Kötelező adatszolgáltatáson alapuló vizsgálat alá veti a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a vendéglátóhelyek italbeszerzéseit – közölte a GVH. Az ellenőrzés az alkoholmentes és az alkoholos italokra egyaránt kiterjed. A GVH a közlemény szerint feltárja a beszállítók és a vendéglátók közötti üzleti kapcsolatok kereteit, feltételrendszerét, az italforgalmazás jellemzőit, üzleti gyakorlatait, valamint ezek hatását az árakra és a fogyasztói jólétre.
A hivatal tudomása szerint a vendáglátásban elterjedt megállapodások a beszállítói kör korlátozását ösztönzik, nehezítve a versenytársak piacra jutását. Ez a gyakorlat szűkebb kínálathoz, és magasabb árakhoz vezet, ezért károsítja a vendégeket – olvasható a közleményben. A vizsgálat indoklásához hozzátették, hogy kifogásolt megállapodások jellemzően a tőkeerős beszállítóknak kedveznek, és háttérbe szorítják a kisebb magyar vállalkozásokat. Nem járnak jól a vendéglátók sem, mert a beszerzési lehetőségek szűkülésével kiszolgáltatottabbak lesznek.
A GVH korábban már vizsgálódott a sörpiacon, jelenleg pedig az üdítők és más italtermékek piacát ellenőrzik erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt. Amennyiben a beszerzések kapcsán piaci torzulásokat tárnak fel, akkor emiatt is versenyfelügyeleti eljárás kezdődhet.
A héten egyébként a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt-t bírságolta 75 millió forintra a hatóság. A GVH szerint a Heineken nem megfelelően igazolta a kizárólagos szerződésekkel értékesített sör mennyiségének csökkentésére vonatkozó vállalásait.