5p

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az első félében a koronavírus-járvány hatására a járművek értékesítése visszaesett, ugyanakkor júniusban a használt járművek esetében már növekedés volt tapasztalható. Ez persze részben annak is betudható, hogy az emberek kisebb összeget tudnak járművásárlásra fordítani.

Ha megnézzük az első félévben az új járművek értékesítését, akkor azt láthatjuk, hogy alaposan beszakadt a piac, olyan hónapra is volt példa, hogy az egy évvel korábbi volumennek csak a felét sikerült elérni, és júniusban is 24 százalékos volt az elmaradás. Emiatt az első hat hónapban éves bázison jelentős volt a visszaesés, ám ha összevetjük a magyar adatokat a nyugat-európai értékekkel, akkor az derül ki, hogy az egyik leginkább válságálló ország voltunk ebben a tekintetben.

A hétüléses és az elektromos autók javíthatják a statisztikát

Az új személygépjárművek forgalomba helyezése 25 százalékkal, 55 673-ra esett vissza az első fél évben az előző év azonos időszakához képest, a kishaszonjárműveké pedig 21 százalékkal, 10 138 darabra. A személygépkocsik esetében ugyanakkor a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) már erősebb második félévet vár, és éves szinten azzal számolnak, hogy 118 ezer új személyautót fognak idén forgalomba helyezni. Ez ugyan jelentősen kevesebb, mint a 2019-es közel 158 ezer új jármű, ám nem fog sokkal elmaradni a 2018-as értékesítési adattól.

Azt sejteni lehet, hogy a különböző állami támogatási programok jótékony hatással lehetnek a piacra. Az már a korábbi adatokból látszott például, hogy a hétüléses autók iránti kereslet "felrobbant". Az első negyedévben ilyen járművekből közel ötezer darabot adtak el, míg egy évvel korábban ugyanebben a kategóriában csupán 355 darab értékesítése szerepelt. A nagycsaládos autóvásárlási program keretében egyébként a jármű árának 50 százalékos, de maximum 2,5 millió forintos támogatásra jogosultak a 3 vagy több gyermeket nevelők.

Hasonló fejlemények várhatóak az elektromos járművek esetén, ahol a kormány által meghirdetett 5 milliárd forintos támogatási keret néhány nap alatt elfogyott. Itt is 2,5 milliárd forint támogatást adnak a jellemzően kisebb, maximum 11 millió forintos új járművekre. Ez azt jelenti, hogy ez legalább 2000 új elektromos autóval növeli a hazai állományt, ami önmagában meghaladja a tavaly értékesített darabszámot, hiszen akkor 1833 tisztán elektromos új személygépkocsit helyeztek forgalomba.

Még érdekesebb talán a kishaszongépjárművek piaca, ahol eleve kisebb volt a visszaesés az első félévben. Ebben a szegmensben az MGE a tavalyi 26 ezres darabszám után idén 22 ezer új járművel számol, nem lenne ugyanakkor meglepő, ha a különféle beruházástámogató programoknak köszönhetően még ennél is több ilyen jármű találna gazdára.

Nekilódult a használtautók piaca

A tavalyi évben a használtautó-import növekedése megállt, de még így is 156 ezer személyautót helyeztek forgalomba. Ennek köszönhetően egyébként – szinte példa nélküli módon - az eladott új gépkocsik száma meghaladta a behozott használtakat. Idén viszont szinte biztosan újra fordul a kocka, hiszen júniusban közel 11 ezer használt személyautót importáltak, az első félévben pedig összesen 65 ilyen járművet hoztak be. Az első hat hónapban így a forgalomba helyezett használt járművek száma 17 százalékkal haladta meg az újakét.

A Datahouse adatai szerint míg március, április és május hónapokban még csökkentek a tulajdonosváltások (19%-kal, 36%-kal, majd végül 10%-kal), a június már erősödést hozott: 11,5 százalékkal több használt autó tulajdonosváltását regisztrálták, mint tavaly júniusban, és 66 százalékkal többet, mint áprilisban. Nem csak az adásvételek, de a behozott járművek is erősítették a statisztikákat, hiszen a fent említett 11 ezer importált jármű behozatala azt jelzi, hogy a használt piac egyértelműen visszatért a járvány előtti ütembe. Az érték az előző hónaphoz képest 22 százalékos, az áprilisi mélyponthoz képest pedig 43 százalékos növekedést jelent.

