5p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az első félében a koronavírus-járvány hatására a járművek értékesítése visszaesett, ugyanakkor júniusban a használt járművek esetében már növekedés volt tapasztalható. Ez persze részben annak is betudható, hogy az emberek kisebb összeget tudnak járművásárlásra fordítani.

Ha megnézzük az első félévben az új járművek értékesítését, akkor azt láthatjuk, hogy alaposan beszakadt a piac, olyan hónapra is volt példa, hogy az egy évvel korábbi volumennek csak a felét sikerült elérni, és júniusban is 24 százalékos volt az elmaradás. Emiatt az első hat hónapban éves bázison jelentős volt a visszaesés, ám ha összevetjük a magyar adatokat a nyugat-európai értékekkel, akkor az derül ki, hogy az egyik leginkább válságálló ország voltunk ebben a tekintetben.

A hétüléses és az elektromos autók javíthatják a statisztikát

Az új személygépjárművek forgalomba helyezése 25 százalékkal, 55 673-ra esett vissza az első fél évben az előző év azonos időszakához képest, a kishaszonjárműveké pedig 21 százalékkal, 10 138 darabra. A személygépkocsik esetében ugyanakkor a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) már erősebb második félévet vár, és éves szinten azzal számolnak, hogy 118 ezer új személyautót fognak idén forgalomba helyezni. Ez ugyan jelentősen kevesebb, mint a 2019-es közel 158 ezer új jármű, ám nem fog sokkal elmaradni a 2018-as értékesítési adattól.

Azt sejteni lehet, hogy a különböző állami támogatási programok jótékony hatással lehetnek a piacra. Az már a korábbi adatokból látszott például, hogy a hétüléses autók iránti kereslet "felrobbant". Az első negyedévben ilyen járművekből közel ötezer darabot adtak el, míg egy évvel korábban ugyanebben a kategóriában csupán 355 darab értékesítése szerepelt. A nagycsaládos autóvásárlási program keretében egyébként a jármű árának 50 százalékos, de maximum 2,5 millió forintos támogatásra jogosultak a 3 vagy több gyermeket nevelők.

Hasonló fejlemények várhatóak az elektromos járművek esetén, ahol a kormány által meghirdetett 5 milliárd forintos támogatási keret néhány nap alatt elfogyott. Itt is 2,5 milliárd forint támogatást adnak a jellemzően kisebb, maximum 11 millió forintos új járművekre. Ez azt jelenti, hogy ez legalább 2000 új elektromos autóval növeli a hazai állományt, ami önmagában meghaladja a tavaly értékesített darabszámot, hiszen akkor 1833 tisztán elektromos új személygépkocsit helyeztek forgalomba.

Még érdekesebb talán a kishaszongépjárművek piaca, ahol eleve kisebb volt a visszaesés az első félévben. Ebben a szegmensben az MGE a tavalyi 26 ezres darabszám után idén 22 ezer új járművel számol, nem lenne ugyanakkor meglepő, ha a különféle beruházástámogató programoknak köszönhetően még ennél is több ilyen jármű találna gazdára.

Nekilódult a használtautók piaca

A tavalyi évben a használtautó-import növekedése megállt, de még így is 156 ezer személyautót helyeztek forgalomba. Ennek köszönhetően egyébként – szinte példa nélküli módon - az eladott új gépkocsik száma meghaladta a behozott használtakat. Idén viszont szinte biztosan újra fordul a kocka, hiszen júniusban közel 11 ezer használt személyautót importáltak, az első félévben pedig összesen 65 ilyen járművet hoztak be. Az első hat hónapban így a forgalomba helyezett használt járművek száma 17 százalékkal haladta meg az újakét.

A Datahouse adatai szerint míg március, április és május hónapokban még csökkentek a tulajdonosváltások (19%-kal, 36%-kal, majd végül 10%-kal), a június már erősödést hozott: 11,5 százalékkal több használt autó tulajdonosváltását regisztrálták, mint tavaly júniusban, és 66 százalékkal többet, mint áprilisban. Nem csak az adásvételek, de a behozott járművek is erősítették a statisztikákat, hiszen a fent említett 11 ezer importált jármű behozatala azt jelzi, hogy a használt piac egyértelműen visszatért a járvány előtti ütembe. Az érték az előző hónaphoz képest 22 százalékos, az áprilisi mélyponthoz képest pedig 43 százalékos növekedést jelent.

"Árérzékeny piacunkon nem meglepetés, hogy a legolcsóbb autók piacán, azaz a használtakén volt a legkisebb a kereslet csökkenése, sőt a keresési adatokból egyéb érdekességek is kiolvashatók. Míg a vevők zöme továbbra is legfeljebb 3 millió forintig terjedő tartományból keres autót, a vírushelyzetben érezhetően felértékelődött személyes mobilitás miatt nőtt a legolcsóbb, legfeljebb 500 ezer forintos tartományból autót keresők száma" - jegyezte meg Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

Aki az árak csökkenésében bízott, csalódhat, ugyanis ahol kereslet van, ott az árak sem apadnak. Ez persze csupán a piac alsóbb szegmensére igaz, ha a drágább modelleket nézzük, ott már találkozhatunk ármérséklésekkel, bár az eladók zöme kitart az árak mellett, már csak azért is, mert az utánpótlás sem lesz olcsó. Az új autók piacán és az import terén ugyanis tartós árnövelő tényező a 350 forint fölött ragadt euró váltószám.

Az első félévben egyébként a Datahouse statisztikái szerint a szokásosnak mondható modellek voltak a használtautó piac sztárjai. A legnagyobb számban Opel Astrák cseréltek gazdát, majd a Suzuki Swift és a Ford Focus következett. A képzeletbeli dobogóról alig csúszott le a Volkswagen két népszerű típusa a Golf és a Passat.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Az ember, akiért ezermilliárd forintot fizetett a Google
Litván Dániel | 2024. október 21. 11:28
Ki és miért ért meg 2,7 milliárd dollárt a Google-nek?
Vállalat Elárulta a Chanel a titkát: egyszerűbb, mint gondolnánk
Privátbankár.hu | 2024. október 20. 14:29
Nem Arie Kopelman neve juthat elsőre az eszünkbe, ha meghalljuk a Chanel divatház nevét. Pedig legalább olyan fontos szerepe volt a cég felemelkedésében, mint Karl Lagerfeldnek. Új alapokra helyezte a Chanel marketingstratégiáját és tudta, hogyan szólítsa meg a fiatalokat. Arie Kopelman 86 évesen hunyt el manhattani otthonában.
Vállalat A Wizz Air újra megnyitja bázisát Kisinyovban, közvetlen járatokkal 16 célállomásra
Privátbankár.hu | 2024. október 17. 16:54
A Wizz Air bejelentette, hogy megnyitja ideiglenes bázisát a moldovai Kisinyovban, és jövő télen 16 célállomásra kínál közvetlen járatokat, köztük nyolc új útvonalat.
Vállalat Részvény visszavásárlási programot indított a 4iG
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 17:54
Befektetési szolgáltatót bíztak meg a feladattal. 
Vállalat Már látszik, mit hozhat a klímaváltozás a magyar borászatoknak - így készül fel az Év Pincészete
Privátbankár.hu | 2024. október 16. 11:18
A Gere-birtokot a család hetedik generációs tagjaként vezető Gere Andreával készített interjút laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Turizmus Online. 
Vállalat A Citigroup eredménye meglepte az elemzőket
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 16:16
A Citigroup a vártnál kisebb profitcsökkenést könyvelhetett el a harmadik negyedévben a befektetési banki tevékenység növekedésének köszönhetően.
Vállalat Ott lesz mindenki, aki számít az IT-ban? Nagyszabású esemény lesz Budapesten
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 12:48
Kapcsolatépítésre és tudásmegosztásra is lehetőséget nyújt a Puzl CowOrKing novemberi, ingyenes rendezvénye.
Vállalat Új módszerekkel elemez az MBH Bank - újabb inflációs hullámra kell készülnünk?
Privátbankár.hu | 2024. október 15. 12:14
Egyéves lett az MBH Befektetési Bank, a szakértők beszéltek arról is, mi várható a közeljövőben.
Vállalat Tudatos vállalatépítéssel kerülhető el a vállalkozói burnout
PR | 2024. október 14. 10:47
A vállalkozói burnout, vagyis a kiégés, gyakran kíséri a cégvezetők mindennapjait. Sok tulajdonos vállalkozó napi 12-14 órát dolgozik, és homályos elképzelései vannak arról, merre tart a cége, hol szeretne tartani néhány év múlva, és hogyan lehetne cégvezetőként elérni azt a nyugodtabb, kiszámíthatóbb életet, amiről sokan álmodnak. Pedig ez nem is olyan nehéz.
Vállalat A Boeing masszív elbocsátásokkal törné meg a sztrájkot?
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 11:32
A Boeing 17 ezer munkahelyet szüntetne meg, és elhalasztja az első 777X-es repülőgép leszállítását, mivel a sztrájk is csökkentette bevételeit – jelentettebe a cég pénteken.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG