Ahogyan azt a flottamenedzsment és autólízing specialista Next Autó felidézi: még márciusban akadt meg az új Euro 7-es kibocsátási szabvány bevezetési folyamata a német kormány tiltakozásának hatására. Júliusban pedig már nyolc, az autóipartól nagyban függő ország – köztük Franciaország, Olaszország és Magyarország – jelezte a többi uniós tagállamnak megküldött közös nyilatkozatban, hogy szerintük az Euro 7 szabvány kipufogógáz-kibocsátás korlátozására vonatkozó részeit teljes egészében el kell törölni. A kezdeményezés célt is ért, így az Euro 6-os normához képest a károsanyag-kibocsátási értékek a személyautók esetében nem fognak változni.
Az európai autóipar berántotta a kéziféket
Az autógyártók aggályaikat arra alapozták, hogy a tervezett Euro 7-es szabályozással járó szigorú károsanyag-kibocsátási célok teljesítése nagyon magas költségekkel jár, komoly veszteségeket okozva az iparágnak. A nagy cégek több tízezres leépítésekről is beszéltek abban az esetben, ha a szigorúbb verzió megy át. A többi között azzal érveltek a gyártók, hogy a szigorú szabályok miatti fejlesztések elvonhatják a szükséges tőkét a kulcsfontosságú beruházások elől, amelyek ahhoz szükségesek, hogy az EU elérje azt a célt, hogy 2035 után ténylegesen betiltsa az új belső égésű motorral hajtott járművek értékesítését.
Tisztább buszokat és nehézgépjárműveket hoz a rendelet
A felhigított, új Euro 7-es rendelettervezet így mindössze „korszerűsíti” a kipufogógáz-kibocsátás – például nitrogén-oxidok, részecskék, szén-monoxid és ammónia – jelenlegi határértékeit, és új intézkedéseket vezet be a gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentése, valamint az akkumulátorok élettartamának növelése érdekében. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a laboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására tervezett szigorúbb határértékek csak a buszokra és a nehézgépjárművekre vonatkoznak majd, a személyautók esetében mindössze a fékekre és gumiabroncsokra vonatkozóan léptetnek életbe szigorításokat az Euro 6-os szabványhoz képest – olvasható a Next Auto cikkében.