Fotó: MTVA / Jászai Csaba |
A Közúti Közlekedési Szakszervezet szerint az elmúlt két évben történt jelentős bérfejlesztés ellenére sem lett vonzó az autóbuszvezető és a karbantartó szakma, a Közlekedési Központokba szervezett Volán társaságoknál járművezetők mellett továbbra is nagy hiány van autó- és autóvillamosság szerelőből, de még raktárosokból is.
A versenyszféra jövedelmei elszaladtak az ágazat mellett. Hiába kötöttek a szakszervezetek és a munkáltató hároméves bérmegállapodást, jövőt felülírta a magyar munkaerőpiacon eddig nem tapasztalt keresetbomba – közölte Baranyai Zoltán, a KKSZ elnöke.
Jócskán elmarad a fizetésük
Amíg belföldi tehergépjármű-vezetőket négyszázezer nettó jövedelemért keresnek, addig a Volánoknál átlagosan alig több mint 200 ezres nettót kínálnak az autóbuszvezetőknek. Ne csodálkozzon senki, hogy nagy a fluktuáció és egyes területeken óriási a létszámhiány – mondta az elnök, hozzátéve, hogy nemcsak a járművezetők, hanem más állománycsoportokban dolgozók jövedelme sem piacképes, még a hazai viszonylatok között sem.
Kritikus a helyzet
2019-re mindenképpen a megállapodásban rögzített 5 százalékos mértéknél magasabb béremelésre lesz szükség – mondta Baranyai. A KKSZ kétszámjegyű fejlesztést tart szükségesnek. A jelenlegi kritikus helyzetben az autóbuszvezetők országszerte túlhajszoltak, ami a közlekedés biztonságát is veszélyezteti. A túlhajszoltság és az alacsony bér az együttes oka az elvándorlásnak. Kevés a szabadnap, a ki nem adott szabadságok, sok a túlóra és a jövedelem sem versenyképes – sorolja a problémákat Baranyai, aki szerint, ha a helyzet nem változik, lassan nem lesz buszvezető.
Megjegyezték: a KKSZ is a médiából értesült arról, hogy a kormány hajlandó újra tárgyalni a korábbi bérmegállapodást, de a szándék mellett az a legfontosabb, hogy a 2019-es mértékről mielőbbelkezdődhessenek az érdemi tárgyalások – szögezte le a KKSZ elnöke.
A végkimerülés határán a sofőrök: nagy béremelést akarnak a BKV-nál 15 százalékos béremelést kér jövőre, és az érdemi bértárgyalások mielőbbi megkezdését szorgalmazza a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet – közölték nemrég a Privátbankár.hu-val. Részletek >> |