"Árérzékeny piacunkon nem meglepetés, hogy a legolcsóbb autók piacán, azaz a használtakén volt a legkisebb a kereslet csökkenése, sőt a keresési adatokból egyéb érdekességek is kiolvashatók. Míg a vevők zöme továbbra is legfeljebb 3 millió forintig terjedő tartományból keres autót, a vírushelyzetben érezhetően felértékelődött személyes mobilitás miatt nőtt a legolcsóbb, legfeljebb 500 ezer forintos tartományból autót keresők száma" - jegyezte meg Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

Aki az árak csökkenésében bízott, csalódhat, ugyanis ahol kereslet van, ott az árak sem apadnak. Ez persze csupán a piac alsóbb szegmensére igaz, ha a drágább modelleket nézzük, ott már találkozhatunk ármérséklésekkel, bár az eladók zöme kitart az árak mellett, már csak azért is, mert az utánpótlás sem lesz olcsó. Az új autók piacán és az import terén ugyanis tartós árnövelő tényező a 350 forint fölött ragadt euró váltószám.

Az első félévben egyébként a Datahouse statisztikái szerint a szokásosnak mondható modellek voltak a használtautó piac sztárjai. A legnagyobb számban Opel Astrák cseréltek gazdát, majd a Suzuki Swift és a Ford Focus következett. A képzeletbeli dobogóról alig csúszott le a Volkswagen két népszerű típusa a Golf és a Passat.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A Boeing dróngyártásra szövetkezik az ukrán Antonovval
Privátbankár.hu | 2024. július 23. 14:23
A Boeing együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá védelmi projektekre az ukrán Antonov repülőgépgyárral - jelentette be az amerikai repülőgépgyártó kedden honlapján.
Vállalat Szilárdabb lett a Market minősítése
Privátbankár.hu | 2024. július 22. 16:55
A Növekedési Kötvényprogramhoz kapcsolódó éves felülvizsgálat során a Market Építő Zrt. BB-(Stabil) kibocsátói minősítését megerősítette a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által megbízott Scope Ratings GmbH. - közölte a Market Építő Zrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) oldalán hétfőn.
Vállalat Sok dolgozónak itt a vég egy közeli autógyárban
Privátbankár.hu | 2024. július 22. 15:57
Leépít az egyik legnagyobb romániai autóipari cég, a Leoni Besztercén.
Vállalat Válságállóak a magyar kkv-k, de még tanulniuk kell
Natív tartalom | 2024. július 22. 11:32
Az elmúlt évek válságai után a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások most a kilábalás korszakát tapasztalhatják. A vállalkozóknak nem szabad kizárólag a vissza nem térítendő támogatásokra alapozniuk, emiatt nélkülözhetetlen az alapos szemléletváltás a közeljövőben. Ezt megerősíti, hogy az Európai Unió támogatási struktúrájában is változások történtek, emellett a különböző ESG előírások miatt is szükséges a további edukáció a vállalati szektorban.
Vállalat Az Embraer leányvállalata bemutatta repülő taxijának prototípusát
Privátbankár.hu | 2024. július 21. 13:59
Az elektromos repülőgépeket gyártó Eve először mutatta be a repülő taxi prototípusát. A brazil vállalat célja, hogy 2026-ra megszerezze a tanúsítványokat és a jármű szolgálatba lépjen.
Vállalat Hoppá! Leszállította alaptőkéjét az Opus Global Nyrt.
Privátbankár.hu | 2024. július 19. 16:33
Mi állhat e döntés mögött?
Vállalat A hőségben sokat érhet a Wiz: a Google anyacége gigabevásárlásra készül
Privátbankár.hu | 2024. július 16. 13:57
A Google anyavállalata, az Alphabet előrehaladott tárgyalásokat folytat a Wiz nevű kiberbiztonsági startup felvásárlásáról, mintegy 23 milliárd dollárért.
Vállalat A szakértő szerint hosszú távú tervezés szükséges a kkv-k számára
Natív tartalom | 2024. július 16. 08:53
Az elmúlt évek nehézségei után 2024-ben a gazdasági mutatók ismét javulást mutatnak, azonban az EU-ban már érezhető a forrásszűkülés, kevesebb lesz a vissza nem térítendő támogatás. A finanszírozási környezet változása mellett az ESG-követelmények is egyre szigorúbbak a vállalkozások számára. Mindezek következtében a kkv-k számára a hosszú távú tervezés egy különösen kiemelt feladat.
Vállalat Hitelezési lendület: mire számíthatnak a vállalkozások 2024-ben?
Natív tartalom | 2024. július 16. 08:34
2023-ban a gazdasági környezet, különösen a kamatok alakulása jelentősen hatott a hitelezési struktúrára. A vállalati hitelezés lendülete mérséklődött, sok cég az államilag támogatott hitel- és garanciaprogramokhoz fordult. Idén úgy tűnik, hogy a vállalati hitelpiac élénkülhet, bár a kkv-szektorban továbbra is nagy az érdeklődés a támogatási programok iránt – hangzott el a Garantiqa támogatásával elindult Cégkassza Podcast első adásában.
Vállalat Eldőlt: egy kolozsvári banké lesz az OTP Románia
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 15:16
Jóváhagyta a bukaresti versenyhivatal az OTP Románia felvásárlását - írja az economedia.ro az intézmény közleménye alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG