben új metrószerelvények beszerzésére nem volt lehetőség, csak a meglevő járműállomány felújítására. Jelenleg már 6 db felújított szerelvény rendelkezik engedéllyel az utasforgalom lebonyolítására. A vonatok napi rendszerességgel vesznek részt az M3 metróvonal forgalmában, azonban műszaki megbízhatóságuk a BKV Zrt. számára elfogadhatatlanul alacsony - írják.
A meghibásodások döntő többségének besorolása „alacsony súlyosságú”, amelyek szerelési, illetve beállítási pontatlanságokból adódnak. Ezek javítása 1-2 óra alatt elvégezhető, azonban a forgalom lebonyolítását, így utasainkat nagymértékben zavarja - áll a közleményben.
A 3-as vonalon közlekedő első felújított metrószerelvény a Határ úti megállóban (Kép forrása: MTI Fotó, Balogh Zoltán) |
800 milliónál is több pénzt kér vissza a BKV
A közlemény szerint a helyzet azonnali javítása érdekében a BKV Zrt. a következő intézkedéseket tette:
- Azonnali hatállyal Magyarországra kérte a gyártó Metrowagonmash Nyrt.-t (továbbiakban: MWM) tulajdonló Transmash Holding vezetését, akikkel 2017. június 22-én a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója tárgyalásokat folytatott. A tárgyalások során nyomatékosan felhívtuk a figyelmet a helyzet tarthatatlanságára, a műszaki állapotok elfogadhatatlanságára, és azonnali intézkedések megtételét kértük a Tulajdonosoktól. A tárgyalásokon jelen lévő Holding Igazgató a mai napon tájékoztatja a Holding Vezérigazgatóját a kialakult helyzetről, és ígéretet tett az azonnali lépések megtételére.
- A mai napon közvetlen is felhívtuk a Holding Vezérigazgatójának figyelmét a kialakult helyzet súlyosságára, kilátásba helyezve a legsúlyosabb szankciók megtételét.
- A BKV Zrt. levélben tájékoztatta az MWM vezérigazgatóját az elfogadhatatlan helyzetről, szintén azonnali lépések megtételét kérve.
- A Projektben meglévő késedelmek miatt a BKV Zrt. hivatalos levélben bejelentette kötbérigényét az MWM felé, mely kötbérigény meghaladja a 800 millió forintot.
- A BKV Zrt. bejelentette a gyár felé, hogy a műszaki állapotok radikális javulásáig további szerelvények felújításra történő átadását nem látja megvalósíthatónak, mert a meghibásodások mértéke már a menetrendszerű utasforgalom lebonyolíthatóságát is veszélyeztetheti.
Intézkedjenek, különben...
Ahogy arról már reggel írtunk, túszul ejtette a felújított metró az utasait, akik csak nagy nehézségek árán tudtak kivergődni a szerelvényből, mivel az ajtók nem nyíltak ki. Bár életveszély, pánikhelyzet nem alakult ki, aggasztó, hogy milyen nehezen tudták kiszabadítani magukat az utasok, amikor elveszítették türelmüket. Az ajtók nyitásávál-zárásával egyébként a közelmúltban több gond is volt, a Metró szakszervezet szakembere adott is erre egy magyarázatot. |
A BKV Zrt. minden szerződéses lehetőséget igénybe vesz a helyzet javítása érdekében (például késedelmi kötbér, hibás teljesítési kötbér, garanciális jogok érvényesítése, stb.), azonban, ha az MWM-nek rövid időn belül nem sikerül jelentős javulást elérni a szerelvények megbízhatóságában, további radikális lépések megtétele sem zárható ki, amelyek minden következményét az orosz gyárra hárítjuk - írja a BKV.
Szerintük a helyzet súlyosságát az orosz fél megértette. "(...) nyomatékosan tudomására hoztuk, hogy készek vagyunk akár a szerződés legsúlyosabb szankcióit is alkalmazni, ha a gyár azonnali intézkedésekkel a helyzetet nem normalizálja" - írja a BKV a Bolla Tibor elnök-vezérigazgató aláírásával kiküldött közleményben